Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Ambition Businessline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 TSI Ambition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Eerste ervaringen
- 7.500 km
Een nieuwe baan, een nieuwe auto en daarom moest ik vroegtijdig afscheid nemen van mijn Ford Focus. De Ford is goed bevallen maar de nieuwe Focus (met moderne motor) is nog niet beschikbaar vandaar dat ik niet opnieuw voor een Focus heb gekozen. Mijn voorkeur ging uit naar een ruime station met een beetje pit en een complete uitrusting voor niet te veel geld (ons ben zunig). Ik heb een reeks auto's geprobeerd (Seat Altea XL, Mazda 6, Citroen C5) maar uiteindelijk op de Octavia uitgekomen. Hierbij tellen ook de goeie ervaringen mee die ik 10 jaar geleden met het vorige model Octavia heb opgedaan. Ik heb de 1.8 TSI Ambition Business gekozen met als opties metallic lak, 17"velgen en donkere ramen achterin.
Ik heb de auto eind Juli gekregen en er inmiddels 7500km, inclusief vakantie km's, mee gereden. Ik heb niet zo op het verbruik gelet. Ik rijd over het algemeen redelijk zuinig (1:14 met de Focus 2.0 benzine met veel snelweg km's) en kom nu op gemiddeld 1:13 (met 80% stad km's).
Wat bevalt goed:
De motor en de versnellingsbak zijn geweldig! De motor heeft meer dan voldoende trekkracht en is fluisterstil. De 6-bak en koppeling werken prima samen.
Wegligging is meer op comfort gericht dan op sportiviteit, maar geeft veel vertrouwen ook op hoge snelheden (200+km/u).
De ruimte op de achterbank is goed, de bagageruimte is enorm. Er zijn voorin ook ruim voldoende bakjes & vakjes om kleine spullen op te bergen.
De auto voelt superdegelijk aan, alles zit waar je het verwacht, er zijn geen piepjes of kraakjes.
Bediening van radio & navigatie gaat via touchscreen, dus geen eindelijk gedraai aan knoppen (zie onder ook een minpuntje van de nav).
De stoelen zitten lekker hard, lange ritten zijn geen probleem.
Wat bevalt minder:
De afwerking binnenin is prima, alleen de knopjes van de radio en airco zijn van het allergoedkoopste plastic. Doet afbreuk aan de uitstraling.
Radio/CD/MP3 werkt fijn maar de geluidskwaliteit (4 boxen, VAG weet u wel) is beduidend minder dan in de Ford Focus. Wat ik mis is audio bediening op of achter het stuur. Had ik achteraf gezien als optie moeten nemen.
Wel regen- en parkeersensoren (werken prima) maar geen lichtsensor.
Navigatie werkt goed alleen 'heel Europa' betekent in dit geval heel de Benelux en van West-Europa alleen de snelwegen. De Nederlandse navigatie dame heeft een merkwaardig Frans accent: "passe op, ier naar reks".
Reparaties:
Nog niet. Na de eerste km's met de auto bleek het stuur scheef te staan. Dit is opgelost door opnieuw uitlijnen, was men blijkbaar vergeten nadat de nieuwe velgen waren gemonteerd. Beetje slordig.
Conclusie:
Ik ben meer dan tevreden met de Octavia. De TSI motor maakt alle verwachtingen waar. De uitrusting en het kwaliteitsniveau van de auto zijn ook prima, met een paar kleine missertjes. Ik zal in de komende periode het verbruik wat meer in de gaten gaan houden.
- 18.000 km
Ik ben inmiddels drie keer bij de Skoda garage geweest. Een keer ivm water in het middelste remlicht en twee keer om een liter olie te halen. De 1.8 TSI heeft speciale motor olie nodig die niet overal te krijgen is, vandaar. Het olie verbruik is volgens de garage niet alarmerend.
Het benzine verbruik is redelijk, maar niet spectaculair laag. Op de snelweg op cruisecontrol met 100km/uur kom ik tot 6.5l/100km = 1:15.4 meer zit er niet in.
Ik ben inmiddels ook gewend aan het formaat van de buitenspiegels. Die zijn namelijk nogal groot (zouden niet misstaan op een vrachtauto) waardoor het zicht naar schuin links- en rechtsvoor beperkt is (ben ik de enige die dit opmerkt?).
Last but not least: de Octavia rijdt nog geweldig!
Geen klachten
- 45.000 km
Na bijna 2 jaar rijden geen klachten over de Octavia. De auto heeft me nog niet in de steek gelaten en rijdt nog uitstekend. Een aanvaring op de snelweg met een vrachtwagen ('ik had u niet gezien meneer') heeft de Octavia glansrijk doorstaan. Bumper bijspuiten en een nieuw achterlicht was voloende. Geeft toch wel een veilig gevoel, zo'n 'Tjechische tank'.
Onlangs heb ik een dag in een Citroen met THP motor gereden (niks mis mee). Het valt dan op dat de vermogensopbouw van de TSI veel gelijkmatiger verloopt. De problemen met de 1.2 en 1.4 TSI zijn gelukkig aan mij voorbij gegaan.
Het olieverbruik blijft op het niveau van 1 liter per 10.000km. Ik vind het nog steeds veel, maar daar verschillen de meningen over. Kort samengevat: nog steeds erg tevreden.
"Engine Failure""
- 75.000 km
Iets wat je niet graag meemaakt: met gezin & volle bepakking op de tolweg onder Parijs, eerst een paar lichte schokjes, dan heftige schokken, vervolgens "Engine Failure" in het display en een parkeerplaats op de vluchtstrook zoeken. We worden weggesleept naar een Skoda garage 40km verderop en na 4 dagen sleutelen (bobine, injectie) rijdt de Octavia weer. Je ne suis pas amