Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)

autoreview

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)
Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever (2018)

Signalement

UitvoeringRapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Greentech Clever
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf179.800 km
KM-stand laatst242.740 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe uitdaging

  • 192.846 km

Aanschaf

Vanwege verandering van baan en ww afstand van 100km enkele reis onze Espace ingeruild op deze RAPID 1.0 TSI Drive 95pk met handbak. Ook om te kijken of het te doen is om met een gezin met 3 pubers enigszins comfortabel van a naar b te komen. Ze gaan steeds minder mee en om een grote auto met dito kosten op de oprit te hebben staan die alleen voor de vakantie wordt gebruikt vonden we toch een beetje te gek worden.

Vanwege het laatste bij de Rapid uitgekomen vanwege de extra beenruimte die bij deze auto beschikbaar is ten opzichte van concurrenten. De breedte houdt nog steeds niet over natuurlijk. Daarnaast de 1.0 Tsi in de hoop dat deze het meest doorontwikkeld is en het langst zonder problemen mee kan gaan. Om nog wat comfort toe te voegen een complete auto aangeschaft met climate control, nav en pano dak en een trekhaak laten monteren voor een kar.

Auto aangeschaft met net geen 180K km. Ben niet bang voor wat extra km's. De Espace stond op dezelfde stand toen we die kochten. Die schreef wel een stuk meer af dan deze Rapid. Uiteindelijk voor 11K klaar incl. 2 nieuwe banden, nieuwe distributieriem en trekhaak.

Na enkele weken de auto laten behandelen bij Hartog voor wat extra trekkracht. Vooral onderin is het een drama met 95pk. Vanuit een rotonde rustig optrekken in de derde versnelling was niet mogelijk. Nu rond de 135pk en daar wordt de auto een stuk comfortabeler van om te rijden. Ben een oud impreza rijden, dus laat de motor netjes opwarmen en afkoelen waar nodig. Verder de wilde haren wel kwijt, dus heb met deze auto er een missie van gemaakt eens een keer extra zuinig te gaan rijden. Dit dan alleen op ww trajecten. Met het gezin rij ik gewoon met het verkeer mee of harder waar nodig.

Online (via marktplaats en downloaden op een SD kaart) Android auto laten activeren. Volgens de Skoda site kon het niet op mijn auto geleverd worden na invoeren van het chassisnummer. Heel vreemd. Werkt nu prima en kost slechts 125,-.

Rijden

De auto rijdt voor mij comfortabel genoeg. Het windgeruis is goed te doen. Je hoort de banden enigszins, maar heb het vermoeden dat de banden achter gecupt zijn. Maar eens kijken of het verbeterd als deze zijn vervangen. Helaas nog genoeg profiel dus dit kan nog even duren.

De kinderen hebben genoeg beenruimte en houden het prima uit voor een rit van een paar uur als het nodig is.

Prestaties zijn meer dan voldoende aanwezig na de behandeling bij Hartog. Geen topsnelheid oid getest, maar dat geloof ik wel.

Verbruik

Zoals reeds gemeld wordt dit mijn uitdaging met deze auto. Vanwege de afstand en jaarlijks 30k km zou ik mogelijk ook voor een diesel kunnen gaan, maar wil toch ook kijken of dit op benzine een beetje te doen is. Elektrisch gaan we nog even mee wachten (te hoge kosten voor de aanschaf), maar wie weet in de toekomst.

Vanuit Tsjechië wat extra onderdelen over laten komen om de stroomlijn wat te verbeteren en zodoende het verbruik te beïnvloeden. Resultaat is dat de volledige Grill nu bedekt is. Met deze temperaturen is dat nog prima te doen. De olietemperatuur kun je via de boordcomputer in de gaten houden en de koelvloeistof heeft zijn eigen metertje. Auto's zijn zwaar overbemeten voor extra koeling in warme omstandigheden ic.m. het trekken van een zwaar beladen kar. Het is ook niet voor niets dat alle elektrische auto's vrijwel geen grill meer hebben om de stroomlijn te verbeteren. Bijkomend voordeel is dat je minder snel schade oploopt aan je radiator of condensor.
Airco zal minder makkelijk koelen, maar die gebruik je natuurlijk ook niet als het je om het verbruik gaat.

Verder de koelgaten in de bodemplaat afgeplakt met alu tape. Zou eigenlijk een volledige bodemplaat moeten maken voor de onderzijde, maar dat gaat me wat te ver. Ook stalen velgen met moondiscs zouden en optie kunnen zijn, maar daar begin ik ook nog niet aan.

Je hebt wat extra tijd nodig om van A naar B te komen. In mijn geval 10minuten. Met als resultaat dat ik mijn laatste tankbeurt onder de fabrieksopgave van Skoda ben gedoken. 1 op 23,75 bij de laatste tankbeurt. Het verbruik hou ik bij in de monitor. Voordeel van de Rapid is tevens dat door de 55 liter tank je behoorlijk ver kunt komen. Hoop in de zomer rond de 1200km op 1 tank te halen.

Dit alles is natuurlijk met lage snelheden al hypermilend van A naar B. Zit verder niemand in de weg. Alleen misschien die vrachtwagenchauffeur die denkt dat hij gevolgd wordt, maar dit lijkt me beter dan dat ik als rijdende chicane op de weg tuf. Nomaal rijdt ik dan rond de 95km/h. Er zullen hier echter genoeg meningen over zijn. Ieder zijn eigen ding. Op saaie ww reizen is dit rustgevend rijden en met een podcast op kom je je tijd wel door.

Onderhoud

Vanwege verhalen die ik online las na aanschaf de kleppen meteen laten reinigen met notengranulaat. Kon zien dat er al behoorlijk wat aanslag aanwezig was, dus dit was ook geen overbodige luxe.

Door de beurt bij aanschaf momenteel verder alleen zelf de olie van de bak vervangen. VAG zegt natuurlijk dat dit nooit vervangen hoeft te worden, maar heb dit bij de Espace ook gedaan en was duidelijk merkbaar. Hier hetzelfde verhaal. Olie was behoorlijk bruin van kleur wat eruit kwam en na bijna 2 ton vind ik het geen overbodige luxe. Het is ook een werkje van niets. Kost je minder tijd dan een oliewissel van de motor, dus snap niet dat ze dit niet gewoon voorschrijven om te vervangen na bijvoorbeeld 200K.

Maar eens kijken of de 1.0 TSI het een beetje uit houdt de komende tijd.
















Prima wagen met fijne actieradius

  • 196.136 km

Na een paar maanden in een 4wd Ford Explorer te hebben gereden in de VS wat natuurijk geen straf is inmiddels weer terug bij de Skoda.

Onlangs een weekendje weg met 5 personen in NL en dit was goed te doen. Voldoende bagageruimte en de kinderen hebben elkaar heel gehouden achterin. (16, 14 en 11).

Ook blij met de android auto optie waardoor de kinderen hun spotify kunnen draaien over de radio en google maps kan worden gebruikt.

Gisteren de eerste oliebeurt uitgevoerd. Samen met lucht en interieurfilter en een beurtje voor de airco. Prima zelf te doen. (behalve de airco natuurlijk) Alleen het luchtfilterhuis dient in zijn geheel gedemonteerd te worden en dat is een beetje een gedoe om terug te zetten.

Verder nog steeds te spreken over het verbruik. Met de aanpassingen en mijn aangepaste rijstijl inmiddels meer dan 1200km op 1 tank. (zie foto) Volgende doel wordt 1300km. De boordcomputer wijkt wel wat af. De tank op de foto was uiteindelijk 1 op 24,2 gemeten aan de pomp. (zie verbruiksmonitor).

Ondanks de hogere temperaturen wordt de motor niet te heet. Wel fijn dat je de olietemperatuur in de gaten kan houden. Loopt soms op tot 110 graden, maar dit gebeurt ook als je doorrijd met 130km/h + zonder de kappen gemonteerd. 5W40 gebruikt ivm de hogere temperatuur belasting die het aankan.

1300km op 1 tank gehaald

  • 197.459 km

Vandaag meer dan 1300 km op 1 tank gehaald. Verbruiksmeter is helaas wat te positief. Verbruik kwam uit op 1 op 24,7 aan de pomp i.p.v. 25,9 (zie verbruiksmonitor en foto) zoals de meter aangeeft.

Handig gebruik gemaakt van de skoda connect app om de actuele brandstofhoeveelheid te kunnen bekijken voor vertrek. Deze gaf 5 liter aan terwijl er volgens de boordcomputer nog slechts 45km gereden kon worden. Heb zo'n 50 km doorgereden nadat de boordcomputer al leeg aangaf.
Uiteindelijk nog 1,5 liter in de tank.

Op sommige dagen haal je af en toe 1 op 40 (zie foto). Dit is niet bergaf. Gewoon je vrachtwagen volgen en mogelijk wat wind mee.

40,000 zonder problemen

  • 220.000 km

Inmiddels weer een jaartje verder met de Rapid.

In deze tijd geen bijzonderheden te melden. Het gemiddelde verbruik begint langzaam aan richting de WLTP waarde van 1 op 22 te dalen (zie verbruiksmonitor). In de zomermaanden is het mogelijk hieronder te duiken (rond 1 op 24).

Verder alleen een paar oliebeurtjes uitgevoerd en in oktober mag hij weer een keer voor de APK. Zal de Led lampen waarschijnlijk even moeten vervangen voor origineel om door de APK te komen vermoed ik.
Mogelijk t.z.t. een paar nieuwe banden achter(maken wat herrie door cuppen, maar hebben nog voldoende profiel). Verder wil ik de blokken en schijven nog een keer vervangen.

Electrisch rijden zou leuk zijn, maar gezien de kosten voor laadpaal, aanschaf auto + extra zonnepanelen en afschrijving en onduidelijkheid wegenbelasting blijf ik hier de komende tijd nog wel mee rijden.

Met de boot

  • 225.752 km

Onlangs besloten een sloep te gaan halen uit Zuid-Frankrijk die we voor een nette prijs van familie over konden nemen. Samen met de jongste dochter onze koffer gepakt en er meteen maar een mini vakantie van gemaakt. Wel even de covers van de radiator ed. afgehaald want de koeling zal het beesje wel nodig hebben met een kar achter de wagen.

In 1 dag heen gereden en in twee dagen terug. Op de heenweg hebben we ons aan de snelheidslimiet +5 a 10 km gehouden. De skoda vond het prima. Uiteindelijk in 14 uur (incl stops) de reis van zo'n 1200km gemaakt. Verbruik hierbij was. 1 op 18,7. Beste netjes met deze snelheden.

Met de boot erachter was het wel fijn om wat extra vermogen te hebben. Met de 140pk was het nu geen probleem om de Route Napoleon op te komen.

Op de terugweg zo tussen de 90 en 110km/h gereden en dan af en toe de vertouwde hobby aangehouden en bij sommige bussen, campers en caravans aangesloten.

Dit levert dan een verbruik op van 1 op 14,9. Best netjes moet ik zeggen met een kar achter de wagen. Het is natuurlijk geen caravan, maar had erger verwacht . Bij een voorligger aansluiten loont wat dat betreft ook met een kar achter de wagen.

Binnenkort weer even een olie beurtje en de APK en dan kachelen we weer rustig door.

Onderhoud is ook nodig

  • 242.740 km

De afgelopen tijd heeft de auto zich weer prima gedragen totdat op de weg naar huis na een skivakantie met de bus er een vreemd geluid uit het onderstel hoorbaar werd.

Initieel was er klonk. Na het stoppen van de auto was er op het eerste gezicht niets te zien. Na thuis aangekomen te zijn en in het dorp een rondje te hebben gereden kwam er een kling voorbij. Vanaf dat moment begon de auto vooral bij het inparkeren en drempels meerdere klings voor te brengen en was het duidelijk dat een van de veren aan de voorzijde was gebroken.

Na een fietsritje langs dezelfde route kwam ik warempel een deel van de veer tegen midden op de weg. Maar even netjes opgeruimd.

Aangezien we van Joep altijd horen dat we niet 1 schokbreker of veer moeten vervangen en de auto inmiddels al 240.000 km gelopen heeft besloten om het goed te doen.

Dezelfde avond een Bilstein B6 onderstel besteld om net even wat beter dan het standaard onderstel te hebben. incl. 4 nieuwe toplagers, 4 Sachs veren en stofhoezen. Daarnaast was de remmerij aan de voorzijde ook aan vervanging toe dus ook meteen nieuwe Brembo schijven en blokken besteld.

Initieel nog bij een paar garages geinformeerd of zij dit eronder wilden zetten, maar aangezien zij overal op willen verdienen ging dit omdat ik de onderdelen al besteld had helaas niet gebeuren. Zodoende besloten het dan maar zelf te gaan doen.

Helaas duurde het nog even voordat ik alles binnen had en tijd had om in de hobbyclub op een brug aan de gang te gaan.

In de tussentijd een aantal keer met de motor naar het werk gereden, maar met de huidige temperaturen rond het vriespunt was dit geen pretje. Uiteindelijk noodgedwongen nog even met de gebroken veer verder gereden. Hard rijden doe ik toch niet en door een beetje in te houden bij drempels is dit allemaal goed gekomen.

Voor de reparatie 2 dagen uitgetrokken. Gelukkig kun je behoorlijk wat op youtube vinden om je wegwijs te maken. Gelukkig was er op de club ook een hydraulische veerspanner aanwezig om de dempers in elkaar te kunnen zetten.

Demonteren van het onderstel heeft een uur of 5 geduurd. Hierbij werd duidelijk dat er 2 dempers (1 voor, 1 achter) uit zichzelf al niet meer omhoog kwamen. De 2 overige dempers hadden ook niet veel kracht meer over.

Montage duurde een uur of 3. Geen luchtsleutel gebruikt voor de montage en bepaalde montagepunten pas aangespannen met het onderstel ingeveerd. Zat een lijstje bij met oplopend moment tot 16mm. maar er zaten 22mm moeren op dus daar dacht ik niets aan te hebben. Bleek uiteindelijk de afmeting de draad te zijn en niet de moer. Zodoende de moer op 45nm gezet voor een 12mm draad diameter.

De schijven en blokken waren vrij eenvoudig te vervangen. Wel even opletten welk blok waar in de klauw moet worden geplaatst. Hebben beide een soort klemsysteem, maar is niet identiek. Ook even wat remvloestof uit je reservoir halen als je de zuigers weer naar binnen drukt voor de montage anders loopt het eruit.

Uiteindelijk ook nog een oliewissel met filter uitgevoerd aangezien de auto hier inmiddels ook weer om vroeg (iedere 15000km) en alles nu toch al op de brug stond.

Zoals online al vernomen staat de auto iets hoger op de poten. Het verschil is aanzienlijk. Het lijkt nu wel een BMW qua onderstel. Veel te leuk om bochten te nemen ondanks dat het zwaartepunt nu iets hoger ligt. Zal niet bevordelijk zijn voor de banden.

Komende tijd de remmen even netjes inremmen om er lang gebuik van te kunnen maken.

Daarnaast nog een keer de boel laten uitlijnen, maar dit doe ik pas als ik de banden ga vervangen zodat alles dan kaarsrecht staat. Momenteel spoort alles nog prima. Heb verder ook niet aan de stuurkogels gezeten, dus verwacht dat de aanpassing meevalt.

Zo kunnen we de komende tijd weer veilige km´s maken en dit alles voor 923,45. Denk dat ik daar minimaal 1 k bij op had mogen tellen aan montagekosten. Weer leuk verdient.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.