Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2014)

autoreview

Skoda Yeti 1.2 TSI 105pk Ambition (2014)

Signalement

UitvoeringYeti 1.2 TSI 105pk Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda yeti Ambition Outdoor

  • 100 km

Aanleiding
Helaas net mijn hele review verdwenen dus nu maar even heel kort.
Begin dit jaar begon het toch weer te kriebelen nadat de gefacelifte Yeti uitkwam.
Ook gekeken naar de nieuwe Nissan Qashquai (kwalitatief goed afgewerkt interieur). Onderhandelingen met de Skoda en Nissan dealer gevoerd. Uiteindelijk meer inruil gekregen bij de Skoda dealer. Daarnaast vond mijn vrouw de lagere zitpositie, de minder overzichtelijke koets en het feit dat het stuur voor haar te laag stond minder prettig. De goede ervaringen met Skoda deden de balans doorslaan naar de Yeti.

Wat is er veranderd aan de Yeti?
Allereerst is het uitrustingsniveau van de Ambition uitvoering veranderd.

Nieuw:
- zelfdimmende binnenspiegel
- elektrische ramen achter
- zijairbags achterin (totaal standaard 9 airbags!)
- elektrisch inklapbare buitenspiegels met instapverlichting
- lendensteunen op de voorstoelen.
- regensensor

Vervallen:
- koplampsproeiers (nooit gebruikt in vorige Yeti)
- multifunctioneel stuurwiel (inclusief radiobediening). Jammer maar voor ons niet onmisbaar.

Daarnaast zijn de achterkant en de neus gewijzigd (inclusief het nieuwe strakkere Skoda embleem). De karakteristieke ronde mistlampen zijn verdwenen. Zijn sympathieke uitstraling is veranderd in een nog wat stoerder voorkomen (ook strakkere lijnen). De nieuwe Yeti past hierdoor weer helemaal in het nieuwe Skoda gezicht.

Leuke toevoegingen zijn ook de simpley clever oplossingen van Skoda. Bijvoorbeeld de uitneembare led-zaklantaarn uit de kofferbak, de opbergplek voor een veiligheidshesje onder de bestuurdersstoel, de achterbakmat met twee zijdes (rubber/stof) etc. Geen kostbare zaken voor Skoda maar wel handig voor de gebruiker.

Tot slot is de 1.2 tsi motor aangepast en zullen de problemen uit het verleden hopelijk niet meer voorkomen (oprekkende distributieketting tot en met bouwjaar 2011). De motor is ook iets zuiniger gemaakt en heeft iets minder co2 uitstoot.

Opties:
Boven op de standaarduitrusting (o.a. climate control met 2 zones, cruise control, radio/cd/mp3, ESP/ABS/ASR, 16 " lmv, elektrisch verstalbare/verwarmbare buitenspiegels, cv met afstandsbediening, 9 airbags, licht- en regensensor, 4 elektrische ramen):
- 17" Annapurna velgen
- LED achterlichten (origineel)
- metallic lak (dark grey)
- parkeersensoren achter
- outdoorpakket (rvs pedalen, zwart kunstof, omkeerbare achterbak mat, grijze spiegels).
- uitlaatsierstuk
- beschermstrip achterbumper (grijs)
- sunset (donkere ruiten vanaf de B style)
- tevens het automatisch sluiten van de portieren laten activeren (deuren gaan automatisch op slot bij volgens mij een snelheid van 20 km per uur)

Er zijn daarnaast ook nieuwe opties beschikbaar gekomen zoals: een parkeercamera, bi-xenonlampen met LED verlichting, een restassistent, keyless entry etc.

Rijgedrag/comfort
De facelift heeft niet geleidt tot aanpassingen van het onderstel (inclusief sperdifferentieel). Comfort (Duits, dus een beetje stug) en rijgedrag (helt niet over in de bochten) zijn gewoon goed. Dit blijkt ook uit de vele tests, zoals de suvtest van de ANWB van maart 2014 (o.a met de Opel Mokka, Renault Captur, Suzuki SX4 S-cross etc.). De Yeti kwam hier als riante winnaar uit naar voren. Kwalificaties van de ANWB: stuurt zo scherp als een scheermes, rijdt evengoed als een normale personenauto, scoort keurige verbruikscijfers).

Voor in het Nederlandse verkeer is de 1.2 tsi voldoende. We hebben de 1.4 tsi overwogen maar deze is weer zwaarder (meer wegenbelasting, minder zuinig en niet af fabriek te bestellen met 17" velgen). Als je vaak de bergen in gaat of veel op de Duitse snelweg zit is de 1.4 tsi zeker te overwegen.

plus/min
+ functioneel (achterste stoelen zijn te verschuiven, volledig uit te nemen etc.)
+ ruim genoeg voor ons gezin van drie personen. Ook achterin is genoeg hoofd en beenruimte beschikbaar voor langere mensen. Kofferbak is rechthoekig van vorm en heeft minimaal 405 liter.
+ goede rijeigenschappen, zeker voor dit hogere model.
+ veilige auto (zie alle genoemde veiligheidsitems en het euro ncap resultaat in de botsproeven)
+ goed en degelijk afgewerkt
+ hoge zit/goed overzicht op de weg, absoluut een meerwaarde als je dit gewend bent (we willen geen lage auto meer en nee we zijn nog lang geen pensionada's!). Je voelt je een beetje "king of the road".

- niet goedkoop (de prijs is, zeker bij dit model, dus geen argument meer om een Skoda te kopen. Kwaliteit heeft zijn prijs.
- geen dodehoekwaarschuwingssysteem en adaptieve cruise control leverbaar
- geen start/stop systeem leverbaar op de 1.2 tsi.
- niet de aller zuinigste in zijn klasse
- dashboard is wat saai en zakelijk (erg zwart) maar wel erg overzichtelijk en ergonomisch goed.
- de cornerlights (bochtenverlichting) zijn helaas niet meer achteraf te activeren zoals bij onze vorige Yeti.

Update 11 mei 2014
Nieuwe Yeti nu ruim 1 maand in bezit. Wij zijn nog geen enkele nieuwe Yeti tegenkomen op de weg. Ook een korte vakantie in Duitsland net over de grens doorgebracht (daar zie je best veel Yeti's maar geen enkel exemplaar van de gefacelifte versie gezien). Ook even lekker op de autobahn gereden met even een piek van 150 km/per uur (gaat moeiteloos). Deze Yeti rijdt eigenlijk niet anders dan onze vorige (zie review over mijn vorige Yeti). Alleen het afrolgeluid van de banden lijkt iets meer geluid te maken. Op de vorige Yeti hadden we Dunlops en nu Continentals. Mogelijk zit het verschil dus in het type band.
We zijn voor een paar kleine zaken terug geweest naar de dealer. Toen we de auto in april hadden opgehaald zag ik aan het eind van de dag dat 1 van de velgen helaas iets was beschadigd. Hoe en waar dit is gebeurt is mij niet duidelijk, we hebben zelf niets gemerkt van steenslag of zo. Hierover contact gehad met de dealer. Zij hebben de velg netjes zonder kosten laten repareren. Helaas blijft het wel iets zichtbaar maar nu in ieder geval minder kans op corrosie.
Verder bleek 1 van de ruitenwisserbladen voor klem te hebben gezeten (waarschijnlijk al tijdens de productie). Trok allemaal strepen op de voorruit. Deze is kosteloos vervangen. Ook de deurrubbers van deze Yeti kraken bij warm weer (zeg maar boven de 20 graden). De dealer heeft er gordelspray op gespoten. Hopelijk is het nu weg. Verder eigenlijk niets bijzonders, de auto rijdt verder naar volle tevredenheid. Andere mensen vinden de kleur erg mooi. We zijn er zelf ook nog steeds erg blij mee.
Leuk om ondanks op de site van Autobild te lezen dat de Yeti daar een vergelijkende test heeft gewonnen van o.a. de nieuwe Qashquai maar ook bijvoorbeeld de VW Tiguan.
Skoda's winnen in dit blad trouwens opvallend vaak vergelijkende tests. Zegt mi wel iets over de kwaliteit van het merk Skoda van dit moment. De prijs is echter helaas wel meegestegen met de kwaliteit.

update

  • 3.000 km

In de vakantie met de Yeti naar de Eifel in Duitsland geweest. Wederom geconstateerd dat de 1.2 tsi ook prima voldoet in heuvelachtig terrein. De (goede) ervaringen zijn niet anders dan met de vorige Yeti. In Duitsland trouwens redelijk veel Yeti's gezien, waaronder 1 van het nieuwe type. Gisteren bij ons in de buurt ook voor het eerst het nieuwe type op de weg gezien. De krakende portierrubbers (fluwele gedeelten)heb ik ingesmeerd met witte zuurvrije vaseline. Het gekraak is eindelijk weg!!! (wel jaarlijks insmeren). Wel vreemd dat dit al onze vierde Skoda is met krakende deurrubbers. Blijkbaar hebben andere Skodarijders er weinig last van want ik lees er weinig van op het internet. Verder nog steeds dik tevreden over de Yeti en geen bijzonderheden gehad!

update

  • 7.000 km

Onze Yeti heeft vorige week een kleine onderhoudsbeurt gehad. We geven de Yeti elk jaar een onderhoudsbeurt juist omdat we relatief weinig kilometers rijden en om de mobiliteitsgarantie weer met één jaar te verlengen. De afgelopen tijd maar één irritant probleempje gehad. Bij het rechter voorportier horen we regelmatig een irritante fluittoon (vooral als er veel wind staat). Ik heb zelf niets kunnen ontdekken. De garage helaas ook niet, ze hebben het portier al een keer strakker afgesteld maar het probleem bleef. Gisteren leek het wel iets minder dan normaal maar we blijven het in de gaten houden. Verder geen noemenswaardige zaken, de Yeti bevalt nog steeds prima.

Afscheid

Na ruim zes jaar Yeti begon mijn autohart toch weer een beetje te kriebelen. De afgelopen twee jaar zijn er forse stappen gezet door de autofabrikanten op technologisch en veiligheidsgebied. Na verschillende nieuwe auto's bekeken te hebben uiteindelijk gekozen voor een Mazda CX-3 2.0 16v GT-M. Ik zal hier ook weer een review over bij gaan houden.
Nog even de plus en minpunten van de Yeti op een rij:
pluspunten:
- fijne stoelen
- ondanks de hoogte prettige en ruim voldoende rijeingeschappen
- hoge zit en goed overzicht
- stille motor
- genoeg opbergmogelijkheden (bakjes, vakjes etc.)
- erg functioneel (verschuifbare en uitneembare stoelen achterin) en ruim, zeker gezien zijn afmetingen
- goede, mooie degelijke afwerking, auto geeft een solide indruk
Minpunten:
- krakende deurrubbers tijdens warm weer
- model wat inmiddels al langer meeloopt en daardoor niet meer beschikt over de nieuwste opties(veiligheidssystemen, volledige LED verlichting etc.), ook weinig nieuwe zaken t.o.v. de Yeti I en nieuwe opties zijn relatief duur (achteruitrijcamera, DAB+ etc.)
- de 1.2 tsi is in principe voldoende in Nederland maar veel reserve heeft de motor niet, is niet erg snel
- soms kleine rammeltjes in het interieur.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.