Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst350.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 176.500 km

Sinds 24 oktober 2009 ben ik in het bezit van deze Skoda
Vanwege gezinsuitbreiding in januari a.s. was ik al heel lang op zoek naar een ruime station of MPV diesel, maar ik kon van de alternatieven niet echt blij worden.
Franse auto's durfde ik niet aan vanwege de betrouwbaarheid, Mondeo en Vectra vond ik te groot. De eerste ook te lomp. De Vectra was nog wel een optie.
De Passat vond ik van binnen te gedateerd, maar ze vragen er ook nog veel geld voor. Evenals de Touran.
Dan heb je de meeste alternatieven wel gehad.
Deze skoda's waren vaak nog te duur. Toen ik er dus 1 zag bij een skodadealer voor een schappelijke prijs heb ik snel toegeslagen.

Nu heb ik toch VW techniek maar dan voor minder.

Als opties heb ik navigatie, trekhaak, parkeersensoren en een parrot. Verder is de Elegance al compleet met electrische ramen voor/achter, ABS TCS, een bosje airbags, cruisecontrol, enz.
Wat mij betreft alles wat ik nodig heb.
De kleur is Island Green metalic. Dat zou niet mijn keuze zijn als ik hem nieuw zou bestellen, maar bij een 2ehands vind ik het van ondergeschikt belang. Het staat hem overigens prima.

Ondanks de pittige km-stand ziet deze Octavia er nog strak uit. Van buiten en van binnen. Het interieur is nog echt in topstaat. Dat zegt mij genoeg over de kwaliteit.
Het Nexus radio/navigatie systeem is mooi geintegreerd en dat maakt het interieur af. Jammer dat de CD-speler nog defect is, maar dat wordt opgelost door de dealer.
Het geluid van het systeem is prima. Er zitten volgens mij wel extra speakers in, maar misschien is dat standaard op de Elegance. Ik heb het nog niet getweaked, maar ik vind het nu al een genot om naar te luisteren.

Ik vind de stoelen vrij hard, maar daar hou ik van. Je hebt veel steun. Ik ben nog en beetje aan het zoeken naar de ideale instelling van stuur en stoel, maar dat komt vast goed.
De maxicosi tobi staat achterin ook lekker stevig. Beter dan in mijn Honda. En mijn zoon van 1,5 heeft voldoende ruimte. Wel moet de passagiersstoel dan flink naar voren om te voorkomen dat hij met zijn schoenen tegen de stoel gaat. Maar ik (1.86) hou genoeg ruimte over als ik daar moet zitten.
Ook de maxicosi cabrio past goed achter de bestuurder. Dat is in veel auto's toch een probleem. In een Astra station bijvoorbeeld lukt het niet. Die heb ik als leaseauto een tijdje gehad.

De bagageruimte is lekker groot. Meer dan 1x1m. Daar kunnen we zometeen de tweelingwagen wel in kwijt. Ik vind de wielkasten mooi compact. Die steken niet zo erg de bagageruimte in als bij andere auto's

Rijden.
Ik moet nog even wennen aan de afmetingen. In krappe bochten neem ik nog wel eens een stoeprandje mee met het achterwiel of ik neem de bocht weer veel te ruim. Hij is niet zo overzichtelijk als mijn Civic, Daar kan ik mee lezen en schrijven.
De wegligging vind ik tot nog toe prima, maar ik heb er nog niet mee geboenderd. De auto staat op 15" lmv met 4 nieuwe continental eco banden 195 breed.

De motor.
Nou daar kan ik kort over zijn. Één brok power met 140pk en 320nm.
Hij is niet de stilste, maar als ik bij 150kmh gewoon rustig kan praten met de passagier vind ik het prima!
Al vanaf stationair heeft deze motor voldoende vermogen om soepel op te trekken en bij 150kmh zit er nog flink power onder de rechter voet. Ik had ook genoegen genomen met de 1.9 tdi, maar hier wordt je toch wel blij van.:) Het verbruik van 1:25 bij 80kmh trouwens ook. Dat is beter dan mijn Astra 1.3 cdti.
Nu hopen dat de boardcomputer het verbruik accuraat aangeeft.

Problemen:
-Zoals gezegd de cd-speler, maar dat wordt nog opgelost.
- kraken rechtsvoor bij drempels. Dat is waarschijnlijk een draagarmrubber. Die wordt ook nog vervangen.
- De parrot hield zijn instellingen niet vast. Dat is een kwestie van 2 draadjes verwisselen. De continu plus met de geschakelde plus. Dat is inmiddels opgelost.
- verder natuurlijk niets na 500 km en dat hou ik graag zo.

Ik ben heel blij met mijn nieuwe aanwinst!

Betrouwbaarheid en kosten heb ik maar even op "goed" gezet. Maar daar kan ik nog niet veel over zeggen natuurlijk. Hoewel bij 176.000 km en zo'n staat het veel vertrouwen geeft.

  • 350.000 km

Toch maar weer even wat krabbelen hier. Ik vind dat (mijn) Skoda dat wel verdient.
Inmiddels staat de teller op 350k en hij gaat nog steeds lekker.

Nu even een probleem(pje) door een kapotte spanrol na de distributiewissel in januari. De kop moet gereviseerd dus ik hoop dat ie dat weer goed overleefd. Pure pech en heeft niks met de kwaliteit van de auto te maken. Wordt onder garantie opgelost.

Afgezien daarvan. Auto rijdt nog goed, zit nog goed, alles doet het nog, verbruik is nog dik in orde. kortom hij biedt nog alles wat ik nodig heb in een auto en meer.
Hij heeft één keer in de steek gelaten. (defect relais van een paar euro, maar wel veel zoekwerk)

We hebben verder wel eens wat kosten gehad, maar niet buitensporig. Even een opsomming

188.408 Aircopomp €849,66
212.232 Bij grote beurt draagarmrubbers voor €???
224.885 Relais vervangen, Electronische storing €148 +268
255.000 Wiellager voor vervangen €280,12
274.000 Accu €144
282.664 Nieuwe turbo + tuning €1.878,00
285.308 Koppelingcilinder €235,88
305.000 Airco Condensor Vervangen 397,26

Let wel, dit is over 175.000km en 7 jaar. Ik vind het niet slecht.

Bij 280k is dus de turbo vervangen, heb ik hem laten tunen en de egr dicht laten zetten bij VAG techniek in Nuenen.
Motor levert nu ruim 180PK en 400nm. Daar wordt je wel blij van hoor. Nodig was het niet die tuning, Hij was al niet bepaald sloom, maar het koste niet veel extra bij de nieuwe turbo.

Resultaat is wel dat hij caravan die we er sinds 2 jaar achter hebben met gemak overal heen sleurt.
100 km/u op de gps. Versnelling in de 5 (van 6) cruisecontrol erop en niet meer los. Motor draait dan ca 2000 toeren.
Caravan is ca 1350 kilo en met wat aandacht voor de belading blijft dat keurig stabiel. Ook met fietsen voor en achterop de caravan.
Ik heb wel kort na aanschaf hulpveren laten plaatsen à €200. Deze of een andere oplossing is wel onmisbaar tegen het doorzakken. Ook als je slechts met bagage reist ipv vouwwagen of caravan.

Het verbruik ben ik ook erg tevreden over. Ik hoef niet mijn best te doen om 1:18 te halen. de Boordcomputer geeft regelmatig een gemiddeld verbruik aan van

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.