Smart forfour 1.1 blackbasic (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | forfour 1.1 blackbasic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 256.300 km |
KM-stand laatst | 282.800 km |
Smart ForFour: Nieuwe review 04-2020
- 256.300 km
Updates worden onder toegevoegd:
Laatste update 08-03-21
Wij gaan terug naar Juli 2017:
Na 11 jaar en 160.000+ mooie kilometers met mijn '94 Honda Civic Coupe heb ik deze in de zomer van 2017 met 372.500 kilometers op de teller het gevecht met de roestduivel laten verliezen. Rest in pieces Honda.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/honda-civic-coupe-15-dxi-1994-3/
Vlak daarna heb ik m'n realistische droomauto kunnen aanschaffen. Een Mazda RX-8, waar ik nog een review over zal schrijven.
Wij maken een sprong naar September 2018:
Woon-werk verkeer doe ik 12 maanden per jaar op de motor, maar boodschappen doen met de motor is niet praktisch en boodschappen doen met de RX-8 is voor mij een no-go. De RX-8 laat ik namelijk alleen de garage verlaten in zomertijd met mooi en droog weer. Verder niet.
Dus was ik op zoek naar een kleine auto.
Een aantal voorwaarden waar de auto aan moest voldoen waren de volgende;
B-segment; A vind ik te klein en zo 'groot' als C hoeft niet.
5 deuren; wel zo handig.
Niet te oud; ik dacht een beetje aan 2002+.
Zuinig; 2e auto en alleen hobby auto's mogen onzuinig zijn (RX-8).
Betrouwbaar; iedereen heeft zo z'n voorkeur en van mij is dat Japanse betrouwbaarheid.
Ook wilde ik gewoon een kiss & ride auto, get in & go. 1 auto met gebruiksaanwijzing is voldoende (Je weet wel wie).
Ook wilde ik absoluut geen 13 in een dozijn auto.
Na wat rondkijken kwam ik bij de Smart ForFour uit.
Die eigenlijk als enige aan alles voldeed.
Ik vind het een grappig karretje. Juiste formaat en voldoende ruimte.
Ik heb de in de praktijk 1 op 16/17/18 rijdende 1.1 die met z'n leuke 3 cylinder en dito geluid meer dan prima mee komt in de bebouwde kom, maar die ook op de snelweg zeker niet te kort komt.
Gebouwd van 2004 t/m 2006 en je ziet ze niet op elke hoek.
En ja Japanse betrouwbaarheid. Japans? Ja, Japans.
Deze generatie Smart ForFour welke in Nederland is gefabriceerd onder toezicht van Daimler Benz is technisch gezien een Mitsubishi Colt. Het gros van de ForFours die te koop staan hebben aardig hoge kilometerstanden, dit in tegenstelling tot de andere Smart modellen omdat zij nou eenmaal een andere vader hebben en onderhuids geen Japanse organen.
Dit is de reden dat de 256k kilometers die er bij aanschaf op stonden voor mij geen probleem zijn. Vele andere auto's zou ik bij de helft al overslaan.
Dus toen ik wist dat het een Smart ForFour zou worden ben ik online gaan rondkijken voor een zwarte, zwart/blauwe of zwart/grijze ForFour.
Totdat ik ineens een zwart/gele voorbij zag komen...
Black & Yellow
- 256.300 km
Een zwart/gele dus.
Onder het motto, laat mij eens gek doen en dan weet je zeker dat je geen 13 in een dozijn auto hebt, heb ik een afspraak gemaakt met de particuliere verkoper.
De auto leek in een matige 'van A naar B' relatie te zitten, maar dat is geen probleem voor iemand die met z'n autoliefde elke auto weer een beetje beter in z'n vel kan laten zitten.
De auto had meerdere punten om zich minderwaardig te voelen.
Minder mooie/vieze bekleding. Een kapotte voorste binnenverlichting, een kapot knopje van de elektrische ramen, een kapot knopje van de ventilatie, een niet werkende motor van de achterruitenwisser, beschadigde orginele Smart velgen, een klein stukje van het dak bladdert af en een slechte ophanging linksvoor(dit merkte ik tijdens de proefrit en dit bleek achteraf een gebroken veer te zijn).
Genoeg punten om van de prijs nog wat af te lullen en de auto voor een leuk bedrag over te schrijven op mijn naam.
Aandacht
- 260.000 km
En zo was ik dus de eigenaar van een bijna one of a kind Smart ForFour 1.1 Blackbasic in zwart/gele uitvoering.
De auto verdiende wat aandacht en liefde en die heeft ForFour gekregen in de vorm van een uitgebreide manuele reiniging van zowel het interieur alsmede het exterieur.
Een nieuwe voorveer incl. montage.
Een 2e hands knopje van de ventilatie, nieuwe stoelhoezen en een nieuw knopje voor de bediening van de elektrische ramen voor. Totale kosten ongeveer EUR: 250.
Opinie
- 274.500 km
Ondertussen ben ik een goed jaar en een half verder waarin ik zo'n 18.000 probleemloze kilometers met de auto heb gereden. Onder andere 3x retour Parijs.
De positieve punten:
Exterieur:
Het onderstel is goed en de spoorbreedte van de auto is niet heel smal en in combinatie met 195/50 banden ligt de auto voor een 950 Kg wegende auto zeer goed op de weg. Met de winterbanden in de maat 185/55/14 vind ik dat iets minder, maar slecht is het zeker niet.
De 4 schijfremmen rondom zorgen voor rem prestaties waar veel hedendaagse lage en middenklasse auto's niet aan kunnen tippen. Dit simpelweg omdat veel van die auto's achter vaak gewoon trommelremmen gemonteerd hebben gekregen en de ForFours dus niet.
Ondanks de bouw is de auto ook niet vervelend windgevoelig.
Interieur:
De versnellingsbak is niet zo soepel en prettig als in mijn vorige Honda, maar de bak is zeker niet slecht.
De koppeling is goed.
Het stuur is in hoogte verstelbaar en dat is voldoende.
De informatie op de tellers is prima en het licht van de tellers heeft 4 standen, waarvan standje bijna uit, altijd 'aan' staat.
De stoelen zijn goed, er zit een airco op, airbags en zijairbags, ABS, ESP, elektrische ramen voor en is verrassend ruim.
De rugleuning van de voorstoelen kan helemaal plat.
De achterbank kan naar achter geschoven worden zodat je achterin als volwassene absoluut niet kan klagen over beenruimte, hoofdruimte is prima te doen tot een centimetertje of 180. Als je de achterbank naar voren schuift, kan je 2 koffers kwijt in de achterbak. De gulden middenweg is een buggy achterin met een Maxi-Cosi op de achterbank. Prima ruimte voor een B-segmenter.
Als je een grotere lading hebt, kan je de achterbank volledig naar voren schuiven en dan de bank naar voren klappen waardoor deze precies tussen de bank en de voorstoelen valt. Op deze manier kan je met een beetje passen en meten 6/7 banden inclusief velgen kwijt.
Ik had het volgende kopje 'Onderhoud' al gemaakt, toen ik bedacht dat ik ook de minpunten moest benoemen.
Dat ik dat vergeet zegt eigenlijk genoeg...
Qua minpunten kom ik niet verder dan het feit dat de benzinemeter niet betrouwbaar is. Geeft soms nog 4 blokjes van de 7 aan terwijl de tank toch echt bijna leeg is. Gelukkig heeft de auto een dag teller en kun je deze dus elke tankbeurt op 0 zetten.
Als ik een auto net heb, dan tank ik de auto altijd een keer helemaal vol en rijdt de tank daarna helemaal leeg, zodat ik weet wat het maximale bereik ongeveer is. Uiteraard neem ik dan wel een jerrycan incl. benzine mee. Dit geeft mij een goede indicatie voor toekomstige kilometers met het oog op de per liter afgelegde kilometer.
Verder heb ik geen minpunten, omdat ik de auto niet vergelijk, maar beoordeel op hoe de auto zelf is.
Ik heb ingevuld dat ik geen Smart meer zou kopen, dat is niet omdat deze auto slecht is, maar dat is omdat ik niks heb met de Smart auto's van tegenwoordig
Onderhoud
- 274.500 km
Ondertussen 1 APK verder, de volgende staat voor eind Mei.
Bij de APK van 2019 heb ik alleen 2 voorbanden hoeven te vervangen. Verder was ik buiten de kosten van de APK zelf niks kwijt. Filters, olie etc vervangen doe ik zelf.
Aanpassingen
- 274.500 km
In de anderhalf jaar dat ik deze auto heb, heb ik wat kleine aanpassingen gemaakt aan de auto.
Deze auto heeft standaard JBL luidsprekers voorin, welke een goed geluid geven, ik heb geen versterker nodig. Wel heb ik de radio 4 vervangen door een tevens originele radio 5, uiteraard 2e hands. De radio 5 heeft een AUX. Ik heb voor 15 euro een bluetooth module gekocht en kan nu de audio van mijn telefoon afspelen via de autoradio. Met deze module ben ik zeer content.
De overige aanpassingen heb ik voornamelijk gedaan om de auto in een wat nettere/nog wat leukere staat te brengen.
Ik heb de gele motorkap vervangen door een zwarte.
