Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Na twee jaren trouwe dienst
- 89.000 km
De opties van de wagen:
-Lakkleur Storm Blue Metallic
-Elektrisch verstelbare voorstoelen (beide voorstoelen)
-Interieur Duo ivory (half leer, beige)
-Velgen Sirius (16inch 205/55)
-Multifunctioneel stuurwiel
-Radio Stream
-Trekhaak
-Xenon verlichting
-Standverwarming (Webasto)
Helaas is de auto al ingeleverd, dus geen foto's maar die zijn er denk ik ook genoeg.
Twee jaar geleden (wij hebben voor VAG auto's twee jaar/80.000km lease contracten) deze wagen gekozen voor zijn 'value for money'. Kon toen alleen maar VAG auto's kiezen voor de lease, en dit paste het beste bij mijn wensen (minimaal 1350kg, goed verstelbare stoelen, ruim en de nodige toeters)
Algemene indrukken:
Een emotieloze maar zeer betrouwbare en ruime wagen, als het mijn eigen geld was zou ik deze wagen zeker overwegen.
Problemen:
In net geen twee jaar en ruim 80.000km welgeteld één keer onverwacht naar de dealer gemoeten. Er was een slangetje van de ruitensproeier losgeschoten. Verder niks, nog niet eens een rammeltje!
Rij ervaring:
140pk in combinatie met DSG en 1360 kg rijdt gewoon heel goed door.Heb wel eens een sprint gedaan met een collega in een Seat Leon FR 170pk en pas bij snelheden die in nederland niet mogen reed hij weg. Verwacht echter geen raceauto, want het onderstel is juist die van een reiswagen, behoorlijk zacht. Reed heerlijk op de snelweg maar behoorlijk overhellend in de bochten en bepaalde verkeersdrempels moest je met zeer lage snelheid nemen anders klapte hij uit de veren (zo voelde en hoorde het althans).
Ook met een caravan van 1350kg laadvermogen (1300kg echt geladen) nog zonder problemen de helling bij Luik op.
Enige behoorlijk storende was toch wel het geluidsniveau binnenin, en dan vooral het motorgeluid. 2200 toeren voor 120km/u met een pompverstuiver geeft aardig wat herrie.
DSG:
Op zich een mooie vinding. Schakelt behoorlijk soepel, maar de schakelverhoudingen kunnen wat mij betreft beter (maar lijken gelijk aan de handbak). De sportstand had van mij ook anders gemogen, opschakelen bij ruim 4500 toeren lijkt me niet echt handig voor een diesel al is het een pompverstuiver. Daarnaast verwacht ik dan ook dat ie dan de toeren bij terugschakelen ook niet onder de 2000 laat komen, wel dus.
Verder rijdt het gewoon heel relaxed, en als je wil kun je bij het stoplicht slaperig met je linkerhand in het raampje hangen en toch snel weg zijn.
In combinatie met de caravan ook weinig problemen, alleen helling op wil ie wel eens hoog in de toeren blijven. Dan vond ik het prettiger om hem op de handmatige bediening te zetten.
Interieur:
De stoelen zitten goed. Met de elektrische verstelbare stoelen kun je deze in 12 (!) richtingen verstellen, en deze kun je met 3 geheugen posities opslaan. Ook de stand van de buitenspiegels (incl afwijkende stand voor bij achteruitrijden) wordt dan opgeslagen. Ideaal als je partner nog andere lengte heeft.
Ook achter de bestuurder (ik ben 1.92m) nog goede zitplaats voor volwassenen.
De beige bekleding is mooi en lekker licht, het (nep?) leer ziet minder uit. Het wordt niet echt snel vuil, wat wel vuil wordt (grijzig) zijn de beige plastic delen vreemd genoeg.
Lekker vastpakkend stuur en alle knoppen goed te vinden.
Radio:
CD's (incl MP3) spelen goed af, het geluid is lekker vol en hard te zetten zonder te vervormen. Wel zeer storend is de slechte radio ontvangst. Veel storing en moeite om van een radiostation de beste frequentie zelf te kiezen.
Xenon: zeer fijn, geeft echt een berg meer licht als je een keer op een weggetje zonder verlichting rijdt.
Standverwarming: deze is na aflevering ingebouwd, Webasto. Bediening geplaatst achter het klepje in de dakhemel voor de zonnebril. Een heerlijke optie! Nooit meer krabben, geen beslagen ramen en lekker warm instappen zelfs midden in de winter kun je zonder jas van huis weg (..jammer dat je die dan dus wel eens vergeet..). Ook in de zomer kun je deze gebruiken om buitenlucht (ongekoeld) in de auto te laten blazen.
Waarom niet weer een Skoda: ik heb de leasemaatschappij gevraagd of ik deze wagen door mocht rijden, maar dat kon niet. Exact dezelfde wagen werd opeens heel veel duurder in de lease. Uiteindelijk bij de Opel Insignia uitgekomen, mede omdat ik het een mooiere wagen vind en vooral de rust in het interieur kon waarderen. Ben benieuwd hoe ik over een jaar tegenover die keuze sta (review van Insignia komt nog)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren