Smart fortwo coupé passion 62kW (2009)

autoreview

Smart Fortwo
Smart FortwoSmart fortwoSmart fortwoSmart fortwoSmart fortwoSmart FortwoSmart FortwoSmart fortwoSmart fortwoSmart fortwoSmart fortwo

Signalement

Uitvoeringfortwo coupé passion 62kW
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst71.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Smart een liefhebbersauto

  • 30.500 km

Na 1 jaar probleemloos een Smart pulse uit 2001 te hebben gereden met bijna 100.000km op de teller vonden we het tijd voor een upgrade.
Tot aan voornoemde Smart bestond mijn autoleven uit lease-auto's: van Renault tot Audi, ik heb vanalles gereden tot zo'n 60.000km per jaar.
Toen kwam de nieuwe baan en moest er snel een goedkoop autootje voor "erbij" komen. Die taak heeft de Smart met verve vervuld.
Sterker nog voor het eerst sinds jaren was autorijden weer een ervaring waar ik naar uitkeek.
Hoe komt dit eigenlijk?
Net als veel anderen had ik het vooroordeel dat de Smart eigenlijk geen auto was en liep er met een boog omheen.
Nu denk ik dat het gebrek aan luxe, de onmogelijke afmetingen en het primaire wezen van de Smart (vervoermiddel) je weer brengen bij de essentie van autorijden. Na jaren van beter, krachtiger, zwaarder en stiller wordt je een beetje afgestompt. Nu was het weer sturen, corrigeren, anticiperen op de turbo en schakeltijden. Leuk: autorijden was geen passieve actviteit meer!

Hmmm...beetje doorgeschoten in mijn betoog voor de smart. Maar goed.

Na veel kijken (IQ, Aygo etc.) vonden we de Smart het meest karaktervol. Het is een 62kW Passion geworden uit 2009.
Omdat de eerste indrukken vaak de juiste zijn wil ik deze niemand onthouden.

De Smart vanaf 2007 is een enorme stap vooruit qua stilte en kwaliteitsbeleving. Alles voelt steviger, dikker en confortabeler. Mogelijk komt dit door de passion uitvoering met stuurbekrachtiging, extra brede banden en een krachtige turbomotor.
Het rijden is comfortabel en ontspannen, zowel in de stad als op de snelweg. Accelereren gaat als een speer (82 pk op 700kg) en het is altijd leuk als je onderschat wordt.
Door het glazen dak is het licht in de cockpit en wordt het ruimtelijk gevoel benadrukt terwijl de airco de boel koel houd in zomer.

Recentelijk heb ik een aantal familieleden en vrienden als passagier meegenomen en de reacties zijn vooral postieve uitingen van verbazing: dit verwacht je echt niet voordat je instapt! Wat een ruimte.
Eenmaal op weg: dit rijd als mijn polo.... dat kan toch niet?

Na ruim een jaar Smart rijden kan ik stellen dat ik verkocht ben en we bij voorkeur met de Smart weg gaan....omdat het autorijden leuk maakt!

Inmiddels de auto alweer ruim 2 jaar en bevalt uitstekend. Een heerlijk betrouwbaar karretje met veel vermogen en bakken rijplezier.
Verbruik is ca. 1 op 17 gemiddeld bij gebruik van BP Ultimate. BP Ultimate is echt aan te raden omdat de motor mooier en pittiger loopt maar ook omdat je zuiniger rijdt. Voor het geld hoef je het dus niet te laten.

Still going strong

  • 71.000 km

Inmiddels zijn er aardig wat jaren en kilometers verstreken en heb ik weinig spannends te melden als het gaat om betrouwbaarheid: deze Smart is probleemloos.

Kosten
Afgelopen jaar zijn de accu en voorbanden vervangen wat in mijn optiek onder normale slijtage valt. Verder heeft hij zijn reguliere beurten gekregen bij Smartarts in Kerkdriel waarbij er geen uitzonderlijke kosten waren. Na vervanging van het luchtfilter is de auto wel wat zuiniger geworden.
Verder ben ik overgestapt op V-power omdat de (mitsu-) motor er lekkerder op loopt en uiteindelijk kostenneutraal is vanwege het hogere aantal kilometers wat we uit een liter halen.

Plezier.
Nog steeds is de Smart, voor ons, een fijn vlot karretje welke we standaard pakken als het maximaal een uurtje rijden is.

Toekomst.
Wat mij betreft een blijvertje die ons op geen enkel vlak teleurstelt. Lage kilometerkosten en veel rijsplezier!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.