Smart forfour 1.0 pure (2006)

autoreview

Smart forfour 1.0 pure (2006)

Signalement

Uitvoeringforfour 1.0 pure
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf55.489 km
KM-stand laatst69.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima karretje

  • 65.700 km

Ik heb deze Smart nu een half jaar in mijn bezit, en sinds twee weken gebruik ik 'm voor woon werk verkeer, 20.000 km per jaar. Tijd voor een review!

Mijn Smart had bij aanschaf al een 3 centimeter verlaagd onderstel en staat op 215/40/R17 bandjes. Beetje overdreven maar het ziet er leuk uit. Ik hou wel van een beetje sportief sturen en met dit onderstel gaat de Smart als een strijkijzer door de bocht. Dat gaat wel ten koste van het comfort maar met een origineel onderstel zal dat vast anders zijn. De besturing is ook lekker direct en geeft het gevoel dat je in een kart zit.

Er zit maar 64 pk onder de motorkap en bij snelheden boven de 100 km/u merk je dat er dan niet veel trekkracht meer over is. Met een tobsnelheid van 158 km/u houdt het bij 130 per uur echt op wat betreft presteren. Daar staat wel tegenover dat dit een heel zuinige auto is. Bij normaal rijden is een verbruik van 1 op 18 haalbaar.

Over het interieur is goed nagedacht. Er zijn diverse aflegvakken binnen handbereik. De stoelen zitten goed en geven veel zijdelingse steun. De achterbank is verschuifbaar waardoor je de keuze hebt tussen een grotere kofferbak of voldoende ruimte voor 4 volwassenen. Je kan echt met 4 volwassenen op stap en allemaal evenveel beenruimte hebben als in een middenklasser.
Groot pluspunt! Als je dit doet dan zitten de achterpassagiers wel bovenop de achteras te stuiteren en vanwege mijn verlaagde onderstel is dat niet zo prettig voor de passagiers.

De airco is een beetje onderbemeten, die moet op zomerse dagen hard werken om de boel te koelen. Als het erg warm is zet ik eerst de ramen open en ventilatie op hoog met de airco uit. Daarna de ramen dicht, airco aan en intern circuleren aan totdat de gewenste temperatuur bereikt is. Dan hoeft er niet steeds warme lucht van buiten gekoeld te worden.

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de radio er uit gehad, die is daarna niet goed aangesloten want de rechterspeaker is aangesloten op de uitgang voor linksachter. Ik heb dus 2x links... nog even fixen.

De beoordeling is in vergelijking met auto's uit dezelfde klasse, behalve betrouwbaarheid. Het is nou eenmaal geen Maybach.

Verbruik en onderhoud

  • 67.800 km

Bougies, remvloeistof, luchtfilter en V-riem laten vervangen. Totale kosten ongeveer 260 euro bij Mercedes Wüst in Hellevoetsluis. Valt best mee voor een merkdealer. Nog 13.000 te gaan voor de volgende reguliere beurt volgens schema.

Het verbruik van exact 5 dagen woon-werk verkeer na dit onderhoud is 1 op 22! Ik rij iedere dag Rotterdam - Gorinchem - Rotterdam over de A15 en daarbij ongeveer 5 kilometer stadsverkeer.In mijn review heb ik het over 1 op 18, dat was een schatting met meer stadsverkeer. De 1 op 22 heb ik uitgerekend en ik ben stomverbaasd dat dit verbruik echt haalbaar is. Omdat verbruik ook min of meer onder prestaties valt heb ik mijn mening hierover bijgesteld. Om dit verbruik te halen heb ik wel mijn best gedaan volgens "het nieuwe rijden".

STANDAARD ISOFIX!!!

  • 69.000 km

Via Smartforum.nl kwam ik erachter dat achter de bekleding van iedere ForFour gewoon isofix haken aanwezig zijn. De bekleding van de achterbank kan je aan de achterzijde loshalen met een sluitstrip. Dan aan de voorzijde eruit trekken. Gaten maken waar de isofix kapjes moeten zitten en klaar! Er is al gemarkeerd waar je het schuimrubber moet wegsnijden. Hou de gaten zo klein mogelijk in de buitenste laag.

DISCLAIMER: Controleer dit zelf eerst bij je eigen ForFour voordat je naar de Prénatal rent. Of voordat je een ForFour aanschaft :-)

Waarom is dit handig? Wel, de achterbank is verschuifbaar. Maar als je kinderzitje met een autogordel vastzit werkt dit niet meer omdat je dan de achterbank aan de carroserie vastbindt. Met Isofix daarentegen blijft je achterbank verschuifbaar!

Kapjes van Ford, onderdeelnummer F1357240 passen. Bij een MaxiCosi Familyfix worden ook kapjes meegeleverd, maar die zijn te kort.

Foto's: http://www.smartforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=19214&p=270144#p270144

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.