Skoda Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Ambition (2013)

autoreview

Skoda Rapid
Skoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda Rapid Spaceback

Signalement

UitvoeringRapid 1.2 TSI 85pk Greentech Ambition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

TEGENVALLER

  • 16.000 km

Na positieve ervaringen met een Fabia 2 Combi en een uitgebreide proefrit overgegaan tot de koop van een Rapid. Hoewel de proefrit tot tevredenheid stemde bleek de wagen in de dagelijkse praktijk zeer tegen te vallen. Met name het veer- en geluidcomfort zijn zodanig slecht dat inmiddels, met financiële bijdragen van importeur en dealer, weer afscheid van de wagen is genomen. Hieronder een uitgebreid verslag.

AANDRIJVING
De 86 pk sterke Tsi motor is voldoende voor normaal gebruik. De motor valt op door zijn acceleratievermogen. Voor de zuinigheid maakt de motor weinig toeren als via de schakelindicator gereden wordt. De motor is dan daadwerkelijk zuinig, 5-6 l/100km, maar is bij lage toerentallen wel erg brommerig (bijv.50 km/h in 4e versnelling). Bij de vermogensopbouw is overigens duidelijk te merken dat een turbo in het spel is. De overgang van niet en wel meewerken turbo zorgt voor een niet-lineaire vermogensopbouw en gaat op den duur vervelen. De cruisecontrole werkt bij lagere toerentallen erg schokkerig (Fabia2 met dezelfde motorisering heeft hier geen last van).

OPHANGING/RIJEIGENSCHAPPEN
De Rapid beschikt over een ongekend harde vering. Kleine oneffenheden worden zelfs helemaal niet verwerkt. Op de achterbank doet het veercomfort denken aan dat van een lege bestelbus. Na een ritje op de achterbank kom je geradbraakt uit deze auto. Alleen met de wagen en kofferruimte totaal gevuld komt er enige levendigheid in de ophanging en worden de scherpe randjes er vanaf gehaald.
Positief punt van alle hardheid is een uitstekende wegligging.

CARROSSERIE
Zeer veel ruimte in het interieur en kofferbak. Jammer dat de middentunnel ter hoogte van de achterbank zo breed wordt, hierdoor is het niet mogelijk dat iemand in het midden van de bank kan zitten. Afwerking en materiaalgebruik vallen in vergelijking met Fabia negatief op. Krasgevoelige oppervlakten, matig meubilair (vorm en bekleding), zijramen kraken in sponningen, trillend zonnebrillenvakje, vibrerende afdekking gordelmechanisme etc. Doet erg BUDGET aan.
Naar achteren is de auto nauwelijks te overzien.

COMFORT
De Rapid heeft een comfortprobleem. Niet alleen het gebrek aan veercomfort valt op, maar ook een gebrek aan geluidcomfort. De harde vering zorgt ook voor sterke bonk- en dreungeluiden, daarnaast zorgt de grote achterklep voor continue drukverschillen in de cabine. Bij deze auto ervaar je steeds een druk op de oren, die ongelooflijk onprettig is. E.e.a. is te variëren door de afstelling van de sluiting van de achterklep aan te passen, maar dit zorgt weer voor andere niet gewenste geluiden.
Verwarming en airco zijn net voldoende.

KOSTEN
Eigenlijk zou dit een positief punt van de Rapid kunnen zijn. Laag eigen gewicht, zuinig, lange onderhoudsintervallen, allemaal zaken die vóór de Rapid spreken. Erg negatief is echter de inruilprijs gebleken. Zelfs bij de merkdealer daalt de waarde van de Rapid buitensporig en lijkt men niet veel vertrouwen in de wagen te hebben. Het lijkt erop dat men zich wel degelijk bewust is van de mindere kwaliteit van deze auto. Door de lage restwaarde is de Rapid zodoende toch veel duurder dan verwacht.

PROBLEMEN
- Na een half jaar piepende en krakende voorwielophanging. Dealer erkent het probleem, maar heeft geen oplossing.
Even Googelen leert dat meer mensen hier last van hebben.
- Na een jaar begint slot achterklep bijgeluiden te vertonen.
- Voor de geluiden van de achterklep/ophanging is de wagen bij de importeur geweest. Zonder resultaat. Ook dit is een bekend probleem. Googelen op Rapid en dreunen of Rapid en dröhnen (duits) leert dat veel mensen hierdoor getroffen zijn.

CONCLUSIE
Buitengewoon interessant concept, maar Skoda bespaart op zoveel punten - zowel qua aankleding als qua rijden - dat de wagen voor de geboden kwaliteiten simpelweg zo'n Euro 4000,00 te duur is.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee