Smart forfour 1.5 passion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | forfour 1.5 passion |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 197.000 km
Wat bevalt aan de Smart ForFour is het acceleratievermogen. Deze auto trekt snel op, accelereren van 100 naar 120 km gaat ook lekker snel. Schijfremmen rondom. Compleet uitgerust met EPS, ABS, Airco, langzaam dovend binnenlicht, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, etc. wat luxe gevoel geeft. Prachtig modern interieur, glazen dak, laag benzineverbruik. Fantastische wegligging, vering een stevig maar niet te hard, dus goed wegcontact. Absoluut niet zijwindgevoelig. Vier jaar garantie.
Wat niet goed bevalt: slecht werkende schakelbak (semi-automaat).
De auto ligt zo laag op de weg (door de zwaardere 1.5-motor?) dat verkeersheuvels alleen op Ferrari-snelheid genomen kunnen worden, dat wil zeggen maximaal 10 km/uur.
Wij konden het loungepakket niet meer op de auto krijgen (autoproductie was vol tot stopdatum). Dat is erg vervelend, want de leuning van de passagiersstoel kan standaard niet plat, dit kan alleen als je het loungepakket op de auto hebt zitten (achteraf niet in te bouwen). Van de achterbank kan wel de leuning in delen platgeklapt worden, maar echt lange dingen kunnen dus niet mee, vanwege die stijve passagiersstoel.
De stijl tussen voorraam en deur is zo breed dat je met name bij het nemen van rotondes wel eens wat uitzicht mist.
De maximale dakbelasting is slechts 50 kg. De dakdragers (samen 4.6 kg, er gaat dus nog wat van het maximale gewicht af) moeten erop geschroefd worden (kost veel tijd) en de sloten daarvan zijn alleen te openen/sluiten met behulp van een tang op het sleuteltje.
Als je de motortemperatuur wilt weten moet je de extra klokjes bestellen (is accessoire).
Ik zou niet weer een auto van hetzelfde merk kopen omdat deze auto niet meer gemaakt wordt. De nieuwere ForFour is een totaal andere auto waarvan ik het design niet mooi vindt. Het is een autootje geworden met een wat suffe uitstraling.
PROBLEMEN
Ook na een aantal keer de garage in Utrecht bezocht te hebben werkt de schakelbak nog steeds niet goed. Of we nu zelf semi-automatisch schakelen of dat de auto op automatisch schakelen ingesteld staat: geregeld knarsen de tandwielen lelijk bij het schakelen in de lagere versnellingen. Gelukkig hebben we vier jaar garantie.
Met de zware 1.5 motor zakte de auto altijd door zijn veren op een drempel.
Met het bereiken van de vierjarige leeftijd en het einde van de garantie was er roest bij de achterklep-greep van binnenuit. De airco was stuk. Na tien jaar haperde de benzinemeter. Zaten er vele barstjes in het transparante dak en doffe plekken in de lak. In de goot tussen het transparante dak en de tridion zaten roestplekjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.