Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance (2009)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst132.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Komt bijna nooit voor

  • 128.000 km

Mooie auto, comfortabel, sterk en voor een redelijke prijs... dachten we, toe we deze auto in 2009 kochten. Na veel elektronische ellende met onze oude 307SW wilden we nu de spreekwoordelijke Duitse degelijkheid, ook al wordt dat dan in Tjechië gebouwd.
Comfortabel en sterk is ie, als ie rijdt, dan is het een fantastische auto. We zijn alleen erg teleurgesteld door de problemen die we inmiddels hebben gehad. Als je een nieuwe auto koopt, verwacht je niet dat je binnen 6 zes jaar alle voor bijna 4000 euro aan reparatierekeningen van de garage krijgt.
De auto is nog geen week oud als de verbinding tussen vulbuis en de benzinetank lek blijkt te zijn. Uiteraard garantie, maar je bent je nieuwe auto wel direct 2 dagen weer kwijt.
In 2013, er staat nog geen ton op de teller, blijkt er een lek te zitten in de pomp van de motorkoeling. "Komt bijna nooit voor meneer en mag eigenlijk ook niet gebeuren", maar of ik toch maar even ruim 500 euro wil aftikken voor een reparatie.
In de zomer van 2014 tijdens en vakantie in Duitsland komen we stil te staan, omdat er in de handel van de DSG-automaat geen beweging meer is te krijgen. De auto wordt door de Duitse Skoda hulpdienst kostenloos afgesleept, maar de caravan willen ze pas na het nodige aandringen naar de 8 km verderop gelegen camping brengen. Alleen daarvoor krijgen we overigens naderhand wel een rekening onder de neus van 300 euro, die na veel gesteggel wordt teruggebracht naar 100 euro. In de garage blijken de sensoren die de automaat aansturen doorgebrand, waarvoor we ter plekke na vijf dagen wachten 2000 euro mogen pinnen. Ach mein Herr, so etwas darf eigentlich nicht passieren, aber ja... Terug in Nederland krijgen we nog een rekening nagestuurd voor het afslepen, want die moet worden vergoed door de Nederlandse Skoda-hulpdienst en niet door de Duitse. Het kost ons al met al ruim 2 maanden en ettelijke telefoontjes die gedeclareerd te krijgen, zodat wij de inmiddels door de Duitse garage ingeschakelde incasso tevreden kunnen stellen.
Vorige week ineens een vreemd geluid onder de motorkap. Iemand met meer kennis dan ik denkt iets met de distibutieriem. Met deze kilometers op de teller ben ik over de komende kosten niet verbaasd, tot ik van de garage hoor dat dat dit het probleem niet kan zijn, want er zit geen riem maar een ketting in en die hoeft niet vervangen te worden. Het daaropvolgende proefritje door de automonteur duurt nog niet eens tot het eind van de afrit. Hij durft niet verder te rijden, want hij vermoedt dat de distributieketting vervangen moet worden. "Dit komt bijna nooit voor en het mag eigenlijk niet gebeuren", maar of ik toch maar rekening wil houden met een nota van zo'n 1250 euro. Net als alle voorgaande keren krijg ik ook nu te horen dat er contact is gezocht met de fabriek, maar van enige coulance kan geen sprake zijn. Nou ja de garage biedt wel een gratis APK aan. Scheelt toch 2 tientjes.
Heb ik dan toch oude Oostblok-degelijkheid gekocht?

Klagen helpt

  • 132.000 km

Mei 2015: Toch maar eens een brief naar de importeur gestuurd, met bovenstaande op een rijtje en het verzoek om een passende oplossing. Er werd redelijk vlot gereageerd met een voorstel om 2/3 van de laatste nota bij wijze van coulance terug te storten. Ik heb dit uiteindelijk geaccepteerd, in de wetenschap dat ik eigenlijk veel eerder aan de bel had moeten trekken. Inmiddels heb ik ruim 800 euro teruggestort gekregen. Ik heb er in ieder geval van geleerd dat klagen helpt en dat ik in het vervolg attenter moet zijn en sneller aan de bel moet trekken.

Overigens dient het volgende probleem zich al weer aan. Het derde remlicht heeft ineens een aantal leds die de geest hebben gegeven. Als iemand een iedee heeft hoe ik dat zelf kan vervangen, dan houd ik mij aanbevolen.

In een van de reacties kreeg ik de vraag wat ik verder van de auto vind, los van de problemen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een fantastische auto is. Soepel, stil, van alle gemakken voorzien en een goede caravantrekker. Ik zou er zo weer een kopen. Het enige nadeel is dat de grondspeling te klein is. Het overkomt me regelmatig dat ik met de caravan erachter of een volle achterbank op een verkeersdrempel o.i.d. met de trekhaak de straat raak. Je schrikt je iedere keer rot, maar verder is het niet onoverkomelijk.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.