AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente (2005)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente (2005)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf163.700 km
KM-stand laatst275.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na 3 maanden en 6.000 km

  • 169.500 km

Na de vorige Octavia nu één van het nieuwe model, vóór de facelift. Ik kan er nog weinig over zeggen, maar het ziet er allemaal net wat gelikter uit. Hij rijdt super, maar voelt duidelijk zwaarder aan dan het vorige type. En hij veert wat stugger, maar dat heeft als voordeel dat hij niet zo diep inveert bij drempels als het vorige model.

De motor lijkt wat minder soepel; er is een veel duidelijker turbo-gat dan bij de vorige Octavia. En hij is fractioneel zuiniger.

Er doen zich een paar vreemde dingen voor:
- Soms wil de cruise-control niet ingesteld worden. En een paar minuten later weer wel. Geen idee waar dat aan kan liggen.
- Bij 1.300 toeren trilt iets mee onder de motorkap. Dit bleken hard plastic zaken te zijn waar lucht doorheen gaat. Is inmiddels goed vastgezet.
- Bij 1.500 toeren (55 km/u in IV, 75 km/u in V) met de cruise-control ingeschakeld, trilt de auto wat, alsof constant gas wordt bijgegeven en vervolgens weer wordt losgelaten.
- Onder de linker voorstoel tikt iets, wat afhankelijk lijkt te zijn van de belasting van de motor. Gas bijgeven of gas loslaten veroorzaakt een tik, die lijkt op het in- of uitschakelen van een relais.
- Ineens was de accu dood, die nieuw was geleverd bij de auto. Onder garantie vervangen.

Voor de cruise-control gaat de auto nog terug naar de leverancier, we hebben toch niet voor niets BOVAG-garantie!

Er volgt (uiteraard) meer, zoals binnenkort een vakantie naar Frankrijk.

Einde garantieperiode: paar kleine probleempjes

  • 173.000 km

Deze week heb ik de auto laten keuren bij de ANWB omdat de garantie binnenkort afloopt en ik de ballen verstand heb van autotechniek. Daarnaast gaan we er binnenkort mee op vakantie, dus reden genoeg de auto aan een kritische blik te onderwerpen.

Uit de keuring kwamen de volgende punten:
- De ruitenwisserhendel zorgt voor een storing; iets met de interval is niet goed. De hendel moet worden vervangen.
- De gloeibougies moeten worden vervangen.
- De comfortsluiting van de ramen werkt niet altijd goed. Ze moeten vaak opnieuw worden 'ingeleerd'.
- Er ontbreekt een afdichtdop in de linker dorpel.
- De trekhaakbedrading is niet in orde.

En verder wil de asbak niet meer dicht.

Motorisch is hij helemaal prima en de koppeling en de versnellingsbak zijn ook in orde.

Binnenkort de garantiepuntjes laten verhelpen en we kunnen er weer helemaal tegen.

Ten slotte: het brandstofverbruik vind ik netjes. Gemiddeld 1:17, en ik rijd veel korte stukjes. Woon-werk is 15 km enkele reis, en dat soort korte stukjes kost nou eenmaal meer brandstof. Op een lange rit met veel snelweg en 130-135 op de teller komt er 1:18,5 uit en dat is gewoon goed.

Grote beurt: radiator moet vervangen

  • 183.000 km

Bij km 183.000 de auto naar mijn vaste dealer in Amstelveen gebracht voor een grote beurt. Hier kwamen een paar dingen uit:
- De remvloeistof moet worden vervangen. Vreemd, wat dat zou de leverancier (niet mijn eigen dealer) nog onder garantie doen.
- Het blad van de achterwisser is compleet op. Al net zo vreemd, want de leverancier zou dat nog vervangen voor aflevering.
- De radiateur is lek. Vervelend, kan gebeuren, maar een duur klusje.
- Verder geen gekke dingen, maar wél een rekening van dik 700 euro. Oeps... Grootste deel hiervan komt voor rekening van de radiateur. Nogmaals: vervelend, maar niets aan te doen.

Waar WEL wat aan te doen is, is de toch niet zo goede service van het bedrijf dat mij de auto verkocht heeft. Die gaat een niet zo aardig briefje van mij krijgen, waarbij hij op schrift mag verklaren dat hij de gloeibougies WEL heeft vervangen. Afhankelijk van hoe hij dit oplost, plaats ik nog een dealer-review over Haanstra Auto's in Schagen.

Voor de rest geen klachten over mijn Tsjechische kwaliteitsproduct. Hij rijdt super en het verbruik is zelfs gedaald naar 1:18,2 onder voor mij normale omstandigheden. Woon-werk is voor mij 15 km, dus de motor krijgt nauwelijks de kans om op temperatuur te komen...

Paar kleine dingetjes, met dank aan de verkopende

  • 188.000 km

In de afgelopen maanden hebben zich twee problemen voorgedaan.

Ten eerste was er een airbag storing. Het bleek dat één van de kabels van de airbag rechtsvoor los hing. Het was een wonder dat die airbag niet spontaan al was afgegaan. Toch iets wat de leverancier wel even had mogen controleren bij levering.

Ten tweede bleef het derde remlicht zwak branden, ook als het contact uit was en de rem niet werd ingetrapt. Frappant: achterklep open, dan remlicht uit. Na veel vijven en zessen werd geconstateerd dat bij het aanleggen van de parkeersensoren, ook al door de leverancier, de stekkertjes los op de bodem van de kofferbak waren blijven liggen, in plaats van deze weer terug te prikken in hun houders. Vervolgens was het slangetje van de ruitensproeier achter gaan lekken en sluiting was het gevolg.

Beide ongemakken hebben mij ieder meer dan 200 euro gekost. Dus Haanstra Auto's in Schagen, u wordt bedankt. Ik krab mij nog wel 3 x op mijn achterhoofd voordat ik daar weer een auto koop, zeker na de eerder gemelde onvolkomenheden van dit bedrijf...

APK: Eitje! En we gaan nog als een trein...

  • 190.000 km

Begin februari is de auto voor APK naar mijn eigen dealer gegaan, Skoda Zenith in Amstelveen. Daar werd helemaal niets gevonden. In combinatie met het lidmaatschap van "Verrassend Skoda" kostte mij deze APK slechts € 45,- all in. Daarnaast nog even een airco check laten doen voor € 19,95, en alles was in orde.

Voor de rest blijf ik dit een heerlijke auto vinden. De souplesse van de motor, de stilte, het verbruik, het algeheel comfort: allemaal prima in orde. Wel valt mij op dat het werkelijke verbruik (ca 5,4 l op 100 km) weliswaar laag is, maar toch zo'n 10% hoger dan wat de boordcomputer aangeeft (4,9 l op 100 km). Om dat te laten finetunen is een ingreep die ik er niet voor over heb.

En verder hebben onverlaten begin februari een kras van voor naar achter op de rechter zijkant achtergelaten. Waar dat voor nodig is en wat dergelijke lieden beweegt zal ik waarschijnlijk nooit (willen) begrijpen.

Oh ja... olie bijvullen? Nooit van gehoord, want niet nodig!

Weinig nieuws onder de zon

  • 194.500 km

Sinds 2 weken zitten de zomerbanden er weer op. Inmiddels ook een weekend met fietsendrager op de trekhaak weggeweest. Het verbruik neemt dan wel met zo'n 10% toe, maar voor de rest merk je er bijzonder weinig van. Verder niets te melden. Het blijft een bijzonder fijne auto met groot rijcomfort, goed weggedrag en veel ruimte.

Nieuwe kosten

  • 200.983 km

De afgelopen 2 weken helaas opnieuw kosten moeten maken. Eerst ging de vrijlooprol van de dynamo van de multiriem (volgt u het nog?) stuk. Dit kenmerkte zich door een vreemd ratelend geluid. Volgens de garage was ik er mooi op tijd bij, want men had al vaker gezien dat de hele multiriem stuk was gedraaid en daarbij de distributieriem ook was gesneuveld. Dat was gelukkig nu niet het geval, maar desondanks een rekening van € 274,-.

Vervolgens begaf de compressor van de airconditioning het. Bekend Skoda/VW kwaaltje, volgens de dealer. Hij vond het een wonder dat deze het 200.000 km had volgehouden. En dit keer een rekening van ruim € 700,-.

Voor de rest ben ik wat meer kilometers gaan maken door een nieuwe baan. Woon-werk afstand is nu 40 km, waarvan 36 km snelweg. Dit was 15 km, waarvan 7 km snelweg. Het verbruik daalt daardoor met een procent of 5 en ligt nu gemiddeld op 5,4 l op 100 km, waar dit eerst 5,7 l op 100 km was. Wel moet daarbij in ogenschouw worden genomen dat de hele reis de maximum snelheid 100 km/u is, en dat ik dat zowaar ook kan rijden. Lang leve de verbrede A2!

Na de vakantieperiode

  • 208.675 km

Hoogste tijd voor een update. Deze zomer met dakkoffer en fietsendrager naar Denemarken geweest. Meest opvallende feit, maar volkomen voorspelbaar, was het veel hogere brandstofverbruik. Dit bedroeg over de hele vakantie gemeten ca. 6,5 liter per 100 km, waarbij ik steeds tussen de 100 en 120 km per uur heb gereden; de terugweg met véél tegenwind maximaal 100 km per uur. Voor de rest was van de bepakking nauwelijks iets te merken. Meer dan genoeg trekkracht en souplesse.

Verder totaal geen nieuws, want geen problemen te melden.

Nieuwe APK en wintersportervaringen

  • 224.500 km

Nu de wintersport erop zit én de auto een verse APK heeft, is het tijd voor een nieuwe update.

Eerst de wintersport. Met z'n vieren én een dakkoffer heen en weer naar Canazei in Italië. De auto heeft zich perfect gehouden, ondanks snelheden rond 140 km/u en flinke tegenwind op de terugweg. Wel nam het verbruik enorm toe, maar dat mag geen wonder heten. De laatste tank, kruissnelheid 140 km/u waar dat mocht en tegenwind resulteerde in een verbruik van 1:14,5. Maar nog steeds geen slurper, laat dat duidelijk zijn!

En dan de APK: helemaal niets! Het is dat op mijn verzoek de ruitenwisserbladen én de sproeimondjes van de ruitensproeiers vóór zijn vervangen. Dan nog valt een rekening van iets meer dan 100 euro erg mee!

Eén storing wordt wat hardnekkiger. Als ik de auto met warme motor parkeer en hem een minuut of 5 later weer wil starten, duurt het een aantal seconden voordat hij weer aanslaat. Ik heb er nog niet laten kijken; vooral omdat de kans bestaat dat ik in het tweede kwartaal een lease-auto mag gaan uitzoeken.

Al met al nu in 2 jaar ruim 60.000 km gereden. In die tijd bijna 2300 euro aan onderhoud en reparaties gehad:
Ca. 300 euro veroorzaakt door nalatigheid van de leverancier (zie eerdere reviews)
Ca. 700 euro door de nieuwe radiator
Ca. 700 euro door de compressor van de airco
Ca. 275 euro voor de vrijlooprol van de dynamo
En de overige 300 voor regulier onderhoud en APK.
Verder één set nieuwe zomerbanden, aangezien de banden waarmee de auto werd geleverd nog net APK-fähig waren, maar daarmee was alles dan ook gezegd. Michelin Energy gekocht voor 340 euro (aanbieding) en die bevallen goed, afgezien van het rolgeluid. 's Winters rijdt de auto overigens op winterbanden, die na deze winter moeten worden vervangen.

Inclusief de banden dus iets meer dan 100 euro per maand aan onderhoud en reparaties. Dat vind ik niet veel, waarbij ik ook moet aantekenen dat ik alle onderhoud en reparaties bij de Skoda dealer laat doen (Zenith in Amstelveen), afgezien van de bandenwissel (bij Profile Tyre Center in Utrecht, waar ook de zomerbanden zijn gekocht).

Beurt, d-riem, enz.

  • 238.105 km

Bij km-stand 236.500 heeft de auto een (vervroegde) beurt gehad, waarbij meteen de distributieriem, de V-snaar en de waterpomp zijn vervangen. De riem moest eigenlijk bij 240.000, maar vanwege de aanstaande vakantie nu maar vast gedaan; de rest direct meegepakt omdat "de boel toch open lag". Bij elkaar ruim 900 euro afgetikt, waarbij geen andere zaken zijn geconstateerd.

De auto bevalt nog steeds perfect. Verbruik blijft rond 5,2 liter op 100 km bij (voor mij) normaal gebruik.

Verder dus echt helemaal niets te melden. Vol goede moet op weg naar de 3 ton, zeker nu de (gehoopte en verwachte) leaseauto (voorlopig) niet doorgaat.

Vakantie-ervaringen

  • 245.400 km

Waarom schrijf ik deze update eigenlijk? Ik heb hoegenaamd niets te melden, of het moest het saaie bericht zijn dat hij nog steeds gaat als een spreekwoordelijke trein.

Via het Skoda-forum kwam ik erachter dat het m.b.v. de VAGCOM mogelijk was de verlichting (dimlicht + achterlichten) automatisch in te laten schakelen bij het inschakelen van het contact. Omdat ik echt altijd met dimlicht rijdt heb ik dit bij mijn dealer zo laten instellen. Grappig bij-effect: het waarschuwingslampje gaat dan branden dat het licht brandt, maar de overige dashboardverlichting blijft uit. In een tunnel of in het donker zie je dus alleen dat groene lampje voor je. Lichtknop op dimlicht zetten dus om te kunnen zien hoe snel je rijdt e.d..

Inmiddels weer drie weken terug van vakantie; met fietsendrager achterop (zonder dakkoffer dit keer) naar de Bourgogne heen en weer. Over de autoroutes toeren met 135km/u op de teller (128 echte km's) waar dat kon en mocht, resulteerde in een verbruik van ongeveer 1:17. Niets te klagen dus.

Dijk van een auto

  • 270.694 km

Inmiddels ben ik weer ettelijke duizenden kilometers verder met deze comfortabele kilometervreter. Wat hebben we ondertussen meegemaakt:
- In december (vervroegd) APK laten doen, omdat de remvloeistof moest worden vervangen. Verder totaal geen bijzonderheden dus klaar voor 100 euro.
- In januari, één dag voor vertrek naar de wintersport, brak de kabel naar de motorkap af, gelukkig vlak achter de hendel onder het dashboard. Spoedreparatie werd snel uitgevoerd door mijn eigen vertrouwde Skoda garage Zenith in Amstelveen. Deze bestond uit het strippen van een stuk van de buitenkabel. Met een combinatietang kon ik aan de binnenkabel trekken, waardoor de motorkap open ging.
- In februari een grote beurt laten doen. Ook hier geen bijzonderheden, behalve het vervangen van de kabel naar de motorkap.

Eind januari heen en weer naar Val Gardena om te skiën en de auto heeft mij wederom veel rijplezier gegeven en niet teleurgesteld.

Toch zal deze auto waarschijnlijk binnenkort het veld ruimen, want de zo begeerde lease-auto komt er nu echt aan. Dat het een (nieuwe?) Octavia wordt staat al vast; ik ben er alleen nog niet uit of het een 1.2 TSI DSG, een 1.4 TSI of een 1.6 TDI wordt. De DSG heb ik een keer gereden en die was geweldig; de power uit de 1.4 heb ik niet echt nodig (maar is wel lekker); de diesel zou ik nemen omdat ik diesel toch echt erg lekker vind rijden.

To be continued derhalve...

Het einde in zicht

  • 273.911 km

Hoewel de auto mij nog steeds uitstekend bevalt (hij is zelfs zuiniger gaan rijden, of ligt dat aan mij?) valt binnenkort het doek voor deze heerlijke reisauto. Eindelijk mag ik een leaseauto uitzoeken.

De keuze ging tussen een Seat Altea XL en (alweer) een Skoda Octavia. De keuze is gevallen op de Octavia.

Eigenlijk had ik een Altea XL gewild vanwege de hoge zit, maar door geklungel en verkeerde informatie van Auto Muntstad bleek de ene auto (1.2 TSI voorraadmodel) die ze suggereerden toch niet voor 20% bijtelling in aanmerking te komen en de andere (1.6 TDI uit landelijke voorraad) was inmiddels verkocht.

Gelukkig heeft Skoda Center Utrecht (ook Muntstad overigens) nog een nieuwe 1.6 TDI Ambition Arctic staan (van het uitlopende model) met de volgende aanvullende opties:
- Columbus navigatie
- alarm
- elektrische ramen achter.
Daarbij laat ik de volgende accessoires nog monteren:
- Navilock (om het boevengilde wat extra werk te geven als ze de Columbus willen jatten)
- Hulpveren
- Vaste trekhaak

De huidige Octavia is verkocht en breng ik binnenkort naar het bedrijf dat deze heeft overgenomen (en ongetwijfeld richting Oost Europa gaat exporteren).

Ik neem met een glimlach afscheid en verwacht dat ik in de volgende met een minstens zo grote glimlach zal rondrijden.

Op de valreep

  • 275.200 km

Op de valreep toch nog de accu moeten laten vervangen; die was zo goed als op en liet de auto nog maar met moeite starten. Wél een bijkomend voordeel is dat de auto nu ook met warme motor binnen een seconde aanslaat, waar hij met de vorige accu nog wel eens 6 à 8 seconden nodig had. Dat zal de koper vast kunnen bekoren. Koper? Ja! Want op 19 juni wordt de auto aan de nieuwe eigenaar overgedragen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren