Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Ambition Businessline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI Ambition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Kun je niet laten liggen
- 5.000 km
Eindelijk kon ik hem dan afhalen. De auto stond al anderhalve maand te wachten op het terrein van de dealer, maar ik moest van de leasemaatschappij nog wachten i.v.m. de ingangsdatum van het contract.
Mijn vorige auto was ook een Skoda Octavia Combi, maar dan de oerskoda die sinds kort niet meer geproduceerd wordt (zie review: http://www.autoweek.nl/autoreview/16494/Skoda-Octavia-Combi-19-TDI-100pk-Demarrage).
Omdat ik met deze Skoda dus het tussenmodel heb overgeslagen, zijn de veranderingen voor mij behoorlijk.
Dit zijn de specs van de wagen:
- Octavia Combi 2.0 Ambition Business Line
- Black Magic Pearl metallic lak
- Variety Onyx interieur (stof)
- 16 inch Crateris lichtmetalen velgen
- Premium Bluetooth carkit
- Audio pack plus: 4 extra luidsprekers in achterportieren)
- ESP
- Elektrische ramen achter
Daarnaast heb ik er nog een reservewiel en winterbandenregeling bijgenomen.
Wat een beetje vreemd is voor een auto voor deze prijs, is dat de elektrische ramen achter niet standaard zijn inbegrepen. Het zou voor de meesten denk ik een aardige afknapper zijn als je dit vinkje vergeet te zetten in je bestelling. De optie zelf is € 200,-.
De extra’s die je krijgt door het kiezen van de Businessline t.o.v. de standaard Ambition maken het qua prijs haast raar om er in de lease niet voor te kiezen:
- Navigatiesysteem
- Park distance control (achter)
- Climatronic
- Warmtewerende voorruit
- Klein lederpakket
- Regensensor
De MDI (Mobile Device Interface), aansluiting voor externe media opslag, moest ik helaas laten vallen. Maar via de AUX aansluiting kun je ook gewoon je iphone aansluiten.
Solide bouw en wegligging
Wat mij met name opvalt is dat de auto veel solider overkomt. Het begint met het dichtslaan van de deur wat aanvoelt als een doffe plof i.p.v. het wat blikkerige geluid van de oerskoda.
De middenarmsteun console is steviger en fraaier geïntegreerd, net als het dashboard materiaal.
De wegligging is een stuk stabieler en strakker, de wagen deint minder in bochten en bij hobbels dan de oerskoda. Misschien komt het door de nieuwigheid, maar ik vind hem soms iets te hard geveerd.
Comfort
Er zijn genoeg opbergruimte en vakjes.
De klimaatbeheersing en cruise control bevallen prima.
Ik heb soms wel moeite om een echt goede zit te vinden, maar dat ligt denk ik meer aan mij.
Nieuw voor mij zijn de WOKS hoofdsteunen. Deze zijn helaas niet te kantelen en staan wat schuin naar voren naar mijn idee. Dit was ook het eerste wat mijn vrouw opviel.
Omdat ik een vrij lange nek heb en snel schouder/nek klachten, erger ik me er soms aan dat ik niet volledig naar achter kan met mijn hoofd. Ik dacht: dan heb je zo'n geweldige wagen, en moet je een lange rit met nekpijn bekopen. Waarom niet standaard kantelbare hoofdsteunen?
Volgens de dealer horen ze hier nooit klachten over en ik heb die ook nog niet gelezen in reviews.
Ik ben nog aan het overwegen om 1 kantelbare hoofdsteun voor mijn stoel te bestellen, de kosten zijn rond de € 200.
Het behoeft denk ik haast geen vermelding dat de ruimte achterin ruim voldoende is voor personenvervoer. Kinderwagens, grote mensen, het past er allemaal prima in.
Aan de boardcomputer (MDF) is meer informatie toegevoegd dan ik bij de oerskoda had. Met name de "Travel time" vind ik een handige toevoeging. Ik ben nog benieuwd naar hoe de bandenspanningsmeter werkt.
Alles is verder prima te bedienen via het stuur.
Motor
Voor mij is het een bewuste keuze geweest voor de 2.0 motor die mij per maand netto aardig wat extra kost. Dit komt doordat er een eigen bijdrage bijkomt en 25% bijtelling.
Bij het 1.6 Greenline model profiteer je van de 20% bijtelling.
De redenatie voor mij was simpelweg dat ik niet weer 4 jaar lang wil denken "had ik nou toch maar die 2.0 gekozen", na al eerder 4 jaar in de 1.9 TDI gereden te hebben.
Voordat ik hem bestelde kon ik weinig reviews vinden van de 2.0 TDI common rail motor van de VAG groep, en al helemaal niet van de octavia combi, dus wist ik niet helemaal wat ik kon verwachten.
Ik heb nog wel twee proefritten met het 1.6 Greenline model gemaakt, maar die vond ik toch niet overtuigend genoeg.
Ik heb hem de eerste 1000 km ingereden met max 3500 toeren, daarna trok ik hem af en toe door naar de 4000 / 4500 toeren.
Het grootste koppel zit, net zoals bij de PD in de tweede en derde versnelling.
Als je vanuit een bocht een recht stuk op rijdt en je zit al in zijn 2 is het een heerlijke sensatie om hem even flink op zijn staart te trappen. Gevoelsmatig ga je in iets van 5 seconden van de 20 naar 100 dan, want je hebt maar 1 schakelmoment.
Ik was sceptisch in het begin, maar ik vind de common rail zeker fijner rijden dan de PD.
De PD geeft je een explosieve (maar daarmee ook wel lompe) duw in de rug en kakt dan in na de 3000 toeren. De CR is iets minder explosief, maar geeft zeker nog wel een duw en je kunt hem met een wat sportiever geluid doortrekken.
Als je op de snelweg met 120 in zijn 6 zit op 2000 toeren is het heerlijk stil in het interieur.
Tik je even de 160 aan, dan merk je het haast niet eens. Dat was een heel verschil met de oerskoda met 1.9 TDI: met het lawaai en de niet zo strakke wegligging dacht ik bij 160 al dat ik maar niet veel harder moest.
Ik had nog even chiptuning overwogen, maar 10 euro per maand werd door extra kosten (slijtage van de banden etc.) dan al gauw 30.
De 140pk is voor mij meer dan genoeg. Het is uiteraard geen racemonster, zoals een BMW Z4 of VW GTI, maar het is zeker wel een gezinswagen met pit.
Audio en Amundsen
Ik ben nog wat aan het experimenteren met het geluidssysteem, maar tot nu toe is het een prima geluid met een lekkere surround.
Het is even wennen dat je het volume moet uitdraaien om het geluid uit te zetten als je bijv. wel verder wilt met de navigatie of de telefoon.
Premium bluetooth carkit
Er zit bij mij blijkbaar de nieuwere carkit (premium) in, die in oktober 2010 uit is gekomen.
De iPhone 4 werkt hier prima mee.
Mijn HTC Desire wou met de android 2.2 update wel pairen, maar bleef hangen bij het uitlezen van het telefoonboek. Via een aux kabel kun je dan nog wel bellen, maar dat is niet echt een oplossing.
Er is in december 2010 een update voor de android uitgekomen (2.29). Nu wordt mijn telefoonboek weer ingelezen en werkt de carkit weer! Heeft dus puur met de bluetooth profielen te maken en was in dit geval denk ik een bug in android.
Met bluetooth kan ik nu via het stuur en via het Amundsen systeem door mijn adresboek bladeren.
Dit werkt prima.
Conclusie
Het is een geweldige wagen, precies zoals ik had verwacht.
Ik heb geen spijt van mijn keuze voor de 2.0 motor, ondanks dat mij dit toch een aardige duit extra kost. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat anderen toch liever het geld besparen en voor de 1.6 Greenline kiezen.
Pluspunten
Nieuwe dieselmotor maakt verwachtingen waar
Goede wegligging
Solide stevige wagen
Ruimte
Minpunten
Niet standaard kantelbare hoofdsteunen
Niet standaard elektrische ramen achter
Carkit werkte niet goed met android 2.2 versie (verholpen door android update)
25% bijtelling voor de 2.0 TDI motor
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.