Skoda Roomster 1.2 TSI 63kW Ambition (2011)

autoreview

Skoda Roomster 1.2 TSI 63kW Ambition (2011)

Signalement

UitvoeringRoomster 1.2 TSI 63kW Ambition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst193.456 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net nieuw

  • 23 km

Eergisteren heb ik deze pracht roomster opgehaald. Hij werd uit voorraad geleverd waardoor hij toch de reserveband (volledig) heeft die ik eerst niet nodig vond.
Van de Duitse Skoda site heb ik het idee gehaald dat het dak in wit uitgevoerd een heel mooie combinatie opleverde. Overigens heeft Autoweek een zelfde model gefilmd en als video op de site gezet. Dus is dat "gewrapt" Ik hoop dat het ook mooi blijft. Het levert een heel mooi fris beeld op. Het heeft ook opgeleverd dat er nieuwe stroken in het dak besteld moeten worden want voor het wrappen zijn die er uit gehaald. Die moeten nog weer opnieuw gemonteerd worden maar tijdens het er uit peuteren zijn ze beschadigd dus komen er nieuwe in. Ik heb nog maar een paar kilometer met deze auto kunnen rijden maar wat een gemak. Licht makkelijk, zeker niet traag maar ik wil nog maar even wat kalm aan blijven doen. Er kunnen makkelijk 3 kinderen acherin omdat de achterstoelen naar achter geschoven kunnen worden en daardoor zit de middelste een beetje naar voren. Dat geeft ruimte. Daarnaast is het heel fijn dat de rugleuningen verder naar achteren en voren gekanteld kunnen worden. Achterin een mooie ruime bagageruimte. Ik wil alleen wel de hoogte kunnen gebruiken. Er moet nog een bagagenet geleverd worden.
Achter het stuur valt me op hoe stil de motor zijn werk doet . Gecombineerd met de uiterst soepele bediening en de tempomaat ( vind ik een mooier woord dan cruise control) moet je oppassen niet te passief te gaan rijden. Eigenlijk heb ik dit type, met deze motor gekocht zonder er in te rijden. Ik heb wel met een roomster gereden maar dan met de eerdere versie de 1.4. De opmerking van de verkoper was: Als u dit goed vindt, dan bent u van de 1.2 helemaal weg. Verkoperspraat denk je dan, maar deze meneer had wel helemaal gelijk.
Ik heb er ook een paar extra luidsprekers in laten zetten. Dat levert een mooi geluid op. Heel prettig. Gelijk maar een Domdom er bij gekocht die zich met een extra klemmetje voor uitstroom opening van de ventilatie heel handig in de ruimte voor de versnellingspook laat monteren. Sommigen vinden het misschien wat te laag, maar ik vind het irritant als zo'n ding voortdurend in je beeld aan de voorruit hangt.
De bediening is logisch en heel snel herkenbaar.
Ik hoop dat de auto zich goed houd maar als ik andere reviews lees zit dat met Skoda wel snor. Hier wil ik nog wel 10 jaar mee door rijden.

