Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 170pk RS (2011)

autoreview

Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia Combi RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia Combi RS

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI 170pk RS
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een auto!

  • 1.705 km

Na 6 jaar en 300.000 km was het tijd voor een nieuwe auto, maar wat kies je? Mijn vorige auto, Ford Mondeo Wagon (130pk, diesel), was ruim en met voldoende pit voor aangename snelwegkilometers. Wat is belangrijk en wat mag het kosten?
Na veel wikken en wegen waren er toch een aantal belangrijke wensen:

- Het moest een automaat worden. Het Nederlandse snelweg verkeer vraagt daarom ;-)
- Minimaal dezelfde pit/sportiviteit als mijn Mondeo
- Xenon verlichting (zat ook op de Mondeo, je wilt nooit meer zonder)
- Half lederen interieur

Na enkele showroom's bezocht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat winkelen in hetzelfde segment als mijn Mondeo een flinke aanslag is op de financien!
Dus op naar mijn werkgever omdat het een auto van zaak is, mijn RS is een leaseauto :-). Gewoon een autobudget, geen verplichte labels oid, waarbij de kosten niet teveel mogen verschillen van eerder gereden auto's.

Wat wordt het dan, geen Mondeo. Nieuwe Focus komt te laat, en de powershift automaat moet nog wat verfijnd worden. Welk merk levert een automaat die beter is dan die van Ford?
Dat kan er dus maar 1 zijn, de DSG van VW. Maar in welke (betaalbare) auto kan ik alle wensen realiseren zonder daarvoor de hoofdprijs te moeten betalen (wat bijtelling betreft)?

Na vele uren internet afgestruind te hebben, autoconfigurators vele varianten hebben uitgespuugd, kan er maar 1 conclusie zijn (voor mij althans).
Het word Skoda, liefst Superb maar Octavia ook geen probleem. Ondanks dat Skoda de naam heeft 'goekoper' te zijn geldt die niet voor de Superb, deze auto valt wat de prijs betreft in de categorie van de Mondeo. Blijft er dus nog maar weinig over, de Octavia.

De automaat is geregeld, Xenon staat op de optielijst maar de rest is niet 1-2-3 duidelijk. Uiteindelijk heeft de sportiviteit de doorslag gegeven voor de RS Combi (en geen full-option Elegance).
Dit zijn de gekozen opties:

- Kleur: Black Magic (Metallic)
- Audio Pack III (Bolero, 6CD wisselaar, 12 speakers + EQ)
- Sunset ramen (getinte ramen vanaf de B-stijl)
- Reserve wiel (ik zie mezelf nog niet met zo'n reparatie-setje aan de slag gaan)
- MoObridge carkit (achteraf ingebouwd i.v.m. bijtelling)
- Stoelverwarming (voor)

Acheteraf is er ook nog een afneembare trekhaak (Westfalia) gemonteerd, bij een trekhakencentrum.

Dacht ik dat mijn vorige auto meer dan voldoende vermogen had voor sportief rijgedrag de RS slaat werkelijk alles.
Wat een geweldige combinatie, die motor met een DSG! Het is nog een beetje wennen maar dat gaat elke rit beter. Altijd de juiste versnelling, nooit vermogen tekort.
En die stoelen, je zit als gegoten, geven voldoende zijdelingse steun maar ook de bovenbenen worden voldoende ondersteunt.

Dit gaan nog vele prettige snelwegkilometers worden!

Naast al dit sportieve geweld vallen er ook andere zaken op.
De Octavia heeft enorme buitenspiegels, als je ze goed insteld heb je vrijwel geen dode hoek.

Op de achterbank heb je voldoende beenruimte, ook achter de bestuurdersstoel (ben 1,87m). Ook daar zit je voortreffelijk, wel vraag ik me af of je in het midden lang uithoudt. Het lijkt met die geprofileerde zitting wel een berg waarop je zit.

Dan de kofferbak, voor m'n gevoel net zo diep als de Mondeo. Wel is 'tie niet zo breed, in de 2 afsluitbare zijvakken kun je kleine spullen kwijt die je anders een een kratje in de koffer zet, zoals gevarendriehoek, verbanddoos, bagagenet, olie etc. Zo blijft de auto voor het zicht in iedergeval opgeruimd.

In het interieur zijn voldoende plaatsen om spulletjes op te bergen. Enige minpuntje is dat ze denken dat niet-rokers helemaal geen afval produceren in de auto. Van de asbak hebben ze een luxe opbergplek gemaakt, geen uitneembaar bakje oid. Jammer.

Het verbruik valt me alles mee, voorlopig rij ik zuiniger met de RS dan met de Mondeo. Ben benieuwd of dat zo blijft. Je kunt het volgen via de verbruiksmeter.

Over 2 weken gaan we naar Noorwegen, eens kijken hoe het gaat op de Duitse autobahn. :-)

De ervaringen zal ik hier na de vakantie toevoegen.

Nog steeds geukkig?

  • 109.000 km

Inmiddels ruim 100.000 km verder, het is immers een leasebak, geniet ik nog steeds van mijn Octavia RS Combi.

Natuurlijk zijn er minpuntjes, zo haalt de Skoda het wat wegligging en gevoel in het stuur niet bij mijn vorige auto (Ford Mondeo).
In de wittebroodsweken valt dat allemaal nog niet zo op, alles is nieuw en bij gas geven ben je telkens weer verbaasd over het gemak waarmee het gaat.
Totdat het allemaal 'normaal' is wat de auto kan en je op de details kunt gaan letten, dan gaan de kleine dingetjes opvallen.

Zo valt hinderlijk op dat de ESC (Elektronische Stabiliteits Controle) zich, soms tegen het hinderlijke aan, bemoeit met wat de DSG-bak zal gaan doen.
Dat hinderlijke zit dan vooral in de tijd die ESC er voor neemt om de bak van de juist info te voorzien. Verwacht je niet van een snelle Combi met 'sportieve genen'.
Op dit moment is het zover dat wanneer ik lekker wil doorrijden op de snelweg, waar op het traject veel 130 gereden mag worden, ik ESC meestal uitzet.
De DSG-bak is dan net ff wat beter bij de les en schakelt net wat sneller terug, als dat word gevraagd door de beweging van mijn rechtervoet.
De bak blijft dan overigens gewoon in D staan, is voor het Nederlandse snelwegverkeer meer dan genoeg.
Voor doorjakkeren op de snelweg, waar de RS ook z'n hand niet voor omdraait, gaat de bak in S en blijft het ESC uit. :-)

Wat ook tegenvalt is de binnenverlichting, zeker in de kofferbak, het lijkt bijna sfeerverlichting. Het is er wel maar je ziet er niet veel bij.
Met name in de kofferbak erg vervelend als het donker is.
Gelukkig zijn er genoeg after-market oplossingen. Bij o.a. SuperSkoda zijn complete sets led-verlichting te krijgen, interieur en kofferbakverlichting.
Dat scheelt een hoop, het valt iedereen op als je de deur opendoet. Bijna wit en vooral véél licht uit het interieur en in de kofferbak lijkt het wel een voetbalstadion.
Alles is goed verlicht.
Zou Skoda eigenlijk af-fabriek moeten leveren........., evenals een los asbakje (ook SuperSkoda), dat zo in het opbergbakje voor de middenarmsteun past.
Verder is de voetenruimte van de bestuurder opgeleukt met een aluminiumvoetsteun (origineel Skoda 100+ Aniversary edition).
Het heeft geen functie maar het ziet er gewoon net ff wat beter uit.
Op de achterbumper heb ik een aluminium stootstrip geplakt die moet voorkomen dat de bumper beschadigd bij het in en uitladen van de kofferbak.
Gezien de krassen die er inmiddels in zitten geen overbodige luxe.

Wat je op mijn RS niet ziet maar wat wel een functie heeft zijn een setje hulpveren,..........
Je kunt geen tas boodschappen in de kofferruimte zetten of de ruimte tussen achterbanden en carrosserie zie je met centimeters afnemen.
Voordeel is wel dat de tildrempel met een aanhanger erachter gehangen met zeker 10cm afneemt.
Als je dan ook nog, zoals in mijn geval, met een afneembare trekhaak zit. Die dus onder de bumper langs omhoog steekt dan blijft er van bodemspeling onder de trekhaak bij verlaten van een woonwijk via zo'n mooie drempel niet veel, schrrriiiieeekk, over (oeps).
Niet dat een setje hulpveren het helemaal oplost maar de kans word wel kleiner dat het misgaat.

Al met al is het nog steeds een geweldige auto. Aan de buitenkant, m.u.v. de grill aan de voorkant, valt nauwelijks op dat het een RS is.
Dit heeft al menig automobilist versteld doen staan bij het stoplicht, heb je wel eens een BMW X6 M zich zien verslikken in een Skoda Octavia, LOL!.
Vooral stalgenoten, VW en Audio, met een 1.9 of 2.0 TDI met 150pk (of gechiptuned) kijken hun ogen uit als ze die Skoda niet kunnen bijbenen, zonder dat de max. snelheid wordt overschreden. Of een soortgenoot met een 1.8TSI.... :-)
Hardrijden kan iedereen, dat gaat in een RS natuurlijk ook en met speels gemak, maar daar zit de lol niet in. Optrekken en tussensprintjes daar wordt ik vrolijk van.
1 keer heb ik de 'launch-control' getest, leuke gadget maar meer ook niet. Teveel koppel op de voorwielen die alle kanten op bewegen op zoek naar grip.
Iets wat je bij het stoplicht als het regent even vergeet...... (veel) wielspin ook als je gewoon vlot wilt optrekken, zelfs met ingeschakeld ESC, maar weinig voorwaartse beweging.
Even opletten met de rechtervoet als het nat is dus.
Geldt als het nat is ook op snelwegafritten met een krappe bocht, omdat je in het stuur niet voelt wat de voorwielen doen loop je het risico dat het net ff wat te snel gaat allemaal.

Met de bandenslijtage valt het reuze mee, bij aflevering zaten er Goodyears onder (geen Conti’s gelukkig). Die hebben het op de voorwielen zo’n 53000km volgehouden, komt vooral door de snelwegkilometers. Omdat het net voor de vakantie was zijn ze met ruim 2,5mm profiel toch vervangen voor nieuwe Michelin’s. De achterbanden zijn met 109000km nòg niet op. Naar verwachting gaan de Michelins het niet redden tot 120000km.

Ondanks alles zit ik nog steeds lachend en met goede zijdelingse steun in mijn RS. Op naar de 200000 km, zou met nog ruim 1,5 jaar te gaan net moeten kunnen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.