Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2009)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Elegance Businessline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst159.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 159.000 km

In 2012 een Audi A4 Avant ingeruild voor een Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG7. De reden hiervoor was dat de Skoda veel meer laadruimte had en daarnaast zou de Skoda in gebruik een stuk goedkoper.

Ik moet zeggen dat het een prima auto is om te rijden. Auto ligt goed op de weg en komt snel van zijn plek. Het rijdt natuurlijk niet als de audi maar daar kreeg ik weer andere dingen voor terug waaronder meer ruimte en Xenon verlichting.

Het eerste jaar geen noemenswaardige problemen gehad. Enkel een grote beurt gehad waarbij er geen bijzonderheden werden aangetroffen. Dus echt het idee dat we een goede auto hadden gekocht.

In de zomer van 2013 voor het eerst met de auto op vakantie en vlak voor aankomst ging er een lampje branden en viel de aandrijving compleet weg. De motor draaide nog wel. Auto langs de kant van de Autobahn (niet prettig) en auto uitgezet. Na korte pauze de auto weer op contact gezet om te kijken of het storingslampje nog brandde. Gelukkig geen brandende lampjes en rustig naar bestemming gereden. Tijdens de vakantie de auto een enkele keer gebruikt voor de boodschappen voor de rest niet.

Na de vakantie terug gereden en toen viel op dat de auto niet goed opschakelde vanuit de even versnellingen. Dus op gang komen en dan gas los laten zodat de bak wel schakelde. Erg irritant dus de auto naar de garage gebracht. Na wat onderzoek bleek het te gaan om een versleten koppeling. Oeps dat wordt een duur geintje. Auto laten maken aangezien ik niet langs de kant van de weg wil komen met pech en er misschien nog meer schade veroorzaakt wordt.

Na twee weken had ik de auto weer terug en reed geweldig maar niet voor lang want een week later stond ik weer bij de garage met een brandend storingslampje waardoor de auto in een noodprogramma komt. Oorzaak zat wederom in de bak. Kon om een defecte sensor gaan maar ook eventueel iets anders. Bak wederom onder de auto vandaan en je kan hem haast wel raden. Geen defecte sensor maar een kapotte lager. Volgens de specialist een euvel die niets te maken had met de net gerepareerde koppeling. Dus wederom een giga dure reparatie.

De auto na iets meer dan een week terug en wederom reed de auto echt super. Kunnen we eindelijk weer een beetje vertrouwen opbouwen in onze Skoda want voor de rest is het een prima auto.

Begin dit jaar stond ik echter weer bij de garage met opnieuw een brandend storingslampje. Gaan we weer maar de garage stelde me gerust dat het waarschijnlijk alleen een kapotte sensor op de krukas was want de motor liep voortreffelijk. Sensor moesten ze bestellen en ik kon na het weekend weer terecht. Auto voor de deur gezet en de volgende dag wil de vrouw hem mee om de kids naar school te brengen. Rijdt weg en komt gelijk weer terug aangezien de auto zou schokken. Dus testen en wilde de auto bijna niet starten en eenmaal aan de praat, liep de auto niet goed. Auto door de garage af laten slepen en bleek de auto maar op 3 cilinders te lopen.

De volgende dag uitslag en bleek dat de elektronica in orde was en dat het dus een mechanisch probleem was. Hierbij viel de term: vermoedelijk een opgerekte distributieketting.

Hemeltje lief dat wordt weer een dikke rekening. Dat zeiden ze bij de garage ook maar dat ze nog wel verder onderzoek moesten doen omdat er door dit soort euvels bijkomende schade kan ontstaan waaronder revisie en of nieuwe motor. Ik moet daarover nog bericht krijgen van de garage.

Inmiddels wel de fabrikant een mail gestuurd met mijn beklag. Niet dat ik daarvan wat verwacht maar mijn hart is gelucht.

Aanvulling komt spoedig!

Inmiddels uitslag van de garage gehad en zoals verwacht, moet er wederom flink gesleuteld worden. De kleppen zijn namelijk krom. Verder is uiteraard de distributieketting vervangen en hebben ze ook de waterpomp vervangen. De rekening heb ik nog niet en wat mij betreft mogen ze daar nog wel even mee wachten.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.