Subaru Legacy 2.0 GL (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy 2.0 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 134.440 km |
KM-stand laatst | 159.900 km |
Van een ster naar zes sterren
- 142.000 km
Na terugkomst van onze vakantie in het voorjaar ben ik toch maar eens naar een andere auto gaan kijken. De 200D heeft zich de afgelopen 2 jaar als zeer betrouwbaar doen gelden maar ook eentje die in de wegenbelasting steeds duurder werd en meer en meer begon te roesten. De stoelen waren ook niet al te comfortabel meer. Technisch was er geen enkele reden tot klagen dus wat dat betreft had ik nog jaren kunnen doorrijden.
In juni kwam ik deze Soeb tegen. Lage kilometerstand gezien leeftijd en op een paar kleine plekken na in een mooie staat. Geen roest te zien.
Voor aanschaf eerst de onderhoudshistorie geraadpleegd bij de dealer en dorpsgarage aangezien er geen boekje voorhanden is.
Distributieriem is bij 105.000 in 2006 vervangen. Deze dient na 100k of 4 jaar vervangen te worden maar aangezien ik 1000 euro voor deze auto betaalde durf ik de gok wel aan om door te rijden.
Voordat de auto te koop werd gezet kreeg deze APK en daarbij 2 nieuwe banden. Na aankoop een oliewissel bij Kwik Fit uit laten voeren.
Er is een nieuwe radio/cd gemonteerd plus 2 nieuwe speakers. Het monteren was een bewerkelijke klus want de deurpanelen moesten compleet gedemonteerd worden.
De kofferdeksel viel steeds terug dus dat is ook gerepareerd.
In oktober zijn er 2 nieuwe voorbanden gemonteerd.
Het rijden met de Subaru is heel plezierig. De auto schiet vlot uit de startblokken en laat zich uitermate schakellui rijden. Dat is mooi want het schakelen zelf gaat wat stroef. Stoelen zien er nog goed uit en niet onbelangrijk, ze zitten erg lekker.
Ik rij vrij rustig en vanaf aanschaf gemiddeld 1 op 13.
Bij lange afstanden is 1 op 14 of beter goed te realiseren.
De dealer grapte toen ik aanklopte voor de onderhoudsinfo dat ik van 1 ster naar 6 sterren ging. Het is natuurlijk een heel andere auto dan de Benz maar ik ben evengoed dik tevreden. Ik wist wel dat Subaru betrouwbare auto's maakte en deze Legacy bewijst dat weer. Het is starten en lopen en daarna heel aangenaam rijden.
De Soeb wekt de indruk nog heel lang mee te kunnen.
anderhalf jaar later
- 156.000 km
En hoe ist nu met de Soeb?
Heel best, kan ik u vertellen.
Sinds aanschaf nog maar 22d kilometer gereden maar heb er inmiddels veel plezier van gehad. Ben er 3 keer met gezin mee op vakantie geweest en de eerstvolgende is komende week.
De Soeb heeft in februari 2011 een groot onderhoudsbeurt gehad waarbij alle vloeistoffen vervangen zijn en de homokineten. En dan blijkt dat de onderdeelprijzen van Subaru niet echt goedkoop te noemen zijn. Bijna 1000 euro lichter maar ja, onderhoud is behoud en als ik er nog jaren met plezier in kan rijden is het gewoon een investering.
Medio 2011 is de Soeb geschorst en in de opslag gegaan, om met vakanties weer tevoorschijn gehaald te worden. In maart dit jaar was het zover. Accu er in en starten en lopen. Je kon nauwelijks merken dat ie zo lang heeft stilgestaan.
Nieuwe olie bij Kwik Fit er in en hup, weer op vakantie. Over ruimte hoor je niemand klagen. Het zitcomfort is ook prima en met de spreekwoordelijke Japanse betrouwbaarheid zit het ook wel snor.
Ik heb wel problemen gehad met de brandstofleiding vanaf de tankopening naar de tank. Deze lekte en is eerst met kit gerepareerd. Toen het euvel weer terugkwam is een nieuwe leiding aangelegd en wederom niet echt goedkoop te noemen.
Vandaag had ik zo genoeg van een rammelend geluid die ik vaker hoorde bij lastwissel dat ik ermee naar de garage ben geweest. Bleek de ophangpunt van de uitlaat te zijn geweest. Vastgelast en deze gaat volgens de monteur nooit meer los. Service van de zaak dus enorm bedankt Oppers Assen!
Het verbruik is op lange stukken meer dan acceptabel, in de vakantie reed ik er zelfs 1 op 16 mee. Gemiddeld nog steeds 1 op 14.
Samengevat is de Soeb een ontzettend fijn rijdende auto met echt een heerlijke grom, alleen om het geluid zou je hem al kopen. Daarnaast ruim, comfortabel, betrouwbaar en niet al te duur in gebruik.
Nieuwe APK
- 159.900 km
Na de winterstalling is de Soeb probleemloos door de APK geloodst. Enkel 2 nieuwe ruitewisserbladen moesten worden vervangen.
De Soeb is weer klaar voor een hopelijk probleemloze jaar. Of dat zo blijft leest u in de volgende update.
Het zijn nog steeds prettige en fijne kilometers in deze oerbetrouwbare Jap!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren