Subaru Forester 2.0 AWD (2002)

autoreview

Subaru Forester

Signalement

UitvoeringForester 2.0 AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst223.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen Subaru Forester

  • 223.000 km

Normaal gesproken vind ik het niet nodig om een complete review te schrijven over een auto, maar bij deze Forester wel.
Normaal schrijft men hier de reviews tijdens het bezit van een auto, ik doe dat na de verkoop van deze Forester omdat ik het een review waard vindt.
Ik heb deze in 2011 aangeschaft vanwege mijn werk in Oostenrijk. Hierbij vond ik het belangrijk om vierwielaandrijving te hebben vanwege vele hellingen en de hoeveelheid sneeuw. Auto's waarbij een AWD/4x4 aandrijving een optie is, zijn gewoonweg veel duurder. Hierdoor werd het duidelijk dat het een Subaru Forester moest worden vanwege de permanente AWD-aandrijving.
Vervolgens heb ik deze aangeschaft bij Auto Muis en kort daarna naar Oostenrijk vertrokken. Een Forester rijdt best prima op de snelweg, alhoewel deze Forester maximaal 180 km/h kan, is het prima te doen. Bij het inhalen of invoegen is er vermogen genoeg, al moet je de motor hoog in de toeren houden. Onder de 3000 rpm lijkt het wel alsof de motor slaapt, daarboven komt de motor echt tot zijn recht.
Soms had ik zelfs wel het idee dat een Forester 2.0 non turbo wel een zesde versnelling kon gebruiken. Verder ligt een Forester erg stabiel op de weg, ook als je 180 km/h rijdt.

Eenmaal in Oostenrijk op de Gerlospas kwam de auto pas echt tot zijn recht. Het was een mooi gezicht om mensen te zien die sneeuwkettingen aan het omleggen waren, maar waar ik voorbij kon rijden. Met een AWD/4x4 mag je immers zonder sneeuwkettingen naar boven. Als je het gas te ver intrapt in een bocht op een gladde bocht merk je gelijk dat de auto niet uitbreekt, maar dat er onderstuur optreedt. Dit is vanwege de veiligheid, zodra je het gas loslaat komt de Forester direct weer in zijn baan.

In Oostenrijk kan het natuurlijk 's winters erg koud worden. Dit was dan ook het geval in Gerlos. Het werd toen 's nachts -22,5 graden. 's Morgens werd het natuurlijk spannend om de Forester te starten, maar dit was überhaupt geen probleem. Alhoewel de motor even 2500 toeren stationair liep, zakte hij netjes. Het viel op dat er heel weinig auto's startten vanwege de kou, zelfs de benzine-auto's. Hierdoor werd de kwaliteit van Subaru pas echt duidelijk. Echter, was de uitlaatpijp naar de middendemper heel afgebroken in Oostenrijk. Deze is daar ter plekke gelast. Dit komt door mijn mening doordat er geen flexibel stuk zit in de uitlaat.

Eenmaal in Nederland was het tijd voor onderhoud. De distributieriem was aan vervanging toe inclusief een grote beurt. Eigenlijk in principe regulier onderhoud. 's Zomers is echter helaas de katalysator gescheurd waardoor deze vervangen moest worden. Een katalysator voor een Subaru is niet goedkoop, dus dit was wel balen.

Na de zomer werd het weer tijd om naar Oostenrijk te gaan om een winterseizoen aldaar te werken. In Oostenrijk merk je dan ook pas echt de meerwaarde van de Forester. Het maakt de Forester niet uit hoe koud of glad het is, hij rijdt en start altijd.

Ik heb in totaal vijf jaar gereden met deze Forester, waaronder vijf winters in Oostenrijk. De Forester heeft mij nog nooit laten staan en ik heb dan ook geen rare reparaties gehad.

Het enige wat ik buitenom het reguliere onderhoud heb gehad was:

Lambdasonde á €89 (Bosch)
Katalysator á +/- €600
Wiellager rechtsachter á €95
Remcilinder rechtsachter á € 34
Rembussen gangbaar laten maken á €100

Voor de rest is de auto nog in topstaat. Het motorblok is vanaf de buitenkant nog kurkdroog. Zo is er geen enkel zweetplekje te vinden op het motorblok, zowel bij de voet- als koppakkingen. Ook blijft de airco nog steeds ijskoud, bij de laatste test werd deze 3,9 graden bij een buitentemperatuur van 20 graden. Verder heb ik nog nooit (nee nog nooit) olie hoeven bijvullen, ik pijl 1x per maand, maar het oliepijl zakt niet. Ik heb na de aanschaf van de auto een flesje olie gekocht voor de zekerheid, maar deze heb ik nog nooit hoeven te gebruiken

Tot slot:
Een Subaru heeft iets eigenaardigs, het rijdt gewoon niet lekker binnen de bebouwde kom, daarbuiten rijdt het prima. Deze 'eigenaardigheid' is verder niet duidelijk uit te leggen. Het enige wat ik over Subaru kan zeggen, is dat mijn volgende auto zeker weer een Forester wordt. Verder is het een goede caravantrekker.

Pluspunten:
Technische kwaliteit
Betrouwbaarheid
Zitcomfort
Stabiliteit
Onderhoudskosten
Standaard alles elektrisch
Standaard dubbele armsteunen

Minpunten:
Windgeruis bij hogere snelheden
Een Forester is moeilijk op gang te krijgen in de bebouwde kom
Een antiek interieur vergeleken bij bijvoorbeeld een Golf IV of BMW E46 van dezelfde leeftijd.
Draaicirkel
Remmen zijn nogal sponzig en reageren niet adequaat genoeg.


9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.