Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 258.000 km |
KM-stand laatst | 292.000 km |
Aankoop en eerste ervaringen
- 258.000 km
De Octavia RS is inmiddels als youngtimer verkrijgbaar en dat betekent dat deze als ZZP'er voordelig zakelijk te rijden is. De keuze is op deze auto gevallen vanwege de hoogte in de bagageruimte zodat de hond comfortabel mee kan. In de categorie youngtimers kwam een Octavia RS voor ons als leukste keuze naar voren.
De auto stond aangeprezen als "technisch perfect" en "Misschien niet de goedkoopste van NL maar wel de beste"... Nou, dat hebben we geweten! De prijs was gelijk aan auto's die 100.000 minder hadden gelopen maar het feit dat deze auto al een youngtimer was en technisch perfect zou zijn heeft ons doen besluiten om de auto toch te kopen.
Een gedegen proefrit was niet echt mogelijk omdat de tank volledig leeg was maar de verkoper straalde vertrouwen uit en op het eerste gezicht leek de auto technisch goed. Er kwam wel een vreemd geluid bij de aircopomp vandaan maar aangezien ik zelf ook best wat kan sleutelen baarde me dat niet heel veel zorgen. Nadat de koop gesloten was, de Touran achtergelaten en met de Skoda naar huis. Met nog geen 5 minuten in bezit kwam de eerste pech: Na het tanken de deur dichtgetrokken om met een volle tank de rit naar huis te beginnen en toen viel het spiegelglas van de linker buitenspiegel op de grond kapot. Beetje pech, we moesten er zelfs om lachen maar dat lachen verging ons nog wel. Tijdens de rit naar huis en de dagen daarop kwam het volgende aan het licht:
- Aircopomp was duidelijk echt helemaal aan zijn eind.
- knipperlicht handel kwam niet terug na een bocht naar links.
- 1 dag later langs de kant met een auto op 3 cylinders. Bobine stuk.
- Multimedia systeem van Dynavin begaf het 1 dag later opeens. Na veel zoeken bleek de interne versterker kapot. Gelukkig was de oude stream radio bijgeleverd. Deze terug gezet waarna er weer geluid was.
- Niet meer starten door lege accu de dag erna. Ze hadden er "een accu met voldoende spanning" ingezet. Deze is dus ook een beetje aan zijn eind.
- Bediening wervelkleppen inlaatspruitstuk kapot
- Aansluiting ram air luchtinlaat met luchtfilter gescheurd
Ik heb de verkoper schriftelijk op de hoogte gesteld van deze gebreken. Het geven van een reactie nam opmerkelijk veel tijd in beslag. Er was wel tijd om onze vorige auto door te verkopen maar op een reactie moesten we meer dan een week wachten. Uiteindelijk een reactie gekregen met de belofte van €250 compensatie. Beter dan niks dus ik ben akkoord gegaan. Het nam nog eens een paar weken en heel wat mails in beslag om die compensatie uiteindelijk ook echt te krijgen.
Groot onderhoud
- 260.000 km
Uit nieuwsgierigheid de auto even op de brug gezet en aan de onderkant bekeken. De motorsteunen waren inmiddels binnen dus ik kon mooi de steun aan de onderkant meteen vervangen.... dacht ik...
Dit bleek lastiger dan gedacht en uiteindelijk is er een pers nodig om dit rubber weer goed op zijn plaats te krijgen. Nu ik toch bezig was en er vanalles los moest besloten om meteen groot onderhoud te doen.
Het volgende wordt nu gedaan:
- Preventieve Motor flush
- Olie/ Filter
- Interieurfilter
- Brandstoffilter
- Alle motorsteunen
- Kleppendeksel pakking (lekt wat olie)
- Nieuw inlaat spruitstuk
- Aircopomp, expansieventiel, condensor (airco op locatie leeg laten halen)
- Motorisolatie tegen schutbord (zag er niet meer uit)
- Koplampen polijsten en spuiten met 2K lak
- Silent blocks (waren volledig versleten)
- Draagarm rubbers
- Fusee kogels
- Stabilisator voorzijde compleet (kogel hoesjes gescheurd, APK afkeur?)
- Verbindingsrubber ram air intake
- Uitlijnen (vanwege onderstel rubbers)
- Ruitenwissers
- Spiegelglas buitenspiegel
- Nieuwe mattenset
- Thermostaat (lekt wat koelvloeistof)
- Distributieriem en waterpomp (nu toch alles los is)
- Multiriem (was behoorlijk versleten)
- Bobine (meteen gedaan toen de auto stil viel)
Het onderhoud is in progress (zie laatste foto). Ik hoop dit binnen een paar weken allemaal klaar te hebben en dan een "technisch perfecte" auto te hebben... Ik moet er niet aan denken dat ik dit niet zelf zou kunnen. Ik snap nu ook wel waarom de auto is ingeruild.
Wordt vervolgd.
Eerste rijervaring
- 260.000 km
Buiten de ongemakken die in de eerste dagen na aankoop verschenen blijkt het rijden met deze auto een feest! De auto bleek in 2013 getuned door JD engineering. Er zat een uitdraai bij de papieren van liefst 275,9 PK. Hiermee moet je zelfs op een vochtige procinciale weg oppassen. Volgas bij 80 km/h in 3 geeft meteen spinnende wielen. Even tanken in Duitsland met een mooi stukje Autobahn laat zien dat de auto zonder problemen hard gaat. Bij 235 km/h vond ik het wel even welletjes. Het weer liet het naar mijn idee niet toe om echt volgas te gaan. Wordt dus nog vervolgd. Er is echter ook rustig met de auto te rijden. Het blok reageert bijzonder fijn en alert. De wegligging is, voor een auto van 15 jaar oud, strak met een typische VAG vaagheid van het stuur rond de middenstand maar er is redelijk wat grip op droog wegdek. De stoelen zitten prettig en geven veel steun en het comfort is redelijk want de auto is erg stug geveerd (maar daar is het ook een RS voor). In de versnellingsbak is vooral bij koud weer en koude motor de ervaring wel te voelen maar eenmaal warm schakelt de 6 bak erg prettig. Grappig detail is dat er een pookknop van een 5 bak op zit (denk een diesel). Het duurde dus even een paar dagen voordat ik ontdekt had dat er gewoon een 6 bak in zit. Ook aan de motorsteunen is de ervaring inmiddels wel te voelen dus deze gaan met onderhoud vernieuwd worden. De indruk na de eerste ongemakken is in elk geval positief. Ik hoop de auto weer helemaal perfect te maken en er lange tijd van te kunnen genieten!
Zuinigheidswonder
- 263.500 km
Inmiddels hebben we wat ervaring opgedaan met de Skoda. De auto geeft het typische VAG gevoel. Ik kan moeilijk beschrijven wat het nu precies is maar ik merk dat zowel ik als mijn vrouw het leuker vinden om in de Skoda te rijden dan in de Volvo. De auto geeft op een of andere manier wat meer rijervaring en beleving zonder dat er sprake is van een superstrakke wegligging of andere punten waarop de auto excelleert.
In de praktijk blijkt de auto een waar zuinigheidswonder. Dat had ik nooit verwacht met dit blok: bij veel 100 km/h op de snelweg is een praktijkverbruik van 1:15 haalbaar! De auto wordt echter veel gebruikt voor kortere afstanden en zit dan tussen de 1:12 en 1:14 (wel altijd 98 E5 benzine) met overwegend rustig rijden en af en toe een keer flink gasgeven/ optrekken.
De wegligging van de Skoda is prima maar niet meer dan dat. Het onderstel heeft moeite met het vermogen en naar hedendaagse maatstaven heeft de auto geen sportieve wegligging. De auto schuift vrij snel over de (toch 225 brede) voorbanden en stuurt niet heel precies. Het is prima hoor maar zelfs van een 15 jaar oude auto verwacht ik iets meer van een sportief label als RS.
De remmen verdienen binnenkort wel wat aandacht. Na een noodsituatie met een hele snelle rit over amper 7 kilometer had ik geen remmen meer. We zullen maar eens beginnen met de remvloeistof en als dat niet voldoende is ook schijven en blokken.
Tot slot zit er wel wat speling in de aandrijflijn. Ik dacht dit op te kunnen lossen door alle motorsteunen te vervangen waarmee het beter werd maar niet verholpen is. Hier moet ik dus nog verder zoeken naar een oplossing.
Finetuning en verbruik met aanhanger
- 266.085 km
Afgelopen tijd nog wat klein onderhoud gedaan in de vorm van nieuwe gasveren voor de achterklep, een nieuwe antenne en wat afgebroken bevestigingsclips van de hemelbekleding vervangen.
Dingen die er nog aankomen zijn iets van een stuurkogel die af en toe hoorbaar is en er rammelt een kachelklep maar daarvoor moet het halve dashboard eruit. Het zal nog wel even duren voordat ik daar zin in heb...
Daarnaast mogen ervaren wat een flinke aanhanger met het verbruik doet. Voor mijn kart hobby heb ik een gesloten dubbelasser aanhanger van 150x150x300. Met alle spullen erin zal het naar verwachting iets meer dan 1000 kilo zijn. De Skoda heeft er uiteraard geen enkele moeite mee maar het verlaagde onderstel zorgt ervoor dat het nogal hobbelt en het verbruik met deze enorme vierkante bak achter de auto gaat naar een schrikbarende 1:5. De volgende keer toch maar de diesel ervoor zetten, die redt nog ongeveer 1:11 dan.
Kleine beurt
- 278.000 km
De laatste tijd gaat af en toe het motor management lampje aan. Uitlezen geeft dan de volgende storing: P2187 Bank 1: System too lean at Idle.
Tijdens het rijden is niets te merken. De fout wijst op een vacuumlek/ defecte lmm, evap klep of lekkende injectoren.
Bij het op druk zetten van het inlaat traject blijkt er een klein lek te zitten onder het spruitstuk. Echt onmogelijk om erbij te komen dus eerst maar de gemakkelijke zaken controleren. Voor 2 tientjes een nieuwe evap klep besteld en gemonteerd (evenals een lmm maar de kwaliteit bleek zo slecht dat ik meteen de oude weer terug heb gezet). Even kijken of de fout terug komt. Als dat het geval is moet er een keer tijd gemaakt worden om de slangen onder het spruitstuk te vervangen.
Na het vervangen van die klep lijkt het blok overigens wel iets soepeler te lopen dus dat geeft de burger moed.
Verder olie en filters ververst en de auto kan er weer even tegenaan. Het olieverbruik is inmiddels ongeveer een liter op 3750 km. Enige slijtage in het blok is er dus wel maar zolang het redelijk blijft laat ik het zoals het is.
Aanrijding
- 280.778 km
Helaas, op een provinciale 80 km/h weg sloeg een andere auto plotseling af waardoor er stevig geremd moest worden. De achteropkomende Volvo S80 had dit niet tijdig gezien en boorde zich met een flinke snelheid achter in de Skoda. Dat het een flinke klap was, was snel duidelijk. De Volvo zat helemaal in elkaar en was ook niet meer te verplaatsen. De Skoda bleek nog gewoon te rijden.
Vervolgens de ellende van een schadetraject gestart waarbij de Skoda eigenlijk meteen total loss verklaard werd. De schade werd geschat op een kleine 6000 euro terwijl de dagwaarde 4850 betrof volgens de "expert".
Omdat ik al zoveel aan de Skoda hadden gedaan en er zo snel geen andere gevonden kon worden voor een acceptabel bedrag heb ik besloten het wrak te kopen en het verschil met de dagwaarde te laten uitkeren.
De trekhaakbalk bleek achteraf de redder waardoor de carrosserie zelf intact is gebleven. Met wat geduld en veel zoeken een andere achterklep en tijdelijke bumper kunnen vinden waardoor we de auto wel gewoon konden gebruiken. Uiteindelijk ook een RS bumper gevonden en een nieuwe trekhaak besteld. In plaats voor een paar duizend euro aan nieuwe delen heb ik de auto voor een fractie van dat bedrag kunnen herstellen.
Bij een relatief goedkoop herstelbedrijf weer alles netjes in kleur laten spuiten en hiermee rijdt de Skoda weer knap rond!
Liefde en aandacht
- 286.000 km
Nu de auto is opgeknapt verdient e.e.a. wel wat liefde en aandacht. De motorstoring die er al een hele tijd in zat wilde ik er toch wel graag uit hebben. Eerst nog snel een nieuwe APK en daarna maar begonnen aan de zeer moeilijk bereikbare vacuümslangen onder het spruitstuk en ook de slang naar de vacuümpomp. Hiermee verbeterde het rijgedrag enorm! Ik dacht altijd dat het vliegwiel ver heen was omdat de auto een nogal heftige reactie op gas los had maar dit bleek veroorzaakt te worden door de gescheurde vacuümslang. Dit moet bij aanschaf al zo zijn geweest want de auto heeft dit vanaf het begin dat we hem hebben gedaan. Na het vervangen van de slang naar de vacuümpomp rijdt de auto voor zijn leeftijd en kilometerstand weer super soepel en beter dan hij ooit bij ons gedaan heeft.
Het lampje ging na 2 dagen echter weer opnieuw aan en er leek af en toe extra lucht aangezogen te worden met een verhoogd stationair toerental tot gevolg. Het circuit nagelopen en dit kan eigenlijk alleen nog de N80 klep zijn. Deze heb ik gisteren vervangen waarmee ik hoop dat de storing definitief verleden tijd is.
We kunnen er dus weer even tegenaan!
Toch weer dat lampje
- 290.000 km
Na de vervangen vacuüm slangen toch weer opnieuw het motorlampje aan. Weer opnieuw opzoek naar de oorzaak. Nu ook de lmm vervangen, de oude PCV klep teruggezet maar dat had nog niet het gewenste effect. Uiteindelijk nog een vacuümslang aan de achterkant van het blok gevonden die gescheurd was. Omdat deze slang niet direct leverbaar was tijdelijk opgelost met een stuk compressorslang. Nu na 2 weken rijden is het lampje nog steeds uit en kan ik eindelijk met zekerheid zeggen dat het probleem verholpen is. De auto rijdt ook weer mooi soepel.
In de tussentijd ging het volgende lampje aan (airbag). Dit bleek een van de sidebags te zijn. Stoel gedemonteerd, stekkerverbinding in orde gemaakt en ook dit probleem was weer verholpen.
Het laatste probleem wat ontstaan is, is een kapotte microschakelaar in het slot van het bestuurdersportier waardoor de auto niet meer "ziet" dat de deur geopend wordt. Op zich geen groot probleem maar hierdoor gaat de benzinepomp niet lopen bij het openen van de deur waardoor de auto meer tijd nodig heeft om aan te slaan bij het omdraaien van de sleutel. Een nieuw slot van de sloop is al gehaald maar het paneel waar dit slot aan vast zit blijkt met popnagels vast te zitten in plaats van met schroeven zoals bij de andere VAG modellen. Beetje een verkeerde bezuiniging maarja, het prijsverschil tussen een skoda en een volkswagen moet ergens in zitten. Het slot ga ik binnenkort vervangen en dan zijn alle storingen weer opgelost.
Bij het aanschaffen van een dergelijke oude auto met hoge km stand is het goed om dit soort dingen in het achterhoofd te houden. Wanneer je dit soort dingen niet zelf kunt en de auto wel in goede conditie wilt houden kan het erg kostbaar worden.
Verkocht
- 292.000 km
Ook met deze auto ging het een beetje zoals vooraf gedacht: Zodra alle problemen definitief opgelost zijn komt er een andere auto in beeld. Er gaan geen lampjes meer aan, de auto rijdt perfect en het eigenlijk enorm zonde om de auto weg te doen. Vrouwlief had echter al eerder aangegeven de Audi TT enorm te missen dus een paar maanden geleden werd er een passieve zoekactie naar een TT gestart.
Liefst youngtimer, handbak en nog wat eisen van mijn wederhelft. Anderhalve week geleden kwam er een TT van 2015 (dus geen youngtimer) naar boven in de zoekresultaten. De auto voldeed aan de belangrijkste voorwaarden en heeft pas 10.000 km gelopen. Het "even kijken" werd dus meteen kopen en de Skoda Octavia wordt ingeruild. Het bedrag wat we terugkrijgen voor de Skoda is een erg lage handelswaarde maar aan de andere kant is er geen behoefte aan veel volk over de vloer dus we hebben toch besloten om in te ruilen. De volgende eigenaar krijgt hier naar mijn idee een fantastische auto mee.
Samenvattend hebben we met veel plezier in deze auto gereden. Enorm veel vermogen, een zee van ruimte en toch een mooi uiterlijk. Ik zal hem toch wel gaan missen. Binnenkort een eerste indruk van de TT.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.