Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance (2012)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Elegance
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VAG-auto zonder pretenties

  • 135.000 km

Doordat ik in één keer terugging van 35.000 naar 10.000 km/jaar, rees de vraag "kan ik het nog wel uitleggen om in een zescylinder diesel te rijden?"
Een paar redenen:
- de C5 zespitter kostte 178 euro per maand in de wegenbelasting. Dat kan ik mezelf niet uitleggen.
- op mijn woon/werkrit was ik twee derde van de afstand met een motor onderweg die niet op bedrijfstemperatuur was. Dat kon ik de zespitter niet uitleggen
En ik moet toegeven dat PSA op dit moment geen benzineblokken maakt die me aanstaan en waar ik vertrouwen in heb.
Dus na tien jaar in hydropneumatisch geveerde Citroën zelfontbranders te hebben gereden, werd het tijd om om te zien naar een andere auto.
Het idee om weer eens een Škoda te rijden stond me wel aan. Tussen 2000 en 2004 heb ik me prima vermaakt met een Octavia 1.9TDI (de pompverstuiver), en die maakte een betere, betrouwbaarder indruk dan de Golf en de Audi met hetzelfde blok die ook bij ons bedrijf op de parkeerplaats stonden. Bij Škoda had ik dan ook het beeld van een pretentieloze, maar goed afgewerkte auto zonder gebakken-lucht-premium-aspiraties. die bovendien redelijk compleet uitgerust zijn. Een oliepeilstok is bijvoorbeeld niet iets dat je op de optielijst moet selecteren.

Nou weet ik dat de 1.8TSI een barre reputatie heeft, met name rond bouwjaar 2010... puntje bizar hoog olieverbruik. Een zoektocht leverde op dat de meeste probleemmotoren voor 2011 gemaakt zijn, dus de mijne moest er eentje van na dat bouwjaar worden.
Dan is er nog het issue met de oprekkende distributiekettingen. Na enig inlezen, en het beluisteren van YouTube-clips van de Ratel Des Doods, weet ik waar ik op moet letten. Met die kennis trok ik ten strijde op de occasionmarkt.

Bij een net occasionbedrijf in Oud-Beijerland vond ik een rode 1.8TSI DSG Elegance Combi uit 2012, met net geen 134.000 km, door de eerste eigenaar ingeruild. NAP, 6 maanden BOVAG-garantie, en bij beluistering geen spoortje van een ratel (ik had daarvoor al vastgesteld dat de motor echt koud was). Olieverbruik? Tsja, ze hadden er geen duizenden kilometers mee gereden... maar de BOVAG-garantie zou me daartegen moeten indekken. Keurige auto, dus een week later stond dat ding bij ons op de stoep.

Indruk na 1000 km:
Prima auto. Ik heb 'm direct na aankoop laten nazien en vertroetelen door een goed bekend staand erkend Skoda-servicebedrijf hier in de buurt, en die konden er ook al niks van zeggen, behalve dat ze vonden dat het vervangen van de remvloeistof geen kwaad kon. Over de eerste 1000 km is het olieverbruik op de peilstok (jawel, Audi) niet waar te nemen.

De 1.8TSI hangt met grote aandacht aan het gas, en in combinatie met het relatief lage gewicht (nog geen 1300 kilo schoon aan de haak) is het een lekker pittige auto, en toch erg zuinig. In de accceleratie van 0 tot, zeg, 120 hoeft 'ie niks toe te geven op de C5 diesel. Vanaf 120 tot snelheden waarbij in Nederland je rijbewijs verdampt loopt de zespitter diesel wel met grote stappen weg, en ik heb reden om aan te nemen dat de Octavia ook meer moeite zal hebben met wat er achter zijn trekhaak hangt. Maar nogmaals, ik vergelijk 'm nu met een biturbo zescylinder diesel die tussen stationair en de rode lijn altijd bakken vol koppel beschikbaar heeft.
Over de eerste 1000 kilometer is het verbruik gemiddeld 1 op 14,2. In deze wintermaanden gebruikte de C5 zespitter diesel meer, dus dat is winst.
De auto is ook mooi stil, maar dat wisten we al van die blokken. Wat me wel opvalt is dat afrolgeluid wat nadrukkelijk binnenkomt, maar dat kan ook te maken zijn dat de auto achter op Dunlop SP Sport staat. Als die versleten zijn, gaan daar ook Michelins onder (voor staat de auto al op Primacy 3), en dan verbetert dat misschien nog wel.

Qua comfort is het voor ondergetekende wel even afzien... maar ja, ik ben natuurlijk nogal verpest met een C5 die bijna 20.000 euro meer kostte dan deze Octavia. De stoelen zijn beter dan die in de laatste Golf waarin ik gezeten heb. Ik teken daar wel bij aan dat dat specifiek voor mij geldt: ik ben met 1.78 niet al te groot, en ook vrij smal. Hoe iemand met een breder skelet in die stoelen zit is voor mij nog een vraag.
Over de vering moeten we het maar even niet hebben. Wat me opvalt is dat grote oneffenheden goed verwerkt worden... er piept, kraakt of bonkt niks. Maar de ervaring voor de inzittenden is natuurlijk niet wat ik gewend was.

Het afwerkingsniveau is hoger dan je zou verwachten voor een auto met die nieuwprijs, maar dat is VAG wel toevertrouwd. Er zijn geen piepjes en kraakjes, ook niet blij slechter wegdek, en alle bedieningsorganen voelen aan zoals je zou hopen dat ze aanvoelen.

Het multimedia-systeem (een RN510 Columbus) is heel behoorlijk. Niks esoterisch... gewoon 8 behoorlijke luidsprekers, maar de bediening is prima en de geluidskwaliteit is niet op huiskamerniveau, maar goed genoeg. De telefoonintegratie (met de Bluetooth-module die ik erin het laten zetten) is tiptop in orde en heel doordacht. De navigatie werkt ook prima, maar zoals te verwachten zijn de kaarten uit het jaar Kruik, en de verkeersinformatie (TMC) is een lachertje vergeleken met Waze, Google Maps of de TomTom for Android app op mijn telefoon... dus navigeer ik met mijn telefoon. In een houder, aan een Brodit Proclip aan het dashboard.

Dan de ruimte.
Ik zweer bij de baard van de profeet: Škoda is de uitvinder van de Tardis. Die auto is van binnen veel groter dan van buiten. Hoe ze het doen doen ze het, maar in de Octavia heb je als achterpassagier meer beenruimte, en tegelijkertijd 100 liter meer kofferbakruimte, dan in auto's die gewoon decimeters langer zijn. Mondeo, C5, V60, allemaal krijgen ze pleinvrees als ze de kofferbak van een Octavia zien. 600 liter kofferbak is in deze klasse gewoon bizar veel.

Het interieur is absoluut doordacht. Veel specifieke opbergruimte (paraplu, zonnebril, bekerhouders), en er is rijkelijk gestrooid met algemene opbergruimte.

Als laatste: het imago van deze auto.
De tijd dat Škoda functionele auto's maakte, volgens het credo "oh... als het mooi had moeten zijn, had u dat eerder moeten zeggen" is voorbij. De accessoirebranche heeft de auto (en zijn berijders) nu ook ontdekt als markt met potentie. De Octavia 3 is, met name na de laatste facelift, een heel kekke auto geworden, typisch voor de VAG-stal. Strakke, scherpe lijnen, en een duidelijke verwantschap met Audi qua ontwerp.
De Octavia 2 heeft dat niet. Alle deurstijlen zijn in de kleur van de lak, er is bijna geen scherpe vouw aan te ontdekken, en 17" is groot zat. Dat, en de wat merkwaardige vorm van het koplampglas, geeft de auto iets eigens, op een bijna aandoenlijke manier. Als je een petje draagt in de auto, ga je dat niks vinden, maar ik vind het wel wat hebben. Het is geen "dikke bak", maar ik vind 'm er best lief uitzien.
De bordeauxrode lak in combinatie met het crèmekleurige interieur helpt daar ongetwijfeld ook bij.

Dat is zo ongeveer alles wat ik er na 1000 kilometer over kan zeggen. Over de betrouwbaarheid en de kosten krijg ik in de komende tijd vast een beter beeld dan ik nu heb.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.