Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Active Business (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 1.6 TDI Greentech Active Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 75.626 km |
Waarom niet eerder gekozen voor Skoda?
- 4.907 km
Sinds een kleine 3 weken rijd ik in een nieuwe Skoda Superb combi. Na de eerst 4900 km kan ik zeggen dat dat een geweldige auto is om in te mogen rijden. Metname het rijcomfort en ruimte is een behoorlijke verbetering ten opzichte van de peugeot 308 sw.
Ik heb de auto zeer snel moeten aan schaffen. Na 179.000 km in 23 maanden te hebben gereden in mijn peugeot 308 sw liet hij me in de steek en ben ik nadat ik afgesleept ben direct door gegaan naar de Skoda dealer in Nijmegen.
Er waren al diverse terugroep acties op deze auto en in een onderhoudsinterval van 25.000km 3,5 maand moest ik gemiddeld 3 keer terug naar de garage voor allerlei storingen. Omdat de fabrieksgarantie verliep werd het tijd voor een andere auto.
Zonder oriëntatie ben ik binnen gewandeld, mijn collega's rijden ook beide Skoda weliswaar een Octavia waarvan zelfs 1 de rs uitvoering. Een Octavia combi was dan ook mijn inzet. Ik trof de Superb en was gecharmeerd van zijn ruimte. Met een derde kind opkomst is dit geen overbodige luxe. Ik liet een offerte opstellen voor de inruil van de peugeot en een voorraadmodel Superb combi actieve business. Ondertussen ben ik een proefrit gaan rijden in een demoauto. Dit was geweldig en ik was om. Ik wou nog gaan kijken bij de Opel en ford echter was voor mij de deal al rond. Vanwege de drukte dit dan ook maar niet meer gedaan. Wellicht naïef omdat ik gemiddeld rond de 90.000 km per jaar rijd. Maar tot nu toe geen spijt. Echter de ford Mondeo vind ik niet mooi en de insignia krijgt een facelift.
De Superb stond op voorraad bij een collega dealer en zou met circa 2,5 week rijdend worden afgeleverd. Omdat mijn peugeot toe was aan onderhoud waarvan de kosten boven de 3000,-- zouden liggen (distributieriem,multiriem, roetfilter, 4 nieuwe winterbanden) heb ik de auto eerder ingeleverd bij de dealer. Ik kreeg een goede week een vervangende Skoda rapid spaceback mee. Deze auto heeft dezelfde radiounit als de Superb dus kon ik daar alvast aan wennen.
Op 21/11 kwam dan de Superb, super mooi afgeleverd door dealer Hegeman in nijmegen. Na een uitleg is elke km echt genieten in deze auto. Wat een ruimte en wat is de auto stil tov de peugeot. Ook de 66 liter dieseltank is ideaal. Gemiddeld rond de 1100 km op een tank. Dit was krap aan 700 met de peugeot.
Pech: na 2 dagen was ik onderweg vanuit Oostende naar huis een rit van 370km. Ik hoorde een knal langs het portier op de snelweg en ben gestopt om te kijken op een parkeerplaats. Er zat een spijker in de rechter voorband. Helaas geen thuiskomer dus wachten op de anwb. Gelukkig is dit allemaal weer verholpen maar heb toch maar een thuiskomer besteld bij de dealer omdat ik dit jaar al 2x een lekke band heb gereden.
Ohja nog 1 puntje de dagteller kan niet gereset worden, dit was al bij aflevering. Volgende week wordt dit gemaakt, er komt een nieuw tellerwerk in en de sleutels moeten gecodeerd worden. Klinkt heftig voor een nieuwe auto maar ik ben wel het eea gewent bij de peugeot.
Binnenkort een verdere update.
Genieten
- 42.500 km
Inmiddels zijn we ruim een half jaar en bijna 40.000 km verder.
De superb rijd nog altijd geweldig, ook op de duitse autobaan komt de 1.6 TDI lekker mee. Een top van rond de 205 km/u al geeft de teller enthausiast 220km aan. Heerlijk is het ook om maar 1 keer te hoeven tanken in een rit naar en van Neuremberg. Aan ruimte geen gebrek.
Klein min puntje, de auto is enorm groot, en na een sessie inparkeren in de binnenstand heb ik een betonnen paaltje over het hoofd gezien deze werd ook niet opgemerkt door de sensoren. Resultaat een gedeukt en bekrast voorscherm en bumper. Gelukkig is dit weer gerepareerd.
