Smart forfour 1.3 pulse (2005)

autoreview

Smart forfour 1.3 pulse (2005)

Signalement

Uitvoeringforfour 1.3 pulse
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Smart Forfour

  • 45.000 km

Nu ruim een jaar in het bezit te zijn van de Forfour vond ik het wel tijd voor een review. Ik heb immers ook de keuze voor deze auto mede gemaakt dankzij de reviews.

Tot op de dag van vandaag bevalt de Forfour uitstekend. Nadat ik besloten had om een jong gebruikte auto te kopen had ik de volgende eisen: Lage vaste lasten, sportief (uiterlijk) en een vlotte motor, airco en maximaal 100.000 km op te teller. Andere iets minder belangrijke eisen waren het verbruik van gemiddeld max. 8 liter op 100 km en er moesten wel minimaal 5 man in kunnen.
Na veel auto’s online bekeken te hebben was ik uitgekomen op de toen meest recente modellen van de Polo, Ibiza, Fiesta, Colt en Swift. Voornamelijk de Colt en Swift waren nogal duur, de prijzen lagen net onder de nieuwe modellen en vielen daarom af. De Fiesta heeft nogal ouderwetse (lees slome) motoren, met uitzondering van de dure topmodellen. Toen heb ik een proefrit gemaakt in de VW Polo 1.4 met 100 pk, maar dat viel op z’n zachts gezegd nogal tegen. Niet alleen het stuurgedrag was vaag en naar mijn mening indirect, ook de motor kon mij absoluut niet boeien. De gasrespons was erg traag en ik vroeg me dan ook af waar die 100 paarden waren. De technisch bijna identieke Ibiza viel daarom ook af.
Reden voor mij om verder te zoeken naar een meer inspirerende auto. Bijvoorbeeld de Mini, waar ik veel positieve verhalen over heb gehoord en de BMW 3 serie (compact). Maar vooral de Mini is een overgewaardeerde en daardoor te dure auto, zeker als je kijkt de kwaliteit van sommige onderdelen.

Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de Smart Forfour, die in tegenstelling tot de Mini nogal ondergewaardeerd is. Eigenlijk voldeed hij aan alle eisen en vanaf het begin vond ik het een leuk smoelende auto. Bovendien ligt de tweedehands prijs laag, waardoor de auto voor mij binnen bereik kwam. Na enigszins te hebben verdiept in de auto, kwam ik tot de conclusie dat het een erg moderne auto is, met onder meer standaard ABS, ESP, schijfremmen rondom en natuurlijk het imago. Dat negatieve imago (Smart, productiestop, ed)was voor mij op dat moment het enige minpunt. De eisen die ik aan de auto stelde waren een handgeschakelde versnellingsbak, airco, minimaal het middelste uitrustingsniveau (Pulse) en een 4-cylinder. Een 4-cylinder brengt je automatisch op de 1.3 of 1.5 liter motor. Omdat de 1.5 weinig meer biedt en wel een in verhouding hoge aanschafprijs verlangt, kwam ik automatisch op de 1.3 met een verrassende 95 pk. Na een rondje langs diverse dealers te hebben gemaakt, kwam ik uit bij een Smart Forfour 1.3 Pulse uit 2005 met iets meer dan 36.000 km op de teller.
Na te zijn ingestapt was ik dat (onterechte) Smart-imago snel vergeten. Wat een leuke auto! Niet alleen om te zien van zowel binnen als buiten, maar ook om te rijden. Wat een verademing ten opzicht van de Polo! De motor trekt fel voor zijn formaat en ook stuurt hij erg lekker. Er kwam spontaan een glimlach op m’n gezicht te staan.

En dat doet hij nog steeds. Mensen vinden het een erg leuke auto, vooral door de aparte kleurstelling (zwart - donker groen). Van buiten een compacte auto, maar van binnen best ruim dankzij de grote wielbasis; de 14 centimeter langere Polo heeft een kortere wielbasis. Je moet er echter geen wonderen van verwachten, want de beperkte lengte van de auto is vooral terug te zien in de bagageruimte, die niet erg riant is. De in lengte verschuifbare achterbank, maakt de ruimte wel variabel en compenseert de beperkte ruimte enigzins. Ik zou het echter niet aanraden om met 4 man plus bagage op vakantie te gaan. Ook vanwege de achtervering, die met 4 of 5 man, vooral op verkeersdrempels, nogal kort blijkt te zijn. Zit je er met 2 of 3 man in, dan heb je nergens last van. Dit heeft denk ik te maken met de korte veerwegen en het sportief afgestelde onderstel. Persoonlijk houd ik hier wel van, mede omdat dit een goed wegcontact en vertrouwen geeft. Bochten kunnen erg hard worden genomen en ook op hoge snelheid ligt de auto nog koersvast op de weg. Op de snelweg is het dan ook comfortabel rijden, mede dankzij de goede stoelen. Ze zijn helaas niet in hoogte te verstellen, omdat Mercedes het nodig vond hiervan een optie te maken.

De prestaties van de motor zijn meer dan voldoende. Hij komt rap uit z’n startblokken en ook daarna blijft vrolijk doortrekken tot na de 6.000 toeren. Wel is de motor een beetje luidruchtig, vooral boven de 3500 toeren. Op de snelweg uit dat zich in een wat hoger geluidsniveau bij 120 km/h. Een eventuele 6e versnelling zou wel welkom zijn geweest. Sowieso is de Forfour op snelwegtempo (lees boven de 100) een beetje vermoeiend qua geluid. Zowel banden als windgeruis hoor je vrij duidelijk. Dit wil niet zeggen dat het een klankkast is, maar het kan stiller.
Over de versnellingsbak ben ik nog wel het minst te spreken. Vooral de achteruit en de 2 laten zich vaak moeilijk in te leggen. Regelmatig komt het voor dat de versnellingsbak een ratelend geluid maakt als ik de achteruit wil inleggen. Volgens de garage is de achteruit niet gesynchroniseerd, waardoor de tandwielen nog kunnen draaien als deze in elkaar worden geschoven, waardoor het ratelende geluid ontstaat. Wat nog weleens wil helpen is de versnellingsbak eerst in de 4 te zetten en dan in de achteruit.

De geluidsinstallatie met sound pakket geeft een goed geluid en kan vrij hard zonder te vervormen. Wel mis ik soms wat middentonen.
De auto is helaas niet zo drempel-proof, als je ook maar iets harder dan stapvoets rijd, schraapt de voorlip van de auto over de drempel. Dit geeft een irritant schrapend geluid, maar veel kwaad doet ‘t niet, want het is slecht een kunststof flap onder de voorbumper (ter bescherming van onderstel / motor) die onder de voorbumper zit.

Conclusie: Erg leuke, zeer goed rijdende auto die ondergewaardeerd is. Natuurlijk was de nieuwprijs te hoog (ruim 20.000 euro), mede door de erg karige standaarduitrusting. Waar zijn bijvoorbeeld de boardcomputer, cruisecontrol, elektrische spiegels, middenarmsteun, hoedenplank, in hoogte verstelbare voorstoelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar voor de rest een zeer aantrekkelijke auto, zeker omdat de tweedehands prijs erg laag ligt.

Pluspunten
Geweldig interieur en exterieur
Uitstekende wegligging
Sterke en enthousiaste motor
Moderne techniek
Goede afwerking
Verbruik, gemiddeld 1 op 15
Verschuifbare achterbank (daardoor veel ruimte achterin mogelijk )
Glimlach iedere keer als ik instap

Minpunten
Inleggen achteruit gaat erg stroef
Erg karige standaard uitrusting
Beetje luidruchtige op snelweg
Krappe instap achter
Drempels
Onhandige plaatsing raambediening

In mei 2009 een setje tweedehands originele 16 inch velgen aangeschaft. Hierdoor ligt de auto nog wat beter op de weg. Wel zijn door de platte banden dwarsrichels en korte hobbels beter te voelen (niet zo gek ook, voorheen 14 inch / 65 maat banden, nu 16 inch 45). En voor de geïnteresseerden: de topsnelheid geklokt op 185 op de teller :)

Problemen & onderhoud
Tot nu toe ben ik geen problemen tegengekomen. Ben enkel naar de garage geweest voor de APK en om de ruitenwisserbladen onder garantie te laten vervangen.

In het eerste halfjaar wel al 2 lekke banden gehad! In beide gevallen waren het de ventielen die geknapt waren. Ik heb echt geen idee hou dit zomaar kan? Is het gewoon een slechte kwaliteit rubber geweest of zijn de wielen behandeld met een bepaald goedje…

In mei 2009 naar de dealer geweest voor een B-beurt (grote beurt bij Smart), remvloeistof laten vervangen en aanspannen V-snaar. Kosten in totaal € 311. Sindsdien is de motor wat losser geworden en schakelt de versnellingbak ook wat soepeler.

7000 kilometer verder

  • 52.000 km

De Smart bevalt nog steeds uitstekend. Nog steeds krijg ik leuke reacties op de auto, voornamelijk door de kleur. De 16 inch velgen maken de auto af, maar daardoor wel wat oncomfortabel. Heb soms het idee dat de airco variabel koelt; de ene keer is de auto in een mum van tijd koel, de andere keer lijkt hij niet heel veel te doen (ook na de airco beurt). Natuurlijk speelt de buitentemperatuur mee, maar toch zou de airco altijd goed moeten koelen.

De Forfour blijkt een probleemloze auto te zijn. Wel heb ik wat onderhoud gepleegd:
Augustus 2009
• Ruitenwissers vervangen door Bosch Flatblade. Werd gek van het geklapper en geschraap over de ruit. Helaas nog geen streeploos resultaat, maar ze glijden in ieder geval soepel over de voorruit en het ziet er wel strak uit.

April/mei 2010
• Het interieurfilter bleek nog nooit te zijn vervangen. Schijnt niet te behoren tot een (grote) beurt. Voor 21 euro weer frisse lucht in de auto. Schandalig dat ze je daar ook niet even op wijzen bij de Smart/Mercedes dealer.
• Airco onderhoud + geurbehandeling laten uitvoeren bij een universele garage. Prijs 109,95.
• Banden waren aan vervanging toe. Helaas blijkt mijn bandenmaat (205/45 R16) erg duur te zijn. Wilde wel een kwaliteitsband, dus gekozen voor Michelin Exalto. 4 nieuw bandjes a 512 euro inclusief monteren en balanceren.
• Met dank aan het smartforum kan ik nu m’n mp3 speler aansluiten op de radio. Kabeltje gekocht voor 11 euro en aangesloten op de achterkant van de originele radio “Five”.
• Xrain op de ruiten aangebracht. De wissers gaan zo wat soepeler over de ruit heen en maakt wissen op de snelweg overbodig. De druppels glijden zo van de ruit af.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.