de eerste 11 duizend kilometers

  • 11.325 km

Ondertussen hebben we al meer dan 10.000 km met de roomster gereden. Wij worden alleen maar enthousiaster van deze eigenzinnig gevormde auto. Ik heb nog maar één klein nadeel van de vormgeving gevonden. Als je wilt instappen moet je goed oppassen voor de bovenste punt van de deur. Deze steekt een beetje naar achteren. De vorm is wel mooi als de deur recht zit maar een recht naar boven lopende deur zou handiger zijn. Verder klopt alles aan deze auto. Ondanks dat hij niet echt groot is heb je toch een zee aan ruimte. Daar kleeft gelijk weer een nadeel aan. Als je in een andere auto zit, die niet zo hoog is maar verder wel vergelijkbaar, (Polo, Fabia maar ook Golf) dan vind ik dat er maar heel weinig ruimte hebt bij je hoofd. De stoelen zijn keurig. Fijn instelbaar. Geen enkel probleem met een zere rug, ook niet na een dag rijden. Fris er in en na 600 km net zo fris er uit.
De motor is geweldig. Een lekkere brom, heel prettig laag in de toeren te houden. Het is nooit nodig om boven de 3000 toeren uit te komen en dan kun je echt goed doorrijden. Nog fijner rijdt het overigens onder de 2000 toeren met minimale hoeveelheden gas. Goed op de schakelindicator letten. Het heeft ook weer een nadeeltje. Je moet er niet te veel op gaan staren waardoor je het verkeer vergeet. Het verbruik van de Roomster is heel netjes maar, zoals het bovenstaande al suggereert, probeer ik zuinig te rijden. Veel gebruik te maken van de tempomaat en mij ontspannen te verplaatsen. Meestal houdt ik 100 km/u aan maar ook op 140 / 150 gaat het net zo makkelijk al heb je wel wat meer windgeruis, waarschijnlijk door de wat hogere koets. Daardoor neemt ook het benzineverbruik op hogere snelheden meer toe. De auto kan het wel maar is er minder geschikt voor. De wegligging kan het allemaal prima hebben. Die is uitstekend. Ik heb de grenzen daarvan nog niet gevoeld. Terwijl ik het echt geprobeerd heb. Eén ding blijft wel ontspannen rijden is voor mij het fijnst. Een Roomster is geen golf GTI.
Deze auto rijdt zo gemakkelijk dat toen ik laatst in een Opel Meriva reed het gewoon werken vond. Het stuur luistert heel direct, licht en ligt prettig in de hand. De stand van het stuur is voldoende in te stellen. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die langer is dan 2 meter niet prettig is om zijn knie onder het stuur bij de radio weg te laten blijven. De radio steekt een beetje naar binnen toe, wat wel prettig is voor de bediening maar minder prettig voor de knieruimte.
Er liggen nu sinds deze week winterbanden onder die 14 “ velgen hebben en daarom een beetje hoger zijn dan de 15” waarop hij in de zomer staat. Opvallende keuze wel van Skoda. In ieder geval zorgt het er voor dat de auto nog wat comfortabeler rijdt. Het voelt wat zachter. Dat is niet onprettig. Maar ja om nu de 15” velgen weer weg te doen om daar voor in de zomer de zelfde velgmaat als in de winter voor te kopen is wat overdreven. Bovendien zijn de banden nog lang niet versleten. Misschien kan ik tegen de tijd dat dit wel zo is wel wat ruilen met iemand die wel lagere banden wil.
Alle schakelaars zijn heel logisch geplaatst. De enige die je niet zo heel goed kunt zien is de schakelaar waarmee je de lichtbundel naar beneden kunt stellen in het geval je een zware lading hebt. Gelukkig is het met deze auto ook zo dat hij nauwelijks naar achteren helt als je de auto vol hebt met kinderen en vakantiespul. Veel gebruik zal ik niet van deze schakelaar maken. De lichtbundel werd op stand 2 al wat kort tijdens de vakantie. Dat is anders dan er in de gebruiksaanwijzing van de auto staat.
De verlichting is helder en goed. Er komt veel licht uit de lampen. De mistlampen voor zorgen er regelmatig voor dat ik ook in de meest duister omstandigheden min of meer het hoekje om kan schijnen. Op die manier gebruik ik de mistlampen als bermlicht. Ook naar achteren komt er een prettige hoeveelheid licht uit de achteruitrijverlichting. Mede omdat dit een goed overzichtelijke auto is, is daarom het achteruit steken heel simpel en net als de rest van de auto makkelijk.
Toen ik laatst bij een dealer voor de grap nog eens in een aantal andere auto's ben gaan zitten, kwam ik toen ik weg reed tot de conclusie dat dit de fijnste auto was waar ik die dag in had gezeten. Bij die dealer stonden heel wat duurdere auto's dan een Roomster.

15 duizend kilometer verder

  • 26.303 km

Wat is dit toch een fijne auto om mee te rijden. We zijn net terug van vakantie en met kar gebruik je wel wat meer maar ik vind 1:14 a 1:15 heel netjes. (zie ook mijn verbruiksstaat) Natuurlijk zijn het lange einden met tempomaat maar zeker met heuvels en bergen moet hij er toch echt van tijd tot tijd hard aan sleuren. Veel minder vermogen moet hij niet hebben. Met de kar moet je er ook voor zorgen dat als je op trekt je snel boven de 1500 toeren zit anders heb je geen vermogen en ga je heel, heel erg langzaam. Zo langzaam dat het een keer, toen ik dat vergat gevaarlijk werd. Om denken dus zeker in heuvelachtig landschap als je naar boven gaat. We hebben de kar nu ook in de kleuren van de auto geschilderd. het geheel is een heel mooi gezicht.
Wel raar, dat gele lampje dat er een lamp kapot is, terwijl ik heel zeker weet dat het niet het geval is. Misschien weet iemand hier wel wat aan te doen. Het houdt mij alert om regelmatig de verlichting te controleren. Ik heb nog geen lampen hoeven te vervangen. Had ik ook nog niet verwacht.
Waar we van genieten is de flexibiliteit van de inrichting. Er is veel ruimte extra te maken door de stoelen wat te verschuiven. Daarbij blijft er achterin met de kinderen genoeg ruimte over. Nog steeds ontdek ik hele kleine logische details als een pennenhouder en een kaarthouder in het handschoenenkastje. Dat laatste vind ik ideaal om je creditkaart achter te steken op de franse snelwegen. Het zijn maar zulke kleine dingetjes maar het maakt de auto heel praktisch in gebruik.
Aan de andere kant heb ik ook echt iets gevonden dat verbeterd moet worden. Ik kan niet zien hoeveel water er in sproeireservoir zit voor de voorruit. Dat is lastig want ik vul dat bij met een fles aangelengd spul en dan heb ik te kort of houdt over. Dit moet simpel op te lossen zijn.
Verder is er niks kapot en dat had ik ook niet verwacht. De eerste grote beurt zit er aan te komen en ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Na nog wat kilometers

  • 36.000 km

Het is al eens eerder over deze auto gesteld. De Skoda Roomster is misschien wel één van de meest onderschatte auto's die het Nederlandse autopark rijk is. Een autopark dat wat mij betreft best wel een paar auto's missen kan, maar dat is een heel ander verhaal. Mijn Roomstertje loopt als een tierelier. Ik kom even fris aan als dat ik weg ga, Tenzij het aan de vergadering ervoor ligt. Ik kan door de perfecte instelbaarheid van de stoelen heel goed zitten. Dat heb ik laatst weer eens gemerkt toen ik een Rapit reed. Dat is toch ook echt geen slechte auto. De auto baart nog steeds opzien als er weer eens een collega mee rijdt. Wat ruim en praktisch. Doordat je wat hoger zit heb je zo veel meer overzicht. In de grote beurt van een aantal kilometers geleden werd er onder garantie een afstandhouder ingebouwd. Ik kan niet vinden waar dat voor was. misschien weet iemand dat hier. Voor het overige zitten de zomerbanden er weer onder. Dat doe ik tegenwoordig zelf. Zak er om in de schuur en klaar. Het opslaan was wel gratis bij mijn dorpsgarage maar het monteren niet. Dat begrijp ik ook wel. Het is hun inkomen, maar die veertig euro kan ik ook voor een paar andere dingen gebruiken. Benzine bijvoorbeeld. Het verbruik blijft op ongeveer 6 ltr / 100 km steken. Dat is een fractie meer dan beloofd. Ik rijdt anders best wel bezadigd, maar dat is ook wel zo ontspannen. Deze auto is geen hardloper, al heb ik laatst gemerkt dat hij ook makkelijk 140 / 150 kan cruisen. Als je hard genoeg trapt wil het allemaal echt behoorlijk snel lopen. Het verbruik loopt dan wel op. 1 op 10 dan zo'n beetje. Dat vind ik zonde van het geld. De coureurs zullen wel smalen, maar zij hebben niet zo'n praktische en aparte auto. Een auto die ik laatst bij een slipcursus van verrassend Skoda bijna niet in een slip kreeg. ja uiteindelijk wel maar de combinatie van de wielen zo ver in de hoeken en de goede winterbanden zorgden er voor dat dit zelfs in Lelystad op het slipcentrum bijna niet ging. Het was wel heel leerzaam, maar monteer zomerbanden als je wilt slippen. Dan leer je meer.
Voor het overige was het nodig dat de airco schoongemaakt werd. Wat stonk dat ding toen ik weer terug reedt de volgende dag! Ik was prompt van mijn verkoudheid af. Daarnaast heef de garage geluisterd naar rare geluiden bij het starten. Zij zeiden dat het de pneumatische onderdelen waren die er voor zorgden dat de klepstoters bediend konden worden. Het met olie vollopen bij de eerste seconden na de start zorgde voor een wat tagadatagada-achtig geluid. Voor het overige loopt de motor als een zonnetje. Alles houdt zich verder uitstekend. Alleen een stuurtje tegen de zijkant heeft er wat eerder dit jaar voor gezorgd dat er nu een krasje zit. Die heb ik ondertussen met wat kunst en poetswerk weer grotendeels uit. Daar is geen kruid tegen gewassen. Door naar de 40.000. Ik ben benieuwd hoe hij zich van de zomer houdt. Of eigenlijk weet ik het wel....

Door de 50.000 heen

  • 50.005 km

Tjonge, ik heb al best wel veel kilometers met deze auto gemaakt de afgelopen 2,5 jaar. Wat heeft er zich voorgedaan?
Plotseling zat er een klein rondje in de voorruit. Dat is vakkundig verholpen bij grote glas firma. Ik had dat ook bij de garage kunnen doen maar zij kwamen bij mij langs. Wat wel leuk was: De ruitensproeiervloeistof moest persé bijgevuld te worden. Ik had al wel aangegeven dat het echt niet nodig was, maar het moest en zou. Nou dan doe je dat. Dus even later zat een monteur onder gespetterd.
De wat luidere startgeluiden zijn minder als je vaker rijdt. Ook moet ik mijn tijd nemen met starten. Eerst de ketting laten spannen. Je hoort een klein motortje wat zoemen en dan doordrukken en starten.
Moet Heit met deze auto voorgloeien? vroeg mijn oudste zoon zich laatst af. Wat kun je zeggen. De garage zegt dat het op deze manier echt goed moet gaan. Waar ik me eigenlijk meer zorgen over maak is een zacht rokketok achtig geluid in de eerste versnelling. Ik wil dat ook eens aan mensen van de garage laten horen. Het zou best wel eens een lager kunnen zijn. Het is winter, dus het verbruik stijgt een beetje. De winterbanden zitten er weer onder, ondanks dat de temperatuur nog niet echt op winter staat. Ik hoop dat alles net zo probleemloos blijft als dat hij nu is. Laatst eens met een Octavia mee gereden. Die reed net zo goed als mijn Roomster en als ik eerlijk ben vind ik mijn Roomster aparter en praktischer. De hoge zit vind ik prettig. Mochten zich nieuwe technische ontwikkelingen voordoen dan schrijf ik die wel op.

Versnellingsbak vervangen

  • 50.980 km

In mijn vorige verslagje al genoemd. Er kwamen nare geluiden uit de versnellingsbak. Het bleek een kapot lager te zijn. Natuurlijk met de leeftijd en vooral de kilometerstand niet acceptabel. Gelukkig was mijn garage (v.d Brug Sneek) het daar ook mee eens. Er zit een nieuwe versnellingsbak onder.
Heel sympathiek De auto stond gewassen en glimmend op mij te wachten. ( "anders zie je al die vette afdrukken zo op de auto") Zoiets geeft wel iets weer van hoe er met je auto om wordt gegaan. Er is op de rekening 70% coulance verleend. Nou ja, ik had ook de verlengde garantie kunnen kopen. Voortaan maar wel doen dus.

Door de honderdduizend.

  • 101.735 km

We zijn al weer een heel stuk verder met de Roomster. De auto is ondertussen 6 jaren oud en ziet er nog keurig uit. Hier en daar een kleine beschadiging door een onvoorzichtigheid van mij of de kinderen. Deukje achterin door de dissel van de kar. De auto rijdt nog als nieuw zeker nu er na de grote beurt een nieuwe distributieketting in is gezet. Jawel het was er zo één. Ik laat mijn superroomster onderhouden bij een garage in Achlum (Postma) Die dat heel precies doet, en dus wees hij mij ook op het feit dat het wel heel lang duurde voordat de kettingspanners de ketting onder spanning hadden. Dit heb ik voor de vakantie nog laten doen en afgezien van de rekening heb ik daar geen spijt van. De auto loopt beter en zuiniger.
Was er nog meer? Omdat ik al een poosje niet meer hier geschreven heb, weten jullie nog niet dat er nieuw lichtmetaal onder zit. Voor de zomer banden dan. De vorige velgen heb ik waarschijnlijk op een richel op een franse snelweg kapot gereden. Het was ook een stuk waar ik eigenlijk helemaal niet mocht komen. Een paar piloontjes en vreemd kijkende wegwerkers en plotseling dus een richel waar de auto met zo'n 60km tegenop reedt. Er leek geen schade te zijn. Later blijk ik daar een slag in beide voorwielen gereden te hebben. Deze werd steeds erger. Aanvankelijk kon het er nog uit gebalanceerd worden maar later niet meer. Nou ja, het licht metaal staat er wel mooi onder. De banden die daar onder zitten, gaan al mee sinds de aanschaf. Nou rijdt ik in de wintermaanden wel op winterrubber, maar ik schat toch in dat de Bridgestones al wel zo'n 70.000 zijn meegegaan. Dat moeten de volgende banden nog maar zien waar te maken. Ze worden nu wel minder hoor. Beetje droog, en nog maar 2.5 mm profiel dus in het voorjaar koop ik een set nieuwe. Wie goede suggesties heeft mag het hier onder schrijven. Persoonlijk zit ik aan Pirelli te denken.
In de auto ziet alles er nog keurig uit. Achterin zijn twee reepjes waar de gordel onderdoor moet afgescheurd. Die zal ik nog wel even met een naald en draad vast zetten. Voor het overige denk ik er over om voorlopig nog maar eens 100000 met deze superroomster te gaan rijden.

Het einde van de Roomster

  • 193.456 km

Op een mooie dag in juli rijden we met de Roomster door het Franse land. Achter onze auto een caravannetje. Dat doet de Roomster heel keurig. Ik rijd voorzichtig weg bij een stoplicht en zie plotseling een kar met daarop een kubieke meter water op mij afkomen. Een aanrijding is niet te vermijden. In de foto's heb ik een extra foto toegevoegd. Gelukkig rijd ik niet zo hard maar de schade is genoeg om het veel te duur te laten zijn om deze te repareren. Gelukkig heb ik ook mijn best gedaan om redelijk Frans te praten. Dat helpt wel bij een ongeval.
Die caravan trekken gaat de Roomster goed af. Als ik kalm aan doe kan ik 1:13 halen. Ook korte oprijstroken kan hij aan. Wel even lekker doortrekken tot 4500 toeren. Maar dat doet hij ondanks zijn leeftijd nog altijd goed. Oliegebruik is minimaal maar wel iets aanwezig. Ik schat minder dan 1:10000. Laatst heeft hij een grote beurt gehad met nieuwe schokdempers en 4 nieuwe banden. Vredestein 4 seizoenen. Daarop laat de Roomster zich strak sturen en houd ik ook grip op modderige wegen die zich in het noorden van ons land nog wel eens voordoen. Zwak punt tot nu toe is de bedrading. Naar de achterklep is die al gerepareerd en de rechter spiegel is op dit moment weer handbediening. Niet zo handig maar ook niet onoverkomelijk. Verder houd de roomster zich goed door de jaren heen. Hier en daar een klein krasje. Achterop bij de kentekenplaat verlichting heb ik wat roest weggewerkt. Onder de auto zit tussen de achterwielen een balk met ook wat lichte roestvorming. Het benzineverbruik blijft tussen de 1:15 en 1:17 schommelen. Ook op hogere snelheden rijdt de auto nog echt goed, strak en zeker. Maar goed. Nu dus niet meer. Maar afwachten wanneer de auto uit Frankrijk wordt terugbezorgd en wat er er nog voor terug krijgen. Zelfs de Franse monteur die de auto ophaalde zag dat het jammer was deze schade. "c'est dommage, ca c'est une bonne voiture" Dat denk ik ook.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.