Skoda Superb 2.0 TDI 170pk Ambition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 2.0 TDI 170pk Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
goed... erg goed!
- 110.000 km
Als opvolger van mijn Opel Vectra uit 2005 gingen we weer shoppen, de volgende eisen stonden (weer) op het lijstje:
- Voldoende ruimte voor 4 personen
- Lekker wat vermogen
- Xenon
Ik heb overal in test gereden, van Mazada6, Citroen C5 tot Ford Mondeo, VW Passat, Opel Insignia, Skoda Superb...
Ik zal ze niet allemaal langsgaan maar de laatste twee bleven over in de shortlist, daar was ik het meest van onder de indruk.
Erg lang lopen twijfelen tussen de Insignia 130PK Executive met AFL en de Skoda Superb 170PK Ambition Businessline.
Qua looks was het toch gelijk de Insignia, met name de achterkant is mooier, qua uitrusting/prijs en motorblok de Superb.
De 2.0 TDI commonrail diesel vond ik stukken fijner rijden dan de 130 pk CDTI van de Insignia, ik heb de 160pk niet getest want die steeg boven het budget uit, het geluid en de trillingen van de motor waren bij de skoda stukken minder merkbaar.
De 2.0 TDI geeft ook een lekkere duw in de rug als je dat even wilt, dat miste ik bij de 130PK CDTI.
Ik heb nog een proefrit gemaakt in de 140PK TDI Superb en zelfs deze voelde veel pittiger aan dan de 130PK CDTI
De Businessline uitrusting bestaat bovenop de Ambition uit:
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Telefoonvoorbereiding III met bluetooth
- Bi-xenon koplampen
- Zonnerollo's zijramen en achterraam
- 17 inch lichtmetalen velgen
- Parkeersensoren voor en achter
- Radio cd wisselaar Bolero
- Sound system
Ik heb als extra nog getint glas en een sportonderstel.
Motor:
Kleine tussensprintjes zijn geen probleem, voor je het weet zit je ook op de 100 en dat alles met weinig motorgeluid en trillingen. De motor begint ook steeds lekkerder te lopen maar dat zal wel met het inrijden te maken hebben
Comfort:
Heerlijke stoelen, elek. verstelbaar aan de bestuurders kant, de alom bekende giga achterbank waar al mijn passagiers met een brede glimlach instappen. De kofferbak is gigantisch! ideaal dat hij als 4 en 5 deurs te openen is
Uiterlijk:
De neus was gelijk mijn smaak, de achterkant niet, nu ben ik er aan gewend en ben hem zelfs mooi gaan vinden ;-)
Het sportonderstel met 17" velgen maakt hem een stuk stoerder.
Pluspunten:
Geweldige diesel motor
Rust in het interieur
Flink goed portie lawaai uit het optionele Soundsystem
Fijne goed verstelbare stoelen in de Ambition
Mega ruimte voor, achter en in de kofferbak
Minpunten:
Zicht naar achteren is slecht
Kofferbak opent standaard als 4 deurs
Lastig wegzetten in parkeergarages (maar dat weet je vooraf)
Al die mensen die vragen waarom je geen Insignia hebt gekozen ;-)
Ik snap dat je na 2500km nog geen goede review kunt schrijven, qua betrouwbaarheid en dergelijke zaken, daarom zal ik deze review verder uitbreiden met mijn bevindingen de komende tijd.
UPDATE 110.000 KM
Daar zijn we dan eindelijk weer, inmiddels staat er 110.000km op de klok van de Skoda. Saai genoeg is er nog NIETS kapot gegaan aan deze auto. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, 110.000 probleemloze kilometers.
Wel heb ik een paar kleine minpuntjes gevonden in dik 2 jaar:
Het soundsystem is niet zo goed als ik dacht, na het draaien van verschillende muziekstijlen kom je al snel achter het feit dat deze geen lage tonen kan laten klinken. Ik ben meegereden laatst met een A4 met B&O en een Renault met Bose en beide auto's hadden meer te bieden op geluidsniveau!
Veel onderdelen slaan wit uit, nee ik had geen yoghurt aan mijn vingers. Volgens buitenlandse fora heeft dit te maken met het feit dat Skoda gerecycled plastic gebruikt. Armsteunen in de deuren hebben er vooral last van.
Ik heb het sportonderstel icm met 17" en ik kan maar weinig vluchtheuvels nemen zonder dat het onderstel de klinkers aait. Ik heb alles geprobeerd met snelheden van 4 tot 100 km/uur maar ik blijf de heuvels aantikken met de onderkant. Waarschijnlijkt komt dit door de lange wielbasis.
Al met al nog steeds een tevreden Skoda rijder! Vroeger dacht ik altijd dat de superb gewoon 1 op 1 een passat was maar dan met een aldi logo erop. Dat is het dus niet daar ben ik ondertussen ook achter. Het is duidelijk te zien op vele plekken dat Skoda bezuinigt op materiaal gebruik. Het enige stukje echt metaal in het interieur is mijn autosleutel. Dit is bij de Passat toch anders waar er bv chromen randjes om de raam-open-en-dicht-doe-knopjes zitten of de strips van alu zijn (bij de highline).
Tot 160.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.