Smart forfour electric drive Business Solution Plus (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | forfour electric drive Business Solution Plus |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 13.294 km |
Pionieren?
Het voelt toch wel een klein beetje als pionieren, een stadsauto met beperkte actieradius. De financiele voordelen waren echter doorslaggevend, en met de 22Kwh boordlader leek onderweg bijladen niet al te lang te duren.
In vergelijk met segmentgenoten is de Smart Forfour een prima afgewerkt wagentje, en in de Business Solution Plus versie erg rijk uitgerust. Stoel/stuurverwarming, extra isolatie (want ja, de kachel extra opstoken kost je range), lederen bekleding, lichtmetalen velgen, climate control, navigatie, led-verlichting, je kunt het niet bedenken en het zit erop.
Het rijden
Door zijn lage zwaartepunt rijdt de EQ erg prettig, voelt veel steviger aan dan zijn benzine-equivalent.
De actieradius tot 60km/h is geweldig leuk. De auto is fantastisch op zijn plek in de stad!
Ritjes op de snelweg gaan ook prima, al ben je na een uur de vrij vlakke rugleuning van de stoel wel een beetje zat. Gelukkig kun je in de praktijk niet veel langer dan een uur snelweg rijden, dus kun je lekker een ommetje maken tot de auto weer voldoende actieradius heeft en je rug weer in normale stand terug is.
Geluidsniveau: Door de afwezigheid van motorrumoer en trillingen valt het bandengeruis wellicht exta op. De auto is voorzien van Continental Ecobandjes. De demo die ik tijdens mijn proefrit reed stond op Michelins en leek toch wel wat stiller.
Range
Bij een reset geeft de auto volledig opgeladen een range aan van 150km.
Tot op heden heb ik maximaal 140km op één acculading gereden, vind ik heel netjes.
Van anticiperen kun je leren
- 4.500 km
Een dik half jaar verder! de auto bevalt prima, zolang je in je achterhoofd houdt hoe deze auto bedoeld is.
We zetten de auto in binnen het stedelijk gebied (randstad) en dat gaat heel goed. Bijkomend voordeel is ook dat de Prius alleen nog van stal komt bij langere ritten, dus een lager verbruik, minder korte cycli en daarmee minder slijtage aan de Prius.
Grotere ritten (lees: 90km enkele reis) zijn niet zo'n punt, maar een retourtje moet je toch echt wel rekening houden met, afhankelijk van de temperatuur, 1 of twee keer snelladen.
Daarbij is het zaak om de accu tot 20% leeg te rijden en op te laden tot 80%. In deze range laadt de accu het snelst, hieronder en hierboven duurt het laden een stuk langer! Echter, volledig laden kan binnen 40minuten. Maar waarom zou je? als je rit 90 km is, je range nog 30, laad je voor 60km bij. Dat is meestal maximaal een kwartier.
Verder valt op dat de kunststoffen in het interieur niet overal even slijtvast zijn.
Geen bijzonderheden
- 6.900 km
De Smart blijkt tot op heden een vrij betrouwbare metgezel. Range in de praktijk ligt nu rond de 110km op zijn gunstigst. Natuurlijk zijn er wel momenten geweest dat dat niet niet toereikend is. Vervelend is het wel, een kwartier moeten laden als je na een late vergadering naar huis wil. Anderzijds: first world problems.
In augustus naar de dealer voor een jaarbeurt. geen bijzonderheden, wat updates uitgevoerd. Wat wel naar voren kwam: twee banden vertoonde hoogteslag. Ik heb toen aangegeven dat dit mogelijk ook de trilling kan verklaren die ik al sinds het afleveren ervaar. Helaas is hier niet meteen iets mee gedaan, maar moest er overleg plaatsvinden met de leasemaatschappij. Ondertussen wachten we al twee weken op het vervolg.
Bijzondere ervaringen met dealer
- 7.400 km
Vorige keer meldde ik al dat er sprake was van een trilling, wat veroorzaakt wordt door hoogteslag in twee banden.
Al sinds 22 augustus heen en weer aan het mailen, maar de serviceafdeling bij de dealer heeft tot op heden nog geen oplossing geboden. Ik ben door deze manier van handelen erg teleurgesteld geraakt en overweeg hierom in ieder geval naar een ander dealerfiliaal te gaan voor de reguliere beurten, maar ook bij een volgende leaseauto de MB/Smart dealer over te slaan.
wederom afgesleept, verder top :)
- 13.294 km
In januari dit jaar op een regenachtige dag terug naar huis met halfvolle accu: na 100meter begon de auto te piepen en gaf een storingsmelding.
Omdat de melding zo plotseling opkwam besloten bij het eerstvolgende stoplicht de auto aan&uit te zetten, dat had ik beter niet kunnen doen.. De Smart gaf de storing aan en wilde niet meer van zijn plek. Samen met een behulpzame automobilist de auto in de berm geduwd en gewacht op de hulpdiensten. ANWB man kon me niet verder helpen en de sleepdienst werd gebeld. Uiteindelijk laat in de avond thuis met een Suzuki Swift.
De auto is de dag erop gebracht naar de dealer in Den haag. Deze hebben een software-update uitgevoerd en de kou was af. Bij weer in ontvangst nemen van de auto zat het sleepoog nog in de bumper gemonteerd, stond het achterraam open en kon ik zien dat er maar liefst 500meter met de auto was proefgereden. Wederom een bevestiging van wat ik al wist: deze dealer moet je links laten liggen.
Daarna heeft de auto geen problemen meer vertoond.
Interieur blijkt na 13K niet heel erg slijtvast, de kunststoffen vertonen snel lichte krasjes. Navigatie-unit is sinds een update extra traag geworden en is daarmee in het huidige verkeer weinig bruikbaar. Maar ach, daar heb je een smartphone voor.
In augustus dit jaar de auto voor onderhoud gebracht in Gouda. Een verademing! Niet alleen is de leenauto 40% goedkoper dan in Den Haag, je wordt in Gouda keurig te woord gestaan.
De auto werd netjes schoon afgeleverd en er werd enige uitleg gegeven over de werkzaamheden. Met frisse banden (blijkbaar nu al nodig?) , een vers interieurfilter en wat software-updates rijker tevreden naar huis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.