Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV PHEV Sportline Edition (2025)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV PHEV Sportline Edition (2025)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.5 TSI iV PHEV Sportline Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst2.100 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De plug-in Hybride met bruikbare range

  • 2.100 km

Na enkele octavia's mocht ik op zoek naar een nieuwe leaseauto. De Skoda's zijn mij zeer goed bevallen. Ruim, comfortabel en betrouwbaar. Eind vorig jaar de Superb Plug-in hybride uitgezocht. De Sportline Business was net uit en de kleur cobalt blue had ik één keer gezien. Vanaf het scherm dus deze combinatie uitgezocht met de volgende opties:
Dynamic chassis control
Simply clever familie pakket
Travel assist plus
Cobalt Blue metallic
Lichtmetalen velgen 19" Torcular zwart gepolijst
Trekhaak, wegklapbaar

6 mei 2025 mocht ik de Superb ophalen. De Octavia heb ik na 6 jaar en 200.000 km daar achtergelaten. De kleur samen met de zwarte accenten pakt naar mijn mening erg goed uit.
De overstap van de Octavia naar de Superb voelt als een grote stap vooruit. Van een handgeschakelde benzinemotor, naar de automaat. Het dashboard vind ik erg geslaagd en de standaard sportstoelen samen met de zwarte hemelbekleding ogen chic. De Superb voelt (nog steeds) groot en breed. De stoelen, voor en achter zitten heerlijk. Het systeem vraagt wat gewenning, maar is heel intuïtief. Het onderstel kan ik aanpassen (kleine meerprijs op de sportline) en het verschil tussen comfort, sport en de eigen samenstelling is heel goed merkbaar. Op de snelwegen rijdt ik met harde demping, in dorpen helpt het zachte onderstel om heel relaxed de laatste meters af te leggen. Eigenlijk is dat de conclusie: de Superb is erg comfortabel. Met een sportief randje door de uitvoering.

Inmiddels 2100 km gereden en bijna alles elektrisch. één keer getankt om te kijken of de tankpas werkt en ik kreeg er geen 8 liter in. Inmiddels voel ik nu ook goed aan hoe ver ik het pedaal kan indrukken zonder dat de benzinemotor aangaat. Je voelt wel een schakelmoment in de aandrijving als je accelereert. Een volledige elektrische auto heeft dit niet. Niet storend, maar het valt op. Tevens valt op hoe stil de Superb is als deze elektrisch rijdt. En dat kan overigens ook tot meer dan 130 km/h en met de caravan even naar de stalling brengen. De range van 100 km+ haal ik bij een lading van maximaal 90%. Dit maximum is instelbaar. Ergens irritant dat het systeem blijft roepen om het maximum in te stellen op 80%. Ik krijg deze melding niet uit. De elektrische aandrijving gebruikt de accu helemaal en schakelt dan over naar hybride. Er is wel een instelling dat de acculading behouden blijft, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

Ik heb gekozen voor een Plug-in omdat we graag met de caravan op vakantie gaan en nog wel eens in de Belgische Ardennen en andere uithoeken verblijven. In mijn beleving is een fossiele aandrijving op die momenten comfortabeler. De Octavia had de 1.5 TSI en die motor had al voldoende vermogen dus de combinatie bij de Superb zal geen problemen moeten geven. Het hogere gewicht van de Superb is voor het rijden met een caravan een grote plus. Deze zomer gaan we het meemaken. Ik kijk er naar uit.

Het systeem maakt kiezen tussen elektrisch rijden en hybride rijden heel makkelijk. Het regeneren op automatisch maakt dat de auto automatisch remt bij benaderen kruisingen en rotondes. Dat werkt best goed. Af en toe ziet het systeem een bocht die minder scherp is dan de auto denkt waardoor het systeem de snelheid ineens afneemt. Niet feilloos dus. De kaart van Skoda lijkt overigens wel behoorlijk gedateerd. De wegen lijken wel actueel, maar winkels, tank- en laadstations zijn vaak van jaren terug en dus eigenlijk niet bruikbaar. Het overschakelen naar Google Maps is eenvoudig. Achter het stuur staat de Skoda-kaart dan nog. Als we dan toch over de kaart hebben: de hoogte staat er niet meer op. Ook heb ik nog niet gevonden hoe ik de kaart op een schaal kan vastzetten. Nu zijn de kaarten op beide schermen gelijk en moet ik na het starten de schaal aanpassen zodat ik een detail heb achter het stuur en overzicht op het centrale scherm. Gene echt probleem natuurlijk, maar dat was ik gewend.

Wat verder opvalt, is dat ik de instelling om de snelheid aan te passen aan de verkeersborden heb uitgeschakeld. De auto vertraagd vrij actief als er borden met een lagere snelheid worden waargenomen. Ook versneld de auto als de auto borden met een hogere snelheid ziet. Meestal ziet het systeem de juiste borden, maar het is niet prettig.
Wat ik ook snel uitschakel, is het piepje als je harder rijdt dan toegestaan. Die instelling is op het stuur uit te zetten en went snel.
Adaptieve CC werkt prima met een goede afstand tot de voorligger. Mooie techniek.
De instelling dat de stoel wat naar achter schuift voordat je de deur opent went wel. Als iemand meerijdt, hoor ik wel reacties. Ook hoor ik het dat de gordels aanspannen kort na vertrek. De elektrische stoelen zitten prima en de zitverlenging werkt goed.

De eerste ervaring zijn erg positief. Ik vind het een mooie auto die ik eigenlijk als elektrische auto inzet. De komende vakanties gaan we hybride rijden en dan gaan we ook de kofferruimte beproeven en het rijden met de caravan. Een nieuw model heeft ook nadelen zoals het (nog) niet beschikbaar zijn van EMUK-caravanspiegels. Maar ook dat gaat vast goedkomen.

Na wat vakantieritjes volgt er een update.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.