2e hands en deze zat er in 5 minuten op.
Ik heb de logo's er af gehaald.
Ik heb de originele velgen met plastidip zwart gemaakt. Op deze manier verdwenen de optische beschadigingen en zien de velgen er uit als nieuw. Ook vind ik zwart gewoon mooi staan. De kleine details van de Smart naafkapjes en ventiel dopjes maken de velgen af.
Ook heb ik recent de remklauwen geel geverfd, gewoon omdat ik dat een keer wilde doen en ik moet zeggen het staat wel echt mooi. Hij is nu tot in de puntjes black & yellow.
Toekomst
- 274.500 km
Als autoliefhebber kijk ik altijd graag verder.
Ik kijk altijd vooruit naar een eventuele opvolger en in dit geval zou dat een zwarte BMW 118/120 automaat zijn van 2005/2006.
Ondertussen kijk ik rond, maar zo lang ik probleemloos met deze Smart ForFour kan blijven rijden, zal de BMW moeten wachten.
Misschien wel net zo lang als dat ik op de RX-8 heb gewacht...
De APK
- 275.600 km
De achterbanden hadden nog niet echt vervangen hoeven te worden, maar dat heb ik afgelopen weekend wel gedaan. Deels met oog op veiligheid en deels omdat de APK op het programma stond voor vandaag.
Maar wel besloten om er gebruikte banden onder te leggen. Eerst was ik hier geen voorstander van, maar ja, als ik een occasion koop, dan leg ik er ook geen andere banden onder, dus ik zou alleen mijzelf voor de gek houden als ik het niet zou doen. Voor 8 tientjes had ik er 2 vrijwel nieuwe Bridgestone banden onder liggen.
Vandaag dus de APK. Hier volgt een zeer kort stukje...
Prijs APK controle: 40 Euro. Ik heb de beste man 50 Euro gegeven voor de moeite. That's it.
Nog gevraagd of er echt niks negatiefs te vinden was en hij kwam niet verder dan dat een hoes van een fuseekogel een scheurtje begon te vertonen en dat de handrem rechts iets minder goed is dan links.
Nu alleen nog een nieuwe cabine filter, olie filter en nieuwe olie aanschaffen om dit kleine onderhoud zelf te doen en op naar 30 mei 2021.
Update
- 279.336 km
Ondertussen weer een paar maanden verder.
In de laatste 3 maanden heb ik zelf het interieur filter vervangen alsmede de olie en het oliefilter.
Ook begon de accu iets minder te presteren, dus heb ik een nieuwe aangeschaft. Voor 5 tientjes zit er weer een nieuwe in.
De auto heeft achterin standaard een uitsparing voor speakers in de deuren, echter hebben alleen luxere versies of auto's met het audio pakket er daadwerkelijk boxen zitten. Om het geluid iets te verbeteren heb ik 13cm speakers gekocht voor achterin. Na een paar uur werk voor het trekken van de kabels, het aansluiten op de radio en het overige wat er bij komt kijken, kon ik tevreden gaan genieten van het geluid uit 4 speakers.
Ondertussen heb ik ook een wijziging gemaakt aan ' Zou je ooit nog eens hetzelfde merk aanschaffen'. Het antwoord was nee, maar is nu misschien. Deze ForFour bevalt prima en het lijkt mij toch wel zeer leuk om een 454 ForFour Brabus te rijden. Als hij net als deze ForFour rijdt, maar dan met veel meer power en duurdere verbeteringen aan onderstel etc, dan moet het een feest zijn om in te rijden.
Update
- 282.700 km
3 Weken terug hoorde ik een piepend geluid bij het remmen. Rechtsachter bleken de remblokjes aan vervanging toe te zijn. Dus gelijk bij de garage de remblokjes van de gehele achterzijde vervangen. 90 Euro lichter maar de auto remt weer meer dan super met dank aan de 4 schijfremmen.
Verkocht
- 282.800 km
De Smart ForFour is verkocht.
Ik was al een geruime tijd aan het kijken voor wat anders en eind januari heb ik een 2006 BMW 120i aangeschaft.
Hier zal ik t.z.t. ook een review over schrijven.
Terugkijkend op de Smart is dit een zeer betrouwbare auto gebleken.
Aangeschaft met een hoge kilometerstand maar in de afgelopen 2.5 jaar zonder problemen nog een keer de aarde rond gereden.
2x Probleemloos door de APK en verder gewoon veel plezierige kilometers beleefd in dit leuke wagentje.
Hopelijk trekt iemand de auto de 3 ton over.
Ook was het keer op keer gewoon leuk om te zien hoe de auto op viel tussen alle andere 'kleurloze' auto's.
Gelukkig heb ik de foto's nog...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.