Smart forfour 1.0 (2006)

autoreview

Smart forfour 1.0 (2006)

Signalement

Uitvoeringforfour 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst21.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21.000 km

Ik was op zoek naar een tweede auto voor ons gezin. De wensen: een veilige compacte auto met 5 deuren en minimaal voorzien van ABS, airbags en stuurbekrachtiging.

Eerst keken we naar jonge gebruikte auto’s als de Toyota Yaris en VW Polo. Ik schrok echter keer op keer van de hoge vraagprijzen van jonge occasions. Een gebruikte auto in de compacte klasse van 3 jaar oud kost nog steeds ca 10.000 euro of meer. Dan geef ik liever iets meer uit voor een nieuwe auto met volledige fabrieksgarantie.

Ik ben zelf al helemaal gek van de Smart forfour sinds de introductie in 2004. Door de huidige situatie bij Smart en het uit productie nemen van de forfour zijn de prijzen drastisch verlaagd.

Ik heb nu een nieuwe fourfour gekocht voor de prijs van een occasion. Bovendien zit er nu 4 jaar volledige fabrieksgarantie op een nieuwe forfour. De gekozen versie is 1.0 standaard. Deze heeft al stuurbekrachtiging, ABS, 4 airbags, electrische ramen, centrale vergrendeling op afstand.

Gekozen extra’s: metallic lak, 15’ lichtmetalen velgen en de originele radio/CD af fabriek. Compleet rijklaar voor minder dan 12.000 euro. Wel sneu voor iedereen die dezelfde auto 2 jaar geleden voor ca 17.000 euro gekocht heeft.

Ik en vooral mijn vrouw zijn supertevreden met onze nieuwe aanwinst. De auto rijdt zeer soepel, stil en is erg zuinig (1:17 is geen probleem). De 1.1 liter motor met 64 pk is natuurlijk niet erg snel, maar het maximale koppel is al vanaf 2.500 t/min beschikbaar. Hierdoor kom je vlot met het verkeer mee zonder veel door te hoeven trekken en schakelen. De wegligging en besturing is lekker strak en veilig. Ook prettig dat de besturing op de snelweg niet te direct reageert waardoor je weinig hoeft te corrigeren. De binnenruimte is ook aangenaam groot, met name door de standaard verschuifbare achterbank.

Mindere punten na 1 maand rijden:

*Besmettelijke bekleding (effen lichtgrijs)
*Fabrieksradio van 480 euro heeft maar 2 miezerige speakertjes (en dus matig geluid)

Voor zover het rationele gedeelte, maar waar het natuurlijk echt om gaat bij een Smart is de uitstraling. Wat is dit een leuke auto om te zien, zeg! Elke rit geeft een glimlach op het gezicht. Het interieur is al net zo speels en mooi afgewerkt als de buitenzijde, een genot om tegenaan te kijken.

Het is doodzonde dat deze auto het niet gered heeft qua verkoopaantallen. Als de fourfour tegen de huidige verkoopprijzen geintroduceerd was zou deze zeker een succes geworden zijn. Ik denk echter dat er tegen de huidige aktieprijzen prijzen te weinig verdiend wordt om de productie door te zetten. De fourfour wordt nu alleen nog uit voorraad geleverd.

Een buitenkansje dus voor iedereen die durft!

Update 10 januari 2007:

Km. stand is nu 3.960.

Weer eens een dagje met de auto gereden, dit vindt mijn vrouw wel prettig. Ze weet dan zeker dat er niets aan mankeert en dat alles is zoals het hoort (hiervoor had ze een Golf cabrio van 14 jaar oud).

De Smart rijdt nog steeds als nieuw zonder enig kraakje of rammeltje. De bekleding is inmiddels helaas wel wat gevlekt door regen en onze 10 maanden oude dochter en haar drinkflesjes..

Verbruik is gemiddeld ongeveer 1:16,5, ik vind dit erg netjes gezien de vele korte ritjes.

De banden onder de auto zijn wel matig: Continental Eco Contact in de maat 195/50-15. Deze banden zijn prima bij droog weer, maar bij nat weer hebben ze weinig grip. Waarschijnlijk erg harde rubbersamenstelling voor laag verbruik en lange levensduur.

Update 13-8-2007:

Op 29-7 eerste beurtje uitgevoerd door Smartcenter Utrecht bij ca. 9.000 km:

Geen klachten vooraf. Ook geen bijzonderheden gevonden, voor € 160,- kan de forfour er weer een jaartje tegenaan.

Na maanden heb ik er weer eens zelf in gereden, het is nog steeds een heerlijk strak sturende en stille auto. Ik ben nog steeds verbaasd dat dit model er niet meer is:

Als ze de forfour voor de juiste prijs in de markt gezet hadden was het zeker een succes geworden, daar blijf ik van overtuigd! Nu is de forfour in mijn ogen de ultieme occasiontip in deze klasse.

Ik heb hem gelijk maar even weer lekker in de was gezet en het interieur gereinigd. De lichtgrijze bekleding blijft nou eenmaal een minpunt; zeer besmettelijk.

Update 26-1-2008:

Geen enkel nieuws bij deze update: de forfour staat nu op ca. 15.000 km. Ik ben nog steeds blij dat mijn forfour geheel probleemloos en betrouwbaar blijkt. In 1.5 jaar geen enkele storing of mankement gehad.

Helaas lees ik soms wel wat problemen met de eerdere bouwjaren (2004/2005), gelukkig blijkt onze forfour een echt kwaliteitsproduct.

Blijkbaar ben ik toch handig geweest in de onderhandelingen bij aanschaf (ik had bedongen dat de forfour aantoonbaar van productie 2006 was). De onze is op 12 maart 2006 gemaakt.

Er stonden ten tijde van de aanschaf half 2006 namelijk diverse nieuwe forfours op het voorraadterein bij de dealer met stickers van begin 2004 (introductievoorraad?!) op de ruiten geplakt. Deze langstaanders zorgen wellicht voor meer problemen door vastzittende delen, uitgedroogde rubbers, verroeste remmen enz.

Update 8-9-2008:

2e jaars beurt uit laten voeren eind juli bij Smart Centrum Utrecht bij 20.000km. Geen bijzonderheden te melden. Deze grote beurt kostte mij incl. bougies ca. € 360,-. Wel wat overdreven voor mijn gevoel, zo\'n grote beurt na zo weinig kilometers, maar het onderhoudssschema shrijft het nou eenmaal voor.

Ik ben erg netjes geholpen bij Smart Utrecht en buiten de beurt waren er verder geen bijzonderheden behalve een meetrillend hitteschild van de uitlaat die ze meteen hebben vastgezet zonder extra kosten.

Voor het behoud van de 4 jaar garantie (2 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar verlengde garantie als aktie bij aankoop) is het noodzakelijk dat de auto bij de officiele Smart dealer onderhouden wordt in deze periode.

Door wisseling van baan en het gemis van mijn auto van de zaak voor een korte periode heb ik aanmerkelijk meer in de Smart kunnen rijden dan in de afgelopen 2 jaar. Ik vind het een heerlijke auto; fije stoelen, veel ruimte voorin, strak weggedrag en een vlot aanvoelende motor (komt met name door de lekkere ronk van de 3 cylinder).

Voorlopig blijf ik zeer tevreden met de keuze voor de smart forfour

PROBLEMEN

  • 21.000 km

Geen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.