Skoda Roomster 1.6 16V Attractive Business (2008)

autoreview

Skoda Roomster 1.6 16V Attractive Business (2008)

Signalement

UitvoeringRoomster 1.6 16V Attractive Business
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 450 km

Voor mijn nieuwe baan mocht ik weer een lease-auto uitzoeken. In het verleden had ik
al eens een Octivia gereden, en ik vond dat mijn fijnste auto ooit. Dus Skoda stond
hoog op mijn verlanglijstje.
Inmiddels was er wel wat aan mijn situatie veranderd: ik heb inmiddels 2 kleine
kinderen (en nog steeds een hondje), dus de behoefte aan ruimte is onverminderd
groot, maar het budget wat krapper (my god, wat kosten kinderen veel geld... Tis
maar goed dat het schatjes zijn...!)
Wat vind ik belangrijk in een auto:

1) Veiligheid. Lees: ABS, veel Airbags etc.
2) Airco. Clima is leuk, maar niet noodzakelijk
3) Middenarmsteun voor
4) Automaat
5) Goede stoelen

Kortom: een praktische auto. Zaken als grote LM velgen, spoilers, en dimmende
binnenspiegels zijn allemaal leuk, maar niet per se noodzakelijk.

Mijn lijstje bestond op enig moment uit:

Ford Focus (afgevallen vanwege de twijfelachtige automaat)
Skoda Fabia (station)
Skoda Roomster
Skoda Octavia (station)
Toyota Prius (afgevallen vanwege de onmogelijkheid van een trekhaak)
Honda Hybrid (idem als prius & te kleine kofferbak)

Eigenlijk bleven er dus 3 skoda\\\'s over.
De Octavia kende ik al. Top-bak. Maar wellicht waren de anderen goede alternatieven,
zeker gelet op de maandelijkse kosten.
Dus een uitgebreide proefrit gemaakt in de Fabia. Erg enthousiast. Maar leek toch
nét te klein. Zeker op de achterbank.
De Roomster vond ik eigenlijk maar een gekke auto. Misschien wel praktisch, maar een
nogal gewaagd uiterlijk. Zeker gezien vanaf de zijkant... Toch een proefrit gemaakt,
om in elk geval een afgewogen keuze te kunnen maken.

En Tsja. Toen was de keuze opeens heel makkelijk: Het wed een Roomster. Wat een
fijne, praktische auto is dit. En wát een ruimte op de acherbank!!! Echt top!

De kofferbak was mijn grootste twijfelpunt: Is dit wel voldoende met 2 kleine kids
en een vrouw die graag de gehele inventaris aan speelgoed, kinderwagen, bedje (incl
matje en slaapzakken) en 3 paar reservekleertjes meeneemt bij een visite aan opa&oma
(laat staan als we op vakantie gaan...)??? De oplossing is eenvoudig: Dakdragers +
dakkoffer... Voor een middagje of weekendje niet nodig, maar (wellicht) wel voor op
vakantie. De dakdragers zijn in elk geval opgenomen op de accessoirelijst, de
dakkoffer komt eventueel later.

De uitrusting van de Roomster is als volgt geworden:
Ambiente uitvoering + attractive business pakket (met: radio dance, parkeersensoren,
middenarmsteun, LM velgen en climatronic)
sunset achterruiten
cruisecontrol
dakrails
afneembare trekhaak
Sportinterieur Pulse (sportstoelen, lederen stuur, pook en handrem)
Hoofdairbags
Electrische ramen achter
Middelste stoel achter als tafeltje

Ik weet het: zeker het attractive business pakket bevat allerlei zaken die ik
eigenlijk niet belangrijk vind, maarja: het pakket kost slechts 295,- en da\\\'s
minder dan de prijs voor de radio Dance...

6 november mocht ik de auto ophalen. Ik heb er nu pas iets van 300 km op staan, dus
echt veel kan ik er nog niet van zeggen. Ik ben hem natuurlijk nog aan het inrijden,
dus ik doe nog erg rustig aan...

Wat een top-bak is dit! De Tiptronic schakelt als boter door de 6 (!) versnellingen.
Met 120 op de snelweg en de cruisecontrol aan is het een prima reiswagen. Je hoort
wel wat windgeruis, maar echt storen doet het niet.
De motor klinkt lekker, vind ik. Je hoort m best goed als je wat harder optrekt,
maar ik vind het wel een mooi geluidje moet ik zeggen. Verder klopt gewoon alles aan
deze auto: Hij stuurt goed, remt goed, zit goed... Alles!

De (sport)stoelen zijn niet alleen mooi (persoonlijk vind ik ze een stuk mooier dan
de standaard ambiente bekleding) maar zitten ook echt geweldig! Je zit in een
Roomster ook net iets hoger dan (bv) in een Fabia of Octavia.

De achterruiten zijn lekker groot: ideaal voor de kids.

