Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 11.500 km |
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Busnissline
- 15 km
Inleiding
Als ervaren leaserijder is dit m'n 3e octavia die ik heb samengesteld. Vanwege bijtellingskosten kies ik (waar mogelijk) voor Benzine. Na een uitvoerige uitzoek periode is m'n keuze op de 1.8 TSI gevallen. Ondanks dat men dan 5% meer kwijt is aan bijtelling (en navenand hogere catalogus waarde) is dat me deze motor zeker waard. Smaken zullen hier verschillen. De keuze onderbouwd: ik woon behoorlijk ver van de randstad maar zal m'n werk hoofdzakelijk in de randstad vinden. Veel kilometers op de snelweg worden verwacht.
Samenstelling
Zoals gezegd betreft het een Skoda Octavia Elegance Businessline qua model. Omdat deze variant van huis uit al heel veel in zich heeft (details bij skoda op te vragen) noem ik er een paar die mij veel waard zijn: xeon licht, dual climate control, columbus navi systeem met 30 GB Harddisk (waarvan ong 18 GB voor multimedia daadwerkelijk beschikbaar is)
opties:
- vaste trekhaak
- bluetooth carkit
- Sunset (waarom is dit geen standaard onderdeel?)
- 17" Pallas lichtmetalen velgen
- dakspoiler
- verchroomde uitlaat
Heel even nog overwogen om een schuif/kantel dak te nemen, maar vond 't toch te duur voor gebruik in ons koude kikkerland.
Zoals gezegd is de motor een benzine 1.8 TSI. Een heerlijke motor die rustig z'n werk doet maar veel power geeft als je dat nodig hebt....
Interieur
Ik rij al 4 jaar skoda en ben goed bekend met het interieur. Het is overzichtelijk en bediening van knoppen en hendels zijn voor mij een vanzelfsprekendheid...
Er zijn veel bergvakken die voldoende zijn voor 't gezin en de koffer is natuurlijk gigantisch (bijna 600 liter). Ideaal is ook het bergvak voor de zonnenbril midden bovenin. Deze heb ik node gemist bij m'n voorloop auto!
Columbus navigatie systeem
Het is een ideaal systeem (bij de volkswagengroep bekend onder het nr RNS500) waar je al je eigen muziek op kan zetten. Geen gerommel met CD's of SD kaartjes meer. Ook het navigatiesysteem is eenvoudig van bediening en in je eigen (nederlandse) taal. Wel heb ik door de jaren heen de ervaring dat de systemen niet echt stabiel zijn. In een vorige auto viel wel eens het display uit. Uiteindelijk moest deze (onder garantie) vervangen worden....
Exterieur
Ik koop de auto primair om het praktische nut en kosten efficiency... Maar het uiterlijk van deze auto mag er zijn. 't is niet spannend en niet saai. Door de 17" velgen, verchroomde uitlaat en dakspoiler ben ik van mening dat ie net dat extra heeft gekregen om 'm een sportief en aantrekkelijk uiterlijk te geven. De gekozen kleur is Platin Gray. De kleur is natuurlijk een smaak principe, maar grijs is altijd wel praktisch bij vuiligheid....
De eerste kilomters:
Mijn voorloop/huur auto was ook een skoda octavia (ambition) met een 1.2 TSI motor. Dan was het wel eens zoeken naar een flink gat op de snelweg om zonder m'n mede weggebruiker te storen in te halen. Da's met de 1.8 geen probleem. De koppel ligt zodanig dat je in z'n 6e versnelling gewoon gas geeft vanaf 80 en in no time op 120 zit. Ideaal!
Verbruik
In de rit van de dealer naar huis (ong 90 km...) zie ik het verbruik van 1 op 10 da's wel even slikken. In m'n vorige lease auto (2.0 TDI) haalde ik 1 op 20! Als lease rijder is het natuurlijk makkelijk dat brandstof voor rekening van de baas is, maar die zal wel naar norm en werkelijkheid kijken. Gelukkig is de norm 1 op 10.5 gemiddeld (dus snelweg en bebouwde kom). De motor is nog nieuw dus ik ga er vanuit dat ie nog wel iets zuiniger wordt als ie ingereden is.
Super!
- 1.500 km
Ja Super vind ik 't nog steeds om in deze auto te rijden. Ondanks dat z'n koppel iets minder goed is dan de 2.0 TDI ben ik zeer tevreden.
De columbus houd zich prima! wat een genot om dit systeem in de auto te hebben.
Qua verbruik zie ik een sterke verbetering. De eerste tank was nog 1 op 10, nu zit ik al met gemak op 1 op 12,5 met relatief weinig snelweg kilometers en een sportief rijgedrag (en over 't algemeen binnen de snelheidslimiet). Wel houd ik me nog in omdat ie toch ingereden moet worden (moet dat eigenlijk wel?)
Spiegels
Bij m'n vorige Skoda wilde de ingeklapte spiegels vaak NIET automatisch uitklappen. Een minor minpunt destijds. Wat me nu eigenlijk pas opvalt omdat de spiegels nu prima uitklappen zodra ik de berijdersdeur open. Perfect.
Rijervaring
De auto ligt perfect op de weg en de 17" banden zorgen voor een stabiele ligging ook in de bochten. De vering is naar mijn smaak prima afgesteld, niet te stijf maar ook niet te soft. Recentelijk in de nacht een ritje gemaakt en ja ja de Xenon koplampen met Adaptive Frontlight System doen hun werk prima. Een echte aanrader voor wie op wegen komt zonder straatverlichting!
Minpunt:
Tja eigenlijk nog geen 1. Behalve de vooraf ingecalculeerde hoeveelheid kilometers die je op 1 tank kan rijden... dan is dieselrijden toch wel erg top.... de lease kosten maakten echter het verschil zodat het vaker naar de pomp rijden ingecalculeerd is... maar ik blijf het "lastig" vinden.
Nog steeds prima
- 11.500 km
Ondertussen staat de auto op winterbanden. Michelin en dat is wel een grote plus t.o.v. de standaard bandjes van Skoda... Verder gedraagt de auto zich goed.
Nog geen onderhoud of storingen gehad. Ik rij relatief weinig. In slecht weer is dit een heerlijke auto die zich keurig gedraagt.
Nog niet eerder genoemd: speakers/geluid, da's erg lekker in deze elegance business uitvoering!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.