Subaru Forester 2.0 AWD (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Al jaren stond vast dat ik een Subaru wilde rijden. Niet alleen vanwege de betrouwbaarheid maar
vooral omdat voor mij een 4x4 een absolute vereiste is. Ik leef hoog en afgelegen in de Alpen en
rijd 80% van de tijd (soms onverhard) over bergwegen. Een echte terreinwagen is in bijna alle
gevallen niet nodig. Ze rijden eerder onprettig op de snelweg en zijn erg log in de bochten.
Permanent 4x4 met een hoge bodemvrijheid, een hoog comfort op het asfalt en een niet abnormale
aanschafsprijs zijn wensen die eigenlijk maar 1 automerk in zich verenigd. Daarom viel de
overweging alleen te maken tussen een Subaru Outback en Forester. De doorslag werd een Forester
omdat deze met gasinstallatie meer tweedehands werden aangeboden en iets voordeliger in
aanschaf is. Nu hem twee jaar intensief in de bergen te gebruiken kan ik niets anders zeggen dan
dat hij aan mijn hoge verwachtingen voldoet. Ook op de snelweg rond de 3500 toeren (130 km/h)
rijdt hij zeer comfortabel. Sterker nog. In sommige tests van autobladen werd beschreven dat het
schakelen wat stroef gaat en de armleuningen in de weg zitten. Daar ben ik het niet mee eens. Het
is een kwestie van even wennen. De Forester heeft wel weinig pit onder de 3000 toeren voor een 2
liter boxer. Bij een inhaalactie op de route national is het dan ook van belang goed terug te
schakelen. Hij rijdt wel goed door boven dat toerental. Ik wissel de Brigdestone Dueler banden
voor de winter om met de Michelin Alpin winterbanden heeft de Forester me nog nooit
teleurgesteld. Ook niet op steile verijsde hellingen of met veel verse sneeuw. Een plezier om mee
te rijden!
PROBLEMEN
Er zijn een paar kleine standaardproblemen waarvan bekend is dat ze wel vaker voorkomen bij dit
model. De achterklep moet met enige kracht worden dichtgeslagen om te voorkomen dat hij niet
goed sluit. Omdat de binnenverlichting blijft branden en er een waarschuwingslampje in je cockpit
blijft branden wordt je er wel direct op geattendeerd. Met de afstandsbediening kun je de auto ook
niet vergrendelen wanneer de achterklep niet goed gesloten is. Ander puntje is het klokje wat het
begeven heeft. Hem vervangen valt bijna niet te overwegen, het klokje kost € 150,-. De Forester is
uitgerust met een Necam G3 gasinstallatie. Het gele waarschuwingslampje van de motor blijft
continue branden omdat naar verluid de benzinemeter niet zakt in verhouding met de af te leggen
afstand. Volgens de Subarudealer is aan dit hinderlijke waarschuwingslampje niet veel aan te doen.
Het kan geen kwaad!
Het enige wat de vorige eigenaar heeft gehad is een lege accu. Ik heb in de afgelopen twee jaar alleen
een nieuwe centraal differentieel ( kostte ruim € 1300,-) moeten laten vervangen. De reden was dat ik
met relatief versleten achterbanden reed in combinatie met nieuwe voorbanden. Hierdoor is de
centrale aandrijving uit balans geraakt en is het differentieel gaan slijten. Dit had dus voorkomen
kunnen worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.