Mega voordeel tov Fabia / Octavia zijn de leuningen van de achterstoelen: die kunnen
heel ver naar achteren. Onze oudste zoon (3,5) valt geregeld in slaap in de auto, en
dan valt zijn hoofd naar voren (en ja... we hebben al een Maxicosi Rodi XR, die je
wat naar achteren kunt zetten, maar dat helpt niet echt...). In de Roomster staat
\\\"zijn\\\" leunig lekker ver naar achteren en jawel: zijn hoofdje blijft nu heerlijk
in de stoel hangen!!!

Klein minpuntje vind ik het gaspedaal: dat had van mij wat zwaarder mogen gaan.
Misschien verandert dit nog als ik een wat andere stoelinstelling kies, waardoor de
stand van de voet wat anders wordt. En ach... Met de cruisecontrol heb ik er ook
niet echt last van... Maar je moet toch een kritiekpuntje aangeven he... En over die
kier achter de achterstoelen hebben we het hier al zo vaak gehad...

Het gas is netjes ingebouwd. De vloer van de kofferbak komt hierdoor +- 5 cm naar
boven. De bediening ziet er strak uit, en is netjes gemonteerd onderop het
middenconsole. Ik heb nog niet op gas mogen rijden, dus daar komt later wel een
update over (moet de eerste 2000 a 2500 km op benzine inrijden).

Kortom: ik ben helemaal happy met de Roomster. Maar eerlijk is eerlijk: je moet wel
tegen kritiek kunnen. Veel mensen vinden hem gewoon niet mooi. Hier in de straat heb
ik maar weinig positieve reakties opgevangen. Op mijn werk ook wisselend. Da\\\'s niet
erg, en toch ook weer jammer... Je koopt een auto natuurlijk in de eerste plaast
voor jezelf (en je gezin), maar het is toch altijd leuk als je positieve reakties
krijgt. Toch? Ik had er ook niet echt op gerekend moet ik zeggen. Voor mij was het
ook pas liefde op het tweede (of derde... vierde...) gezicht.

Update 8-12-08:
Inmiddels 200 km in deze heerlijke wagen gereden.
Uiterlijk blijft voor veel mensen maar matig ontvangen worden. Dat blijft ook
jammer...
Paar kleine dingetjes zijn verholpen (zie bij \"problemen\"), maar voor de rest neits
dan lof.
We zijn een weekendje weg geweest, en dat was de eerste test voor de kofferbak: is-
ie nou wel of neit groot genoeg.
Welnu: hij is groot genoeg. Als je maar stapelt. Dus veel plastic zakken etc, dát
schiet niet op. Koffers moet je hebben, en dan rechtop zetten! Ik was met name bang
voor de wandelwagen (We hebben een Koelstra). Da\'s een bakbeest, die bijna de hele
kofferbak-vloer in beslag neemt. Maar wat denk je: hij past gewoon rechtop! En dan
hou je dus mega veel plek over voor je koffers! 3 koffers zei u? No problem! domo-
seatje erbij? Komt u maar! matrasje? slikken! sinterklaas-surprises? Echo! Kratje
bier en een tas vol cola/sapjes/etc? hoppekee! (by the way: dat kratje bier stond op
de plek van de middelste stoel; die had ik er even uit gehaald. Past precies!)
Werkelijk meegevallen dus: ik heb er weer helemaal vertrouwen in dat het ook op
vakantie wel snor zit met deze auto. Zoals ik al zei: je moet meer stapelen, that\'s
all.

Ik heb het gaspedaal wat zwaarder laten maken: ik vind dat prettiger. De dealer had
dit nog nooit van iemand gehoord, en moest dus zelf wat uitvogelen. Dat hebben ze
heel netjes gedaan met een veer tussen het gaspedaal en de onderkant van eht
dashbord. Je ziet er niets van, en het zit ook niet in de weg. Heerlijk zwaarder
gaat het nu: ik kan mijn voet nu laten rusten op het gaspedaal in plaats van steeds
iets opliften.

Ook automatisch sluiten van de portieren door de dealer laten activeren: bij 20 km/u
gaan nu alle deuren automatisch op slot.

PROBLEMEN

  • 450 km

Paar kleine probleempjes:

Kofferbak sloot wat moeizaam: je moest m echt dichtgooien, wil ie in het slot
vallen. Wellicht dat dit komt door de gasinbouw (die hebben immers ook wat aan de
bekleding enzo moeten kl**ien. Maar netjes opgelost door de dealer.

Linker-voor-portier lekte wat water naar binnen. Door het ontbreken van een
dakgootje voor de afvoer van water loopt dit langs de raamrubbers. En daar sijpelde
dus wat tussendoor, leek het. Het is niet veel, maar af en toe een druppeltje kan
ongemerkt een hoop druppeltjes opleveren, met alle vochtproblemen vandien. Deur is
wat strakker sluitend afgesteld. Bij matige regen komt er nu geen druppel meer naar
binnen. Nog geen goeie hoosbui gehad, maar ik ga er van uit, dat het nu is opgelost.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.