AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Subaru
  • Forester
10

autoreview

Subaru Forester 2.0 Luxury (2013)

Anoniem
  • Review
3 november 2013 om 23:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringForester 2.0 Luxury
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst104.500 km
Gemiddelde lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De nieuwe Forester

  • 900 km
  • 3 november 2013

Na veel proefritten (Honda CR-V, Nissan QQ+2, Opel Zafira Tourer, Citroen Grand Picasso) toch besloten de Forester te kopen. We waren op zoek naar een comfortabele, betrouwbare gezinsauto. En na veel ellende met een VW Touran ging het geen auto meer van het VAG concern worden. De genoemde auto's vielen af ofwel vanwege een weinig overtuigende automaat (Honda, Nissan, Citroen) of te kleine zittingen voor mijn 1,90 m (Peugeot 5008 en Renault Grand Scenic, beide niet eens in gereden).
De Forester had het allemaal wel. Lederen bekleding was niet fijn - te weinig zijdelingse steun.
Het comfort van de luxury is prima - zeer stil door de CVT automaat, met voldoende trekkracht. De 'herrie' bij optrekken went snel en vind ik niet irritant.
Overzichtelijke carrosserie, fijne spiegels, grote kofferbak. De auto is heel compleet. Telefoon met Bluetooth koppelen was 5 min werk (door de dealer).
Prima prijs via de ANWB.
Over betrouwbaarheid valt nog niets te melden, maar het rijcomfort in de stad op de snelweg is prima.
Een onverwacht prettige auto voor dit geld.

update Subaru Forester

  • 6.000 km
  • 22 februari 2014

Na de reis naar de wintersport kan ik het volgende melden:
- uitstekende reisauto met prima stoelen, zowel voor als achter (2e zitrij).
- nog even wennen aan de verwarming, mn. voor de tweede zitrij
- olieverbruik vrijwel nihil, ondanks de nieuwstaat
- benzineverbruik minder gunstig dan verwacht, snelweg bij 130 km/u ca. 1:11 (niet slecht, maar niet heel zuinig)
- bij heel snel genomen bochten doet de auto even een stapje opzij, verder een heel rustige, betrouwbare wegligging, ook bij zijwind
- ruimte in de kofferbak opvallend goed, geen dakkoffer nodig gehad met 3 personen en ski's aan boord. Wel is het ontbreken van een 'hondenrek' jammer - bij een noodstop komt de bagage je nek in vliegen
- motor (met CVT) maakt inderdaad herrie bij snel optrekken, maar trekt wel heel goed door

update 25000 km

  • 25.000 km
  • 23 augustus 2015

De eerste servicebeurt hebben we volgens de voorschriften na 15000 km laten uitvoeren (bij de dealer). Geen grote zaken, maar toch ca. 250 euro armer (en geen gewassen auto want de wasstraat was kapot ...).
Grote afstanden zijn heerlijk in deze auto, voor woon-werkverkeer is de auto wel groot en weinig handelbaar - maar daar is deze auto natuurlijk ook niet primair voor bedoeld.
Wat anderen ook schreven: de banden vallen wat tegen - op snelle rontondes kan de auto wegglijden over de voorbanden. Is wel oppassen. De auto is heel stil, en je hebt niet direct je snelheid in de gaten.
Ik heb nog geen winterbanden gekozen. Anderen hebben 16 inch velgen gemonteerd. Ik denk nog na.
Er komt een update na de volgende servicebeurt (30000 km).

30.000 km beurt en een klein probleempje

  • 30.000 km
  • 3 februari 2016

In het najaar was bij een terugroepactie al iets veranderd aan de stuurstang. Bij een frontale botsing zou de kabelboom beschadigd kunnen raken. Na een uurtje was dit hersteld.
Na ruim 2 jaar werd het tijd voor de 'grote beurt'. Geen belangrijke zaken, maar wel 453 euro armer weer weggegaan.
Ik hoop niet dat dit elke 15.000 km 450 euro gaat worden ...
Dit weekeinde met een (kleine) boedelbak op pad geweest, en na 200 km storingslichtjes: 'vehicle dynamics system' (zeg maar ESP), ABS en hill-hold uitgevallen. Verder deed ook de cruise control het niet meer. Een dag later - zonder boedelbak- was alles weer normaal. Wel verschijnt nu, ca 1500 km na de servicebeurt, de melding dat het oliefilter vervangen moet worden. Irritant.
Tenslotte rijdt deze auto met CVT automaat het lekkerst in de sportstand. Kost wel meer benzine, maar de reactie op het gaspedaal is veel directer en daardoor prettiger.
Ik hoop, dat de spreekwoordelijke Subaru betrouwbaarheid wel op deze auto van toepassing gaat zijn. Veel elektronica, veel storingen?

Kleine beurt

  • 45.000 km
  • 18 december 2016

Onlangs heeft de Forester een 45.000 km beurt gekregen, ca € 300,=. Eigenlijk geen enkel probleem tegengekomen. Banden toonde weinig slijtage, nog 5,5-6,0 mm profiel over alle wielen.
Nog geen winterbanden laten omleggen. Het is me nog te warm. Wel gebruik ik 's ochtends de voorruitverwarming (met airco) om goed zicht te krijgen en te houden. Dat maakt dan zoveel herrie, dat de radio (of telefoon) moeilijk te horen is, maar na uitschakelen komt er dan weer veel condens op de voorruit.
Op naar de 60.000 km.

Update servicebeurt

  • 60.000 km
  • 23 november 2017

Weer een jaar verder en toevallig ook weer 15.000 km verder. Tijd voor de 60.000 km beurt.
Geen grote problemen het laatste jaar, maar een enkel puntje van aandacht. Iets meer olie gebruikt dan het vorige jaar, echter nog geen halve liter.
Wat kraken van achteren, mogelijk bij de wielen? Bij de servicebeurt niets gevonden. Het zou ook nog uit de kofferbak kunnen komen. Het reservewiel en de krik liggen in een kunststof gedeelte dat ook het kraken op hobbels kan veroorzaken.
Bij het sluiten van de achterklep is eerder dit jaar eenmaal een klein plastic sluitstukje iets gedraaid. en gedeeltelijk afgebroken. Zelf weer teruggeduwd en werkt weer, dus niet laten vervangen.
Bij de servicebeurt (ca. € 480,=) nog een luchtfilter vervangen - was sterk vervuild door bladeren? Wat verwacht je anders in een Forester?
Tenslotte het grootste punt van aandacht: wegglijden over de voorwielen in snelle bochten op een nat wegdek. De originele Geolander banden zitten er nog onder met ca. 4 mm profiel. Tijd om deze te gaan vervangen, maar welke banden doen het beter? Liefst 4-seizoenen banden.
Laatste tip: niet milieuvriendelijk, maar wel erg prettig rijden - de sportstand i.p.v. de spaarstand van de CVT-automaat. Echt veel comfortabeler bij het ronden van rotondes etc.

Inmiddels 75,000 km

  • 76.000 km
  • 19 december 2018

En weer een probleemloos jaartje verder. Behalve een kapot dimlicht (zelf vervangen) en versleten banden geen problemen gehad. De banden zijn bij 70.000 km vervangen door 4-seizoenen Nokians. Beste wat betreft nat wegdek uit de tests. Maakt een wereld van verschil (in gunstige zin) met de fabrieksbanden. Verder is de auto vooral gebruikt binnen West-Europa. Het gebruik wordt niet veel zuiniger dan 1:11,5, gemeten over de volle 75.000 km. De laatste servicebeurt kostte ca 350 euro - vooral nieuwe olie (95 euro). Verder niets bijzonders. Deze auto zou helemaal top zijn als er nog iets betere stoelen in zouden zitten.

Op naar de 105000 km

  • 104.500 km
  • 15 december 2020

Na de 'grote beurt' bij 90k km, nu weer een kleine beurt. Veel probleemloze snelweg kilometers erbij, omdat de auto vooral wordt gebruikt voor familiebezoek en vakanties. De Nokian banden zijn prima, maar nu nog maar 5,5 mm profiel over en wat cupping, dus de garage gevraagd voor- en achterwielen te wisselen. Tevens waren de wielen niet goed gebalanceerd (meer), dus dat ook laten doen. Bij veel snelwegverkeer wel wat meer olieverbruik, en een gemiddeld verbruik van 1:10,5 (niet echt zuinig, maar in Duitsland ook 150km/u gereden). Olie verversen is trouwens wel redelijk duur - de hele servicebeurt (inclusief nieuwe matten) was € 550,=
Enige probleempje is het loslaten van de (lederen) stuurbekleding. Vervangen is heel duur, dus nu maar even niet. Te veel in de hete zon gestaan? Suggesties zijn welkom.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Forester
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.0i e-BOXER First Edition - Trekhaak - Rijklaaprijs -

    Subaru Forester 2.0i e-BOXER First Edition - Trekhaak - Rijklaaprijs -

    • 2020
    • 7.467 km

    € 49.950

    2.0 Luxury - Navigatie

    Subaru Forester 2.0 Luxury - Navigatie

    • 2015
    • 38.902 km

    € 22.250

    2.0 Comfort, Clima, Trekhaak, Nap

    Subaru Forester 2.0 Comfort, Clima, Trekhaak, Nap

    • 2009
    • 154.878 km

    € 9.750

Meer Subaru Forester occasions

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Forester specificaties
  • Subaru Forester occasions
  • Subaru Forester video's
Advies en informatie
  • Subaru Forester tests
  • Subaru Forester gebruikersreviews
  • Subaru Forester index
PREMIUM
Subaru Forester - Toyota RAV4

Subaru Forester - Toyota RAV4

Toyota heeft zijn nieuwe RAV4 klaar. Groter en volwassener dan ooit, beweert Toyota. Vast,...

Lees meer
 

Subaru Forester reviews

  • Review
    Subaru Forester 2.0 Premium (2016)

    Subaru Forester 2.0 Premium (2016)

    12
    • 13 augustus 2019
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Luxury Plus (2013)

    Subaru Forester 2.0 Luxury Plus (2013)

    9
    • 6 april 2019
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Luxury (2017)

    Subaru Forester 2.0 Luxury (2017)

    4
    • 21 juni 2018
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Luxury (2013)

    Subaru Forester 2.0 Luxury (2013)

    16
    • 12 april 2018
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Premium (2015)

    Subaru Forester 2.0 Premium (2015)

    4
    • 2 december 2017
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Premium (2017)

    Subaru Forester 2.0 Premium (2017)

    4
    • 6 november 2017
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Comfort (2017)

    Subaru Forester 2.0 Comfort (2017)

    4
    • 7 augustus 2017
meer reviews
Dubbeltest - Toyota RAV4 vs. Subaru Forester

Dubbeltest - Toyota RAV4 vs. Subaru Forester

40

Ze kosten vrijwel hetzelfde, ze presteren vrijwel hetzelfde; en toch moeten we kiezen. Wordt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Subaru Forester wordt gefacelift

    Subaru Forester wordt gefacelift

    15
    • 16 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Autotest
    Subaru Forester 2.0i e-Boxer

    Subaru Forester 2.0i e-Boxer

    23
    • 11 november 2020
  • Review
    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    6
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Subaru Forester aan de 1.8 Turbo

    Subaru Forester aan de 1.8 Turbo

    20
    • 26 oktober 2020
  • Review
    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    • 19 september 2020
  • Subaru Forester – Nissan X-Trail - Dubbeltest

    Subaru Forester – Nissan X-Trail - Dubbeltest

    • 29 mei 2020
Merk
Merk
  • Review
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    3
    • 24 januari 2021
  • Review
    Subaru Outback 2.5i Premium (2020)

    Subaru Outback 2.5i Premium (2020)

    3
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Subaru Libero (1992)

    In het Wild: Subaru Libero (1992)

    12
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Subaru Outback zoekt het hogerop

    Subaru Outback zoekt het hogerop

    11
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Subaru Forester wordt gefacelift

    Subaru Forester wordt gefacelift

    15
    • 16 december 2020
  • Review
    Subaru Outback 2.5i Premium (2017)

    Subaru Outback 2.5i Premium (2017)

    9
    • 15 december 2020
  • Autonieuws
    Subaru komt met elektrische SUV

    Subaru komt met elektrische SUV

    65
    • 14 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep