Smart forfour 1.3 passion (2005)

autoreview

Smart forfour 1.3 passion (2005)

Signalement

Uitvoeringforfour 1.3 passion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst31.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 31.500 km

Aangezien de Corsa van mijn vriendin na 17 jaar en 178.000 kilometer aan vervanging toe was moest er iets nieuws komen. Iets leuks, compact en zeker niet iets dat je op elke straathoek tegenkomt. De keuze was eigenlijk al snel gemaakt. Wij wonen niet gek ver van de NedCar fabriek vandaan en dat was zoals bekend de productielocatie van de ForFour (2004-2006). Wanneer je dan ook nog eens een schoonvader hebt die, in samenwerking met ingenieurs van Mercedes-Benz, aan de ontwikkeling van de ForFour heeft bijgedragen (en die dus veel kennis in huis heeft over de auto) dan is de keuze snel gemaakt.
Goed, op zoek naar een ForFour! Het moest perse een luxe Passion worden aangezien die over airco beschikt alsmede een geinig panoramadak over de gehele daklengte. Maar daarmee houdt het niet op. De Passion heeft verder ABS, ESP, 4 airbags, electrische ruiten voor, centrale vergrendeling met ab, stuurbekrachtiging, mistlampen voor, spiegels en grille in kleur gespoten alsmede 15 inch sportvelgen met lekker brede 195/50 banden. Qua motorisering wilden we voor de 95pk sterke 1.3 gaan, aangezien een (nog zuiniger) diesel voor ons niet nodig is, de driecilinder 1.1 ons te min lijkt en de 109pk 1.5 eigenlijk teveel van het goede is. De auto weegt immers maar 950 kilogram!
Toen ik op internet een ForFour zag opduiken die door een BMW dealer werd aangeboden heb ik gelijk contact opgenomen. De auto die werd aangeboden was namelijk aanmerkelijk jonger (i.c. december 2005) dan het gros van de ForFours dat werd aangeboden (2004!) en had bovendien slechts 31.000 km gereden. De prijs lag echter op hetzelfde niveau als dat van exemplaren uit 2004 met zo'n 50-60.000 op de klok ... Zoals gezegd hebben we gelijk actie ondernomen waarbij de verkoopster ons mededeelde dat zij de auto (een inruiler) duidelijk voor een te lage prijs in de verkoop had gezet, gezien de vele reacties die na die van ons binnen waren gekomen :-)

De Smart is nu een week in ons bezit en hij bevalt uitstekend. Prettige bijkomstigheid is dat er 4 vrijwel nieuwe Goodyear's onder zitten en de Smart tevens een uitgebreide stereo heeft (niet standaard op de Passion!) met maar liefst 6 speakers en een heuse actieve subwoofer(tje) in de kofferruimte. Het geluid is zeer goed te noemen. Verder valt op hoe goed je zit in de Smart. Ik ben zelf 2 meter en mijn vriendin (die gaat ermee rijden) is 1.70 en we kunnen beiden een prima zitpositie vinden.
En dan die doordachte achterbank, die op wens helemaal naar achteren geschoven kan worden: de kofferruimte stelt dan natuurlijk niets meer voor, maar in ruil daarvoor zit je dan ook achterin als een prins c.q. prinses.
Het glazen dak (op wens van binnen af te schermen voor de zon) schept een leuk sfeertje in de auto, heel grappig.

Een leukere auto in dit segment voor minder geld kan niet, simpel zat ;-)

De auto krijgt deze week een grote beurt bij Mercedes en aangezien daarbij tevens de bougies en de remvloeistof vervangen zal worden kost het maar liefst 450 Euro inclusief BTW en arbeidsloon. Een bak geld voor zo'n compactcar, maar ja de jongens en meisjes bij Mercedes kosten dan ook wat per uur.

Update: het grootste nadeel van de Smart is toch wel de niet-gesynchroniseerde achteruit versnelling. Vaak gaat inleggen van de achteruit met gekraak gepaard. Niet meer van deze tijd, maar het is niet anders.
Verder: een geweldig leuke en fijne auto!

Ik zal de komende maanden deze review bijwerken.

Meer informatie over de rest van ons wagenpark->

Audi S8
http://www.autoweek.nl/autoreview/26515/Audi-S8-quattro

Volvo V70 D5
http://www.autoweek.nl/autoreview/26511/Volvo-V70-D5-Momentum

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.