Vlak voor de 30.000 km beurt begin april kreeg ik een melding van een laag olie niveau op de snelweg nabij Keulen. Ik check de olie nooit, maar vanaf nu doe ik dat toch maar wat regelmatiger. Een flacon olie behoort dan vanaf heden ook tot de standaard uitrusting.
De skoda staat inmiddels op zomerbanden en rijd steeds zuiniger, volgens de skoda app rijd ik gemiddeld rond de 1 op 20. En is mijn rijstijlscore 62%. Dit ligt echt aan mijn pittige rijstijl en constante gebruik van de cruise control. Bij minder gebruik van de cruise control op de snelweg is de skoda een stuk zuiniger en kom ik makkelijk op een score van 80%.
Met het oog op de zomervakantie toch maar dakdragers aangeschaft voor m'n skibox. Deze ging met 2 kinderen de afgelopen jaren al niet meer mee. Nu met een baby van 4 maanden zullen we toch de koffer weer uit de schuur moeten trekken. Tevens ook privacy shades besteld voor de superb. Omdat de auto uit voorraad kwam heeft deze geen donkere ramen hopelijk houd dit wat zon tegen voor de kroost op de achterbank. Beide staan nog in bestelling dus hopelijk binnenkort de ervaringen.
DRAMA!
- 74.000 km
De elende is Begonnen.
31-08 service beurt gehad voor 60.000km geen bijzonderheden.
8-9 250 km van huis storing in het uitlaatgas systeem. Laten uitlezen en mocht niet meer rijden met de auto. De auto is 1,5 week weggeweest. Nieuw roetfilter en egr klep geplaatst onder garantie. Helaas wel een rekening van 900,— voor een vervangende vw touran over deze periode.
Volgens de dealer is er een factuur van ruim 3600,— naar de importeur gegaan.
11-10 na een rit uit brussel weer een uitlaatgasstoring. Auto naar een andere dealer gebracht 2 dagen kwijt, sensoren alsnog vervangen.
24-10 wederom 200 km van huis weer storing in het uitlaatgassysteem. Auto door anwb afgesleept naar dealer in roossendaal. De auto staat daar nog steeds. Eerste diagnose zelfde storing, advies niet meer verder rijden. In overleg met de dealer in deventer besloten om de auto te laten verslepen van roosendaal naar deventer. Vrijdag moet de vervangende volvo v40 worden ingeleverd bij logicx en horen we hoe en wat.
Binnenkort een update.
afscheid
- 75.626 km
Vandaag afscheid genomen van de Superb uit 2016.
De auto heeft sinds half September dus ruim 4 maanden bij de garage gestaan.
Ik ben in deze periode 4x van de snelweg gesleept ivm roetfilter egr problemen. na de laatste reparatie in December 2017 stond ik binnen 4 dagen stil.
Rattelende motor en geen koelvloeistof. De rattelende motor werd veroorzaakt door slechte serie spanrollen. Onder garantie distirbutieriem en spanrollen vervangen. lekkage koelvloeistof kwam door een verkeer aangesloten slang.
Het vertrouwen was volledig weg in deze auto. In onderhandeling met Skoda Nederland een goede regeling getroffen. Dit resulteerde erin dat ik vanmorgen mijn nieuwe Skoda Superb combi Greenline Business heb Mogen afhalen bij de dealer. Voor alle partijen een goede deal. Hopelijk heb ik met deze Skoda meer geluk. Deze auto heeft addblue wat ook in de Bluemotion modellen van VW zit. Hopelijk komt dit ten goede aan de roetfilter problemen die ik met de oude superb had.
Binnenkort meer over deze auto
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 2.0 TDI Sportline Business Apple Carplay, Android auto, Adaptieve cruise control, Voorstoelen en achterbank verwarmbaar
- 2017
- 176.707 km

Skoda Superb 1.8 TSI Sportline Business|PANO|CANTON|LED|MEMORY|KEYLESS|DODEHOEK|CARPLAY|DAB|
- 2018
- 65.452 km

Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style Business Airco ECC | Xenon | Panorama | Leder | Canton | Sfeer | Cruise Control | Apple Carplay Android Auto | Isofix | NAP |
- 2019
- 74.212 km