Smart forfour 1.3 pulse (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | forfour 1.3 pulse |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Smart ForFour: eens maar nooit weer
- 80.000 km
Smart ForFour 1.3, semi-automaat (SoftTouch 6-versnellingsbak), simpele uitvoering, november 2004, km stand 80.000 in juni 2013. Ik ben de derde eigenaar, ik heb de auto gekocht in 2010 bij Beun de Haas voor een bodemprijs met 55.000 op de klok. Ik heb er dus bijna 3 jaar en 25.000 km opzitten met voornamelijk stadsverkeer. De ForFour komt heel af en toe op de snelweg maar het stelt niet veel voor. De auto is altijd dealer-onderhouden en werd geleverd met komplete service-historie, onderhoudsboekjes, instructieboekjes, etc.
Bij aanschaf moest de multiriem vervangen worden. De multiriem moet eigenlijk bij 60.000 vervangen worden maar in de praktijk verslijten deze riemen sneller. Een versleten riem is te herkennen aan een continue tjilpend geluid uit de motorruimte.
In het algemeen ben ik niet zo tevreden over mijn ForFour en ik denk niet dat ik in de toekomst een ander product van Smart zal aanschaffen (hoewel mijn echtgenote graag zou zien dat ik een ForTwo Cabrio koop). Op zich is de ForFour geen slechte auto maar de auto vertoont vreemde trekjes die andere auto's gewoon niet hebben.
Het grootste punt van kritiek is & blijft de transmissie. De schakelovergangen zijn erg duidelijk te voelen; sommige schakelovergangen, met name het terugschakelen als je veel gas geeft (invoegen op de snelweg, inhalen, etc) duren (veel) te lang; de automaat schakelt op rare momenten, bijvoorbeeld als je midden in een bocht zit, of als je net wil optrekken vanaf een rotonde. Toen ik de mijne kocht met 55.000 km was de koppeling nog redelijk gesynchroniseerd, nu bij 80.000 moet de boel afgesteld worden. Dat is een werkje waar maar weinig autobedrijven aan beginnen; zelfs de Smart dealers weten soms niet goed hoe het moet (de koppeling van de ForFour is anders dan de ForTwo).
Je kan veel opvangen door de automaat op "handmatig" te zetten. Tja, dan installeer je een automaat die zo knullig schakelt dat de gebruiker de boel op handmatig moet zetten. Ik zeg: dat had beter gekund en gemoeten.
Ik ben inmiddels wel gewend aan de automaat, maar het is meer "acceptatie van het onvermijdelijke". De mijne schakelt niet goed in de achteruit (zeer irritant bij parkeren), en maakt sinds kort ook ernstige gruizige geluiden bij het optrekken in de eerste versnelling, wat duidt op versleten lagers in de het koppelingsgedeelte. Let daar op bij de aanschaf van een occasion: zet de auto op "automaat", trek de handrem een klein beetje aan, en geef een klein beetje gas. Als er nu een gruizig, grommend geluid klinkt, dan zijn de lagers aan vervanging toe.
Motorisch: De 1.3 motor heeft voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen. Zelfs bergop in de 6 is in het algemeen geen probleem. Het verbruik is een positief punt: 1:18 tot 1:20 is zeker mogelijk met wat moed, beleid & trouw. Onderhoud is niet duur. Sommige ForFours hebben last van een vervuild gasklephuis, waardoor de motor alleen nog maar stationair loopt. Dit is een probleem dat volkomen onverwacht begint: je start de auto en je kan gas geven wat je wil maar er gebeurt niets. De dealer zal het gasklephuis vervangen (duur); een handige doe-het-zelver kan het zelf oplossen maar het is niet makkelijk en de kans op permanente schade is groot.
Remmen: schijfremmen rondom, beter dan gemiddeld in deze prijsklasse. De remmen aan de voorzijde hebben neiging tot fading bij hoge belasting, met name in bergachtig terrein kan dat onverwachte effecten geven.
Comfort: de ForFour is rumoerig, met relatief veel bandengeruis. De sound van de motor kan je omschrijven als "sportief" maar ook als "irritant dominant". Met name op de snelweg kan je een normale conversatie wel vergeten. De stoelen bieden voldoende steun en zijn goed instelbaar. Minpuntje is dat het verstelmechanisme speling kan vertonen - de enige oplossing is de stoel vervangen. De materialen in het interieur doen goedkoop aan, met name het keiharde plastic waarmee de de portieren en gedeelten van het dashboard zijn bekleed. Bij een frontale botsing of botsing van de zijkant zullen de passagiers relatief ernstige verwondingen oplopen door deze materiaalkeus (fatsoenlijke fabrikanten gebruiken een plasticsoort die zacht wordt als je er flink tegenaanslaat).
Bagageruimte is er vrijwel niet, tenzij je de achterbank naar voren schuift, maar dan kunnen er geen passagiers mee. De ForFour is voor 4 personen maar niet voor hun bagage.
Mijn ForFour heeft een eenvoudige Smart radio. De FM tuner is niet meer dan "redelijk" - met name de selectiviteit van de tuner is ronduit slecht (selectiviteit: als twee zenders bijna dezelfde frequentie hebben, dan slingert de tuner van de ene zender naar de andere, hoewel het display constant dezelfde frequentie aangeeft). De geluidskwaliteit is onvoldoende, zelfs voor auto van deze prijsklasse, en hoe je ook rommelt met treble en bass, het wordt nooijt echt goed. De versterker ruist buitensporig. Allemaal punten waaraan je merkt dat Smart heeft bezuinigd op dit onderdeel. Advies: installeer een eigen autoradio als dat kan.
De ventilatie is matig, met name de ontwaseming van de voorruit is slecht, met maar een (1) uitstroomopening in het midden van de ruit. Bij nat weer rond het vriespunt moet je echt flink je best doen om de voorruit vrij van condens te houden, en met passagiers in de auto is de enige oplossing om de AC te gebruiken. De verwarming heeft te weinig vermogen om de auto goed op temperatuur te houden als het echt koud is, met name op de achterbank. De voordeuren zijn nogal "tochtig", in de winter zit je constant met een koude tocht langs armen en benen.
Exterieur: de plastic onderdelen verouderen snel. De mijne heeft een zwart plastic dak, dat duidelijk meer verouderd is dan de gelakte gedeelten van de carosserie. De aansluitnaden, met name rond de portieren, zijn zeer ruim (je kan er op sommige plekken een vinger tussensteken). Het gevolg is windgeruis. Een van de portieren van mijn ForFour is niet waterdicht, water hoopt zich op aan de binnenkant van het portier. Ik heb al een aantal keer de ontwateringsgaatjes gecheckt en doorgeprikt maar het probleem blijft. Het is de vraag wanneer de elektrische ruit gaat kortsluiten.
Kortom, met 80.000 op de klok zit er een koppelingsreparatie aan de komen, en een van de wiellagers moet vervangen worden. Geen van de genoemde problemen is een ernstig probleem op zichzelf, maar de ForFour scoort veel minpunten en maar weinig pluspunten. Voor hetzelfde geld koop je een auto die een saaijer design heeft maar over de gehele linie gelijkwaardig of beter presteert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren