Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2005)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2005)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf74.570 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Jarenlang in een V70 D5 gereden kwam het einde in zicht na 270.000 km ging de Volvo weg. Ik ben op zoek gegaan naar een andere auo en heb nu een Skoda geleast.

Vanaf 23 juni 2006 mag ik een mooie sahara beige Skoda Ocavia Combi met een 1.9 TDI motor die gekoppeld is aan een, werkelijk waar, schitterende DSG automaat besturen. Een automaat die ik iedereen aan kan raden. Mijn vorige auto had al een heerlijke automaat maar deze is beter. (Ja echt waar). De pluspunten van deze auto naast de automaat zijn: automatische airco, ruimte, verbruik (5.5 l/100km) en de uitstraling. De minpunten van deze auto zijn: de motor (net iets te licht) en de krasgevoeligheid van de lak.

Ik ben een verwende rijder geweest met de Volvo maar deze scoort op andere punten beter en kan dus goed meekomen. Wat ik vooral mis is de kracht van de motor. Ik zit er dan ook over na te denken de Skoda te laten tunen. Heef iemand hier ervaring mee?

Update 27-11-2006 bij 96000 km: Ik heb de auto (nog) niet laten tunen. Ik heb om eerlijk te zijn te weinig tijd gehad om mij hier in te verdiepen. Ik zal binnenkort foto’s plaatsen van mijn auto die inmiddels al weer 96000 km heeft gereden! toch een kleine 4400 km per maand. Niet gek voor een auto uit april 2005. Heeft in oktober de 90000 km beurt gehad die mij 226 euro heeft gekost maar de volgende beurt zal aanmerkelijk duurder worden want dan gaat de distributieriem vervangen worden en ik denk dat tegen die tijd de banden ook aan vervanging toe zijn. In de afgelopen periode is er geen enkel probleem geweest, niets kapot of wat dank ook.

PROBLEMEN

In de korte tijd dat ik deze auto rijd zijn er een aantal opvallende kleine problemen geweest. Ik noem het opvallend omdat het voor zo’n jonge auto eigenlijk niet mag gebeuren.

Bij 75000 km ( ik had de auto net 1,5 week) wilde de auto niet meer starten. In het interieur ging alles aan, airco radio alle verlichting etc.deed het maar de motor helemaal niets. Het mobiliteitsfonds van Skoda had voor mij de wegenwacht ingeschakeld en deze was na een half uur ter plaatse. In eerste instantie begreep hij er niets van maar na telefonisch contact met het hoofdkantoor verbond hij op het blok de massakabel door. En hij startte meteen! Met een provosorische oplossing naar de dealer gereden (Hegeman Nijmegen) De auto heeft daar 2 dagen gestaan omdat de massakabel boven op de automaat was losgetrilt, mocht eigenlijk niet gebeuren maar goed en er moest aardig wat gedemonteerd worden voordat de monteur erbij kon.

Bij 80000 km kwam ik terug bij de auto om de wekelijkse boodschappen in te laden en toen hoorde ik dat de achterklep ratelde bij het omhoog gaan, na een korte inspectie bleek de gasveer los te zitten. De bevestiging op de carrosserie (niet de klep) was gewoon losgegaan! Even naar de dealer dan maar om de boel weer vast te laten zetten want er moest ook een stukje interieur verwijderd worden voordat men erbij kon komen.

Verder ook geen enkel probleem, ook geen overmatig gebruik van olie of wat dan ook. Van bovenstaande reparaties nooit geen rekening ontvangen ging rechtstreeks naar het skoda mobiliteitsfonds.

Update 12-04-2007: Het olieverbruik is de laatste tijd wel toegenomen en binnenkort mag de auto voor zijn 120.000 km beurt. Al vermeld de boordcomputer wel dat hij over 1000 km een service beurt nodig heeft terwijl de teller op 115000 km staat.

Update 19-11-2007 De service beurt waar ik het de vorige keer over gehad heb was een pittige, de dealer is er 2 dagen mee bezig geweest en heeft 1500 euro gekost.
Inmiddels zijn we weer toe aan de volgende onderhoudsbeurt waar in ieder geval gekeken moet worden waarom ik remvloeistof verlies (reservoir) 1x per maand krijg ik een waarschuwing dat mijn remvloeistof bijna op is. Bij deze update dat eindelijk de foto´s

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.