Subaru Forester 2.0 S-Turbo AWD (2001)

autoreview

Subaru Forester 2.0 S-Turbo AWD (2001)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 S-Turbo AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf152.760 km
KM-stand laatst235.800 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1500km

  • 154.600 km

In 1998 toen de Forester net op de markt was, heb ik ooit eens een proefrit in een toen uiteraard, nieuwe serie 1 gemaakt. Tot aanschaf is het nooit gekomen, maar ik bleef het een leuke auto vinden. Nu klassieker rijden door de overheid onmogelijk, danwel te kostbaar, gemaakt gaat worden heb ik alsnog een Forester gekocht, model 1,5 zal ik maar zeggen, met met name een iets aangepaste achterkant. Net voordat Subaru in mijn optiek daarmee volledig de mist in ging en die typische Aziatische kont monteerde die erg op die van een Suzuki leek. Die kont maakte de Forester voor een jaar of vijf niet om te pruimen, maar goed die heb ik dus ook niet gekocht.
Wel een Forester uit 2001 in de destijds meest rijke uitvoering, s- turbo automaat in een mooie groene livrei. De meeste turbo's zijn destijds in het toch wel oersaaie zilvergrijs verkocht. De wagen is van alle gemakken voorzien, best aardige bekledingsstof, airco, snelheidsautomaat, enorm glazen open dak, breedstralers en voorstoelverwarming en natuurlijk awd, alle wielen aandrijving zeg maar. Het dashboard is no-nonsens, niet mooi niet lelijk, maar gewoon functioneel.
Nou zo'n turbo boxer wil wel van zijn plaats! Wat een kracht, super. Toch is het verbruik dat ik haal, nu drie keer getankt en gemeten, met meer dan 1:11 zeer acceptabel. Dit ondanks de meeste andere verbruikscijfers die ik gelezen heb. Het was wel lekker warm buiten natuurlijk, dus dat zal iets uitmaken en ik rijd redelijk rustig.
Het rijden zelf bevalt uitstekend, soepele vering en comfortabel ofwel perfect. Gelukkig niet de zalig verklaarde Duitse hardheid. De modder moet ik er nog mee in, maar er valt momenteel genoeg regen, dus….. Ook ben ik benieuwd naar zijn trekcapaciteiten in m.n. de bergen. Echter vele keren trekauto van het jaar geweest, dus ik maak me een zorgen.
Morgen krijgt de Forester een flinke beurt, waarbij ondermeer de distributieriem en waterpomp vervangen gaan worden. Tevens alle vloeistoffen en andere zaken vervangen en de auto eens uitgebreid beoordelen op een brug.
Volgende week wordt er een Prins VSI twee systeem met kleppenbeschermer (Prins valve care) ingebouwd. Turbo op LPG kan niet zegt men, nou ik denk van wel en er rijden er meer rond. En dan maakt het rijden heel wat betaalbaarder. Met twee jaar moet de installatie terugverdiend zijn. Plannen genoeg, dus ik houd het hier bij.

LPG

  • 154.580 km

Op deze dag en bij deze stand een Prins VSI 2 installatie met klepsmeersyteem Valve care laten installeren. Het is wel woekeren met de ruimte geweest want deze Forester heeft nogal wat ruimte eisende extra's. Afijn uiteindelijk is de vsi computer boevenop de accu geplaatst, de klepsmeerfles voor de accu en de verdamper ergens onderaan bij het motorblok. Ik kan ruim 59 liter LPG tanken met een iets ruimer gezette 63l tank
Het loopt als een trein en het verbruik valt mee met tussen de 1:8 en 1:9. Deze turbo is sowieso erg zuinig is tot nu toe gebleken. Ik rijd lekker door zo…..

Eén jaar in dienst

  • 173.000 km

De Forester is nu één jaar in dienst, ik heb er 21.000km bijgereden. Geen problemen ondervonden. Enkel een ashoesje bakzijde dat was ingescheurd en daarna vervangen. En het LPG systeem is twee keer computermatig bijgesteld, de laatste keer nadat de motordiagnose waarschuwde voor te weinig brandstof aanvoer, de eerste keer door een storing in het systeem. De kleppensmeersysteem vraag om de 9000 km een nieuw flesje van een halve liter. Dat kost 24 euro per keer.
Na de winter heb ik nieuwe zomerbanden laten monteren, Michelin latitude cross. Het lijkt dat de wagen er iets minder zuinig door is geworden, ze gaan dan ook richting terreinbanden. In Spanje gaven ze op de gravel bergweg, geen krimp, net als de Forester zelf, die deed wat hij moest doen, makkie. Waarschijnlijk was het met een gewone auto ook nog gelukt, maar dit ging gemakkelijk.
Met volle vouwwagen en tot de nok vol met bagage en vijf personen doet het verbruik wel flink stijgen. De route naar Spanje over Lyon of Clermont Ferrand is geen enkele keer een probleem geweest. Met vorige auto's wel eens last van warmlopende motoren gehad. De Forester temp. naald leek wel bevroren maar in een flinke klim in Spanje, klom ie zowaar omhoog richting rood, maar ging er niet in.
De Forester doet wat ik had verwacht en doet dat luxe. Heerlijk groot open dak, prima airco, cruisecontrol en automaat. Super. En in de winter stoelverwarming, dat is dan ook best lekker! We gaan nog een tijd door met deze wagen, hij bevalt prima en roffelt er vrolijk op los.

Slijtage

  • 186.030 km

Er doen zich enkele slijtage vervangingen voor. Het begon met een melding dat de lambasonde niet goed meet. Vervangingspoging één daarvan leerde dat er meerdere soorten aansluitstekkers zijn geleverd. De goede hadden we uiteraard niet. Door dit defect gaat de motor in een soort van noodloop. De turbo slaapt en alles gaat heel erg laaaaaangzaam. Uiteindelijk komt hij wel op snelheid.
Bij vervanging van de vier bougies, wat overigens ook een hel van een karwei is, viel op dat het uitlaatdeel met de tweede katalysator bijna heen is. Die moet dus vervangen worden. Ook rook ik sinds kort uitlaatgassen in de cabine, er lijkt ook een lek in het voorste uitlaattraject, nog voor de eerste katalysator. Zelf vraag ik me al af, of daar niet de melding P0031 vandaan zou kunnen komen? Volgende week is er tijd voor verder reparatie. Tot die tijd noodlopen we rustig door, maar irritant is het wel.

Verdere problemen amper gehad. Alleen het kunstoffen schuifmechanisme van het schuifdak was op een punt gebroken waardoor de glazen plaat niet bijtijds naar beneden werd getrokken. Dus het dak ging niet meer open. Totale vervanging zou heel veel werk zijn, een simpele schroef op een strategisch punt, loste het probleem ook op. ik kan weer heerlijk open rijden.

Wat reparaties

  • 200.000 km

Na het vorige verslag is er e.e.a. gerepareerd aan de Forester. De beide katalysatoren heb ik laten vervangen. Eigenlijk was alleen de tweede echt doorgerot, maar door een foutieve bestelling had ik ook een nieuwe voorste katalysator. Die gelijk maar vervangen, ik had hem toch. De uppipe was door zijn flexible deel heen lek geraakt. Dit veroorzaakte de uitlaatgassen binnen in de auto. Er is een nieuwe bovenpijp opgekomen met een schuifstuk i.p.v. flexibel deel.
Enkele maanden lang had ik te maken met twee meldingen, de P0171 en de P0420. Deze meldingen samen laat vaak een probleem in de luchtmassameter zien. Die heb ik losgehaald en goed schoongespoten. Resultaat, de P0171 medling is verdwenen. De P0420 komt zo om de 400km nog weer om de hoek. Dit kan een klein lek bij de nieuwe katalysatoren zijn. Of iets anders. Ik zet het lampje gewoon ieder keer weer uit.
Ook de achterste uitlaatdemper was doorgerot, hetgeen opspeelde bij de APK. Daar is nu een RVS sportdemper opgekomen. Geeft wel een zware brom, maar klinkt niet te overdreven, vind ik. Heel wat slijtage vervangingen dus en de nodige onkosten dus het laatste halfjaar. Hij rijdt verder weer prima. Nu de 200.000km vandaag gepasseerd zijn, vermoed ik dat een kleppenstelbeurt niet heel ver meer is. Dat is ook een dure grap. Motorisch valt er nog niets te merken. De Forester rijdt nu ruim 45.000 op LPG met kleppenbeschermings inspuiting (Valve Care). Dat lijkt zijn werk te doen. Wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn probeer ik nog te achterhalen.
Vooralsnog rijden maar.......

Kleppen laten stellen

  • 215.000 km

Eind januari de kleppen laten controleren en stellen bij 205.000km. Bleek amper nodig, hoewel toch al 50.000km op LPG. Helpt de Valve Care blijkbaar toch. Twee plaatjes moesten 0,5mm geslepen worden. Wel een arbeidsintensief klusje, hoewel de motor kan blijven zitten. Tevens een spanrol van de aircoriem vervangen. Daar kwam dat gezoem dus vandaan.
Grote beurt ook uitgevoerd en een busje op de lambasonde laten zetten om de P0420 meldingen te verminderen. Het helpt wel iets, maar melding komt nog wel eens langs. Puur irritant , maar verder niet ernstig.
Nadat ik flink in de modder had gereden, probleemloos trouwens, bleek een week later dat het stuur blijkbaar uit mijn handen trilde, op snelwegtempo. De velgen waren niet goed gereinigd waardoor de stukken modder die op de velg waren aangekoekt, voor onbalans zorgden. Velgen goed schoongemaakt en weg was het getril.
Eind februari nog even op en neer naar Spanje geweest. Probleemloos en nu op een paar kilometers na 215.000km op de teller.

doorgaan

  • 225.000 km

Deze vakantie er ruim 6000km bijgereden. Onderweg naar Spanje openbaarde zich bij Rouen een lawaai. Het was al avond en besloten om door te rijden. In Baskenland bleek het gelukkig, wat ik al hoopte, slechts een achterwiellager te zijn. Toen direct laten vervangen. Ook onderweg een LPG storing opgelopen. Het Prins systeem schakelt zich dan uit en moet met Prins software hersteld worden. Da's lekker in het LPG-arme Spanje.

Op de website van Prins staan de dealers wereldwijd. Dus een stuk omrijden naar de stad Vitoria-Gasteiz. Betreffende garagist was echter in het geheel geen dealer van Prins en deed ook niets met LPG. En ik was wel op het goede adres met genoemde naam. Lekker is dat.....
Prins gemaild om raad en om ze te wijzen op de fout. Ach.....een bestaande klant, waarom zouden we daar de moeite van een antwoord aan verspillen? Gewoon negeren, denken ze blijkbaar bij Prins.

Een andere dealer in het stadje Aranda de Duero, is gelukkig wel een Prins dealer. In dit oldtimerparadijs wordt het systeem opnieuw ingesteld, en ik kan in principe weer LPG tanken. In principe....want in Spanje werken LPG pompen nogal eens niet. En ze zijn al schaars. Afijn de benzineprijs van € 1,01, echt waar (!!!); wat worden we hier toch uitgemolken in Nederland, BPM, wegenbelasting, brandstofaccijnzen, bar en boos; maakte een hoop goed.

Vandaag een verse APK, er op. Een ashoesje en stuurhoesje met een scheur, en dat was het.
Wellicht gaat de Forester er binnenkort uit. Ik zoek iets groters.... Maar zover is het nog niet.

Verder, geen olieverbruik, hoef werkelijk nooit bij te vullen, zuinig op LPG, zie de verbruiksreview voor deze auto. Op LPG ieder 8,3 km een liter. Hoezo zuipt een turbo Forester? Daar zit in verwerkt de zware vakantiekilometers wanneer het verbruik door de bergen en aanhanger (vouwwagen) wel flink toeneemt.

Afscheid

  • 235.800 km

Op 14 maart is de Subaru verkocht. Waarschijnlijk is zijn verhaal hier verder te volgen bij de nieuwe eigenaar.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.