Skoda Superb 1.4 TSI Ambition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.4 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
wat een klasse
- 600 km
Deze week mocht ik de nieuwe Superb ophalen. De verwachtingen waren hoog gespannen; doet ie het net zo mooi als de 1,4 comfort die ik bij Pon in Leusden mocht ophalen voor de testrit? Na een week of 8 kan ik het nu zelf in mijn eigen Superb ondervinden.
Uitvoering: 1,4 TSI Ambition, modeljaar 2010, met als extra's: radio Bolero, stuurwiel met bediening van radio en telefoon, black magic lak. De kleur maakt er echt een chique auto van.
De auto is geleased door het bedrijf, dus had ik uiteraard met een budget te maken. De overweging om een 1,8 te nemen heb ik laten varen na een proefrit met de 1,4. Meer dan voldoende vermogen en een erg prettige stille motor. Ook de dsg-automaat overwogen, maar dat kan alleen in combinatie met een 1,8. Wil je dan ook nog wat extra's, dan wort het allemaal net even te duur.
De eerste kilometers zitten erop en dat is met een smile van oor tot oor geweest. Wat een klasse voor die 30 en een halve mille. Je voelt je rijk als je in deze wagen rijdt. Stil, comfortabel, enorm ruim, prachtige afwerking, goed geluid uit de Bolero radio (6 cd's slikt ie, verder aux ingang en sd kaartje). De eerdere ervaring van iemand dat het geluid uit trust speakers lijkt te komen kan ik totaal niet delen, maar dat is misschien persoonlijk. De Bolero geeft in elk geval een mooi geluid. Het touchscreen is overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Verder kun je de belangrijkste functies vanaf het stuur bedienen. De telefoon werkt prima via dit systeem, geen problemen met horen en gehoord worden. Op het scherm kun je je telefoonboek terugvinden, erg overzichtelijk allemaal.
Het rijden met de nieuwe Superb is groots, maar de handeling is als in een kleinere auto, makkelijk wendbaar. De motor is zo stil, dat je met wat muziek op de achtergrond soms vergeet om alle versnellingen te gebruiken. Wel kan ik onderschrijven dat het onderstel soms wat hard is. Kleine ribbels overdwars voel je duidelijk. Voor deze klasse een minpunt (ik moet er toch eentje hebben). Dit is in de pers ook al gezegd, en het klopt dus. De wegligging is, mede daardoor misschien, weer lekker stevig.
Ruimte heb je in overvloed. Met mijn dochtertje in haar kinderstoel op de achterbank was ik gewend haar snoetje even te kunnen afvegen. Dat kun je in deze auto vegeten. Stoppen en uitstappen is de enige remedie.
Verbruik van deze A-klasse 1,4 benzinemotor is nog niet zo duidelijk, ik heb nog niet getankt. Maar het lijkt erop dat het een zuinige motor is. Volgens de boordcomputer kan ik al zo'n 1 op 14 halen en dat resulteert in een reikwijdte van 750 tot 800 km op een tank, prettig dus.
De auto is standaard voorzien van veel opties, alles gaat electrisch of wordt automatisch bediend. Lichtfuncties (daglicht, coming/leaving home, regensensor etc, het werkt allemaal naar behoren.
De achterklep kan met de sleutel worden geopend, helaas is dat ook de enige manier, want ik krijg hem met de normale knoppen op de achterklep niet open. Een klein foutje/storing waar de dealer even naar moet kijken. Hopelijk is dat gauw opgelost. Dat is het enige wat een feilloze aflevering in de weg staat, maar door tijdgebrek hebben we het toen niet gecontroleerd.
De aflevering zelf vond plaats bij Hegeman in Arnhem, prettig contact en behulpzaam. Ik moest even opgehaald worden toen ik de auto kwam halen. Dat deed de manager zelf wel even. Bij Hegeman ben je gewoon nog klant.
Conclusie: wij rijden 5 jaar met een auto en dan is de keuze best belangrijk. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik de juiste auto gekozen heb en er veel plezier aan ga beleven. Vanwege mijn werk rij ik in heel veel auto's mee, maar deze Superb is echt een klasse-auto. Veel mensen die in dit segment een auto zoeken komen bij Mondeo of Passat uit. Skoda mist nog imago, wat de boer niet kent vreet ie niet. Ik weet zeker dat veel meer mensen voor deze auto zouden kiezen, als ze er een proefrit in zouden maken. Mijn collega's grappen aan de koffietafel over Skoda... tot ze hem in het echt bekijken. Maar laat het maar zo, ik vind exclusief rijden voor deze prijs erg leuk!
Update: Een half jaar en 22.000 km verder
- 22.000 km
Update na 22.000 km.
Wat wel bevalt:
De stille motor is nog steeds een genot (op een broem na) en de ruimte is fenomenaal. Als je op vakantie gaat met 2 volwassenen en 2 kinderen en je ziet alle spullen bij de auto staan om in te pakken, ga je niet geloven dat dat allemaal past. Maar het gaat er mooi allemaal in. De Superb blijft een imposante auto in zijn prijsklasse. Als je hem langs ziet komen, dan komt er ook echt wel een auto langs, maar goed, dat is emotie en persoonlijk. Verder is de auto nog steeds kraak- en rammelvrij, erg prettig.
Wat kapot ging:
Na 22.000 km heb ik 2 lampjes moeten vervangen en de verlichting van de bedieningsknoppen van de electr. stoel doet het niet meer. Ik mis het niet heel erg, dus ik wacht op de 1e beurt met reparatie. Hij heeft 1 keer moeite gehad met starten. Achteraf herinner ik me dat ik hem kort daarvoor even gestart had om de auto alleen een paar meter te verplaatsen. Motor leek in elk geval verzopen (kan dat nog tegenwoordig?) en flink doorstarten bracht hem uiteindelijk aan de praat.
Wat niet bevalt:
Er zijn 3 dingen die me minder goed bevallen.
Allereerst is de 1.4 Tsi in de file soms bokkig. De toeren kunnen bij heel langzaam rijden soms ineens wegvallen naar 700 en (wat erger is) ook ineens weer terugkomen op 1300 waardoor de auto dus naar voren schiet, zonder iets met het gaspedaal te doen. Als je in de file wat dichter achter je voorligger rijdt, kan dit erg vervelend zijn. Een collega met een Golf 1.4 tsi had het zelfde al ondervonden.
Verder blijft het veercomfort mij bezighouden. Behalve dat de vering erg stug is, kan de auto op sommige weggedeelten als het ware een beetje gaan dribbelen. Hele korte bewegingen die het comfort behoorlijk onaangenaam maken. Dit doet zich voornamelijk voor op bepaalde stukken snelweg die ik regelmatig rijdt bij snelheden rond de 100/120 km/u. Nou heb ik juist 16” velgen met een normale hoge band 205/55 van Michelin Energy gekozen om niet Spartaans te rijden. Helaas ervaar ik het regelmatig als oncomfortabel.
Als laatste heeft die mooie stille motor precies bij 2500 toeren (en dat rij je nogal eens) een irritante broem. Met name met accelereren irritant hoorbaar.
Om uit te sluiten dat de problemen die ik hier noem exemplarisch zijn, zou ik graag vernemen of meer mensen dezelfde klachten hebben.
Conclusie:
Ben ik nu een tevreden Superb rijder? Ja en nee. Als ik een overall cijfer moet geven waarbij ik de 2CV als een 1 zie en de A8 als een 10, dan kom ik momenteel niet verder als een 7. Hier speelt het comfortprobleem een grote rol, als dat op te lossen is, dan gaat het direct naar een 8,5. Geen 10, want er moet nog wat te wensen overblijven in het leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.