Smart forfour 52kW Passion (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | forfour 52kW Passion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 1.206 km |
Smart Forfour Passion 52 kw 2015: na één maand
- 1.206 km
Voor de aflevering van onze Smart Forfour kwam Autoweek met een vergelijkingsreview (http://www.autoweek.nl/artikel/16866/smart-forfour-hyundai-i10-vw-up-renault-twingo)
Ik moet zeggen dat we beetje heen en weer werden geslingerd door de scorekaart. Op Verbruik (veroordeeld in twee onderdelen) ruimte en uitrusting moest de Smart het afleggen. Aangezien dit laatste met feiten weerlegbaar is te ontkrachten vond ik het moeilijk om ook de slechte beoordeling qua verbruik en prestaties als serieuze indicator te nemen. Je koopt geen Forfour voor de ruimte dus daar maakte we ons geen zorgen over, maar gelukkig valt het verbruik in de praktijk niet tegen. Sterker nog, het verbruik ligt een stuk lager dan in de test.
De vraagtekens boven mijn hoofd groeide in aantal toen de aankondiging van de duurtest vervolgens online kwam (http://www.autoweek.nl/video/4515/welkom-duurtest-smart-forfour)
Wederom waren er wat zere plekjes in de review waar ik mij niet in kon vinden. Zo was er een verhaal over de toerenteller (optioneel lelijk ding op het dashboard) waar je het standaard zonder moet stellen, maar welke oh zo nodig bleek voor het "nieuwe rijden".
In de Passion (gebruikt in de test) zit een standaard LCD scherm waar een pijltje omhoog of omlaag wijst als je economisch wilt schakelen. Wat moet je dan nog met een toerenteller?
Hiernaast waren er problemen met de Smart Cross-connect app. Al gaf de recensent ook aan dat er misschien geen problemen waren. Wellicht kan hij beter eerst beoordelen of er problemen zijn voordat de toon wordt gezet.
Na een maandje Forfour?
De Smart Forfour is geen racemonster, maar je komt snel genoeg van je plek. Ook de wegligging is prima, je kan heel erg letterlijk kort door de bocht en hij voelt comfortabel over drempels en spoorwegovergangen.
Qua interieur en uiterlijk is het een genot. Stel dat je niet van uitgesproken houdt kan je er ook voor kiezen om de tridion kooi en de lak in dezelfde kleur te nemen, of een veilige combinatie (zie de vergelijkingsreview). Het interieur kan ook saai grijs of zwart wit, maar net als bij de buitenkant zijn wij voor oranje met zwart gegaan.
Het cool en audio pakket is zijn geld waard. De Cross-connect applicatie werkt prima en ook de interactie met de smartphone en Spotify gaat vlekkeloos.
Zowel mijn vrouw als ik zitten comfortabel en ruim in de voorstoelen en de bench van de hond past prima in het achterbakje. Het dakraam maakt het kleine autootje ruim en licht. Over een paar maanden rijden we heen en terug naar Hongarije, de eerste echte grote test. Er zal uiteraard een review op volgen.
En wat valt mij verder op?
Ik heb in de regio Alkmaar nog geen enkele nieuwe Smart Forfour gezien. En als ik de reacties van internetters lees dan verbaas ik mij over de grote antipathie jegens het merk Smart. Alsof er een rust op vernieuwing en design. De nieuwe Twingo heb ik al wel een aantal maal zien staan en als je ze naast elkaar zet is het verschil erg groot. Maar als mensen zich afgeschrikt voelen door de Autoweek recensies zou ik ze zeker aanraden om toch even langs de Mercedes dealer te gaan en een proefritje te boeken. Ik ben zelf in ieder geval uitermate in mijn nopjes dat ik het wel heb gedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Met deze olijke occasions voor €6.000 fleur je het straatbeeld op
Renault Zoe - Volkswagen e-Up - Smart Forfour EV - Occasion koopadvies
Test: Smart Forfour Electric Drive (2017)
Smart Forfour Electric Drive - Rij-impressie
Smart Forfour Brabus Xclusive - Opel Adam 1.0 Turbo Unlimited
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.