Smart forfour 1.3 passion (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | forfour 1.3 passion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 98.798 km |
KM-stand laatst | 98.500 km |
Smart Forfour 1,3 prima auto
- 98.500 km
Na de wateroverlast in Zuid- en Midden-Limburg was ook ik gedupeerd en verplicht een nieuw automobiel aan te schaffen nu de Alfa tot aan de hoofdsteunen onder water had gestaan en alleen nog geschikt voor de sloop. De Smart Forfour had mijn aandacht getrokken bij de introductie, met kunststof carrosseriedelen en daarmee eenvoudig te vervangen, betrouwbare Japanse techniek – Mitsubishi motoren, en op de markt gebracht door Das Haus Mercedes Benz. Als occasion redelijk goed verkrijgbaar, maar niet bovenmatig, daar het model nooit echt had aangeslagen vond ik een redelijk goed onderhouden exemplaar van 17 jaar oud, dat tegen een prima bedrag kon worden aangekocht. Een hele rit met de trein verder en na een korte proefrit was ik verkocht: ietwat Spartaanse stoelen en uitrusting, een wat hakerige versnellingsbak, maar verder toch een echte Smart Forfour 1.3 met kilometerstand 98512 en in een geschikte kleurstelling. De lage kilometerstand (echte kilometers) bij aankoop als occasion heeft tot nu toe gerendeerd. 56.500 km verder heb ik, afgezien van een grote beurt waarbij bougies en versnellingsbakolie zijn vervangen, geen kosten gehad anders dan het tot drie keer toe vervangen van een H7 koplamp, en een set ruitenwissers voor en achter. Naast normaal onderhoud nog oppompen van de banden, en even door de wasstraat. Tussentijds ben ik overgestapt op Bridgestone Turanza banden. A/B-banden (vochtig wegdek/brandstofverbruik) die heel goed bevallen. De Smart ligt buitengewoon goed op de weg, zowel bij nat als droog wegdek en is wanneer het moet probleemloos en strak te berijden. Wel brandt de indicator airbag al een tijd. Een euvel dat meerdere auto’s op leeftijd hebben. Het benzineverbruik is goed te controleren met een gematigde rijstijl. Het ‘nieuwe rijden’ 2.0 aan houden, wat wil zeggen overschakelen bij 2500 à 2600 tpm, en zoveel mogelijk uitrollen leidt tot een brandstofverbruik van 1:18.25, 6% beter dan de fabrieksopgave. Daarbij wordt af en toe echt wel doorgereden, maar zijn er ook stukken waarbij wordt gecruiset op 95km/h. De auto is inmiddels bijna 20 jaar oud, maar onderhoudskosten zijn vergelijkbaar met een zo goed als nieuwe auto. De Smart is bij kilometerstand 168064 van de hand gedaan, dit daar er toch wel een aantal kleine euvels begonnen op te treden. Met name een brandend lampje motorstoring dat met een eenvoudige harde reset te verhelpen bleek, en een haperende benzinemeter met het risico zonder benzine te komen te staan. Al met al is 67800km met de Smart gereden, onderhoudskosten gemiddeld €51,00 per maand, verbruik ongeveer 1/18.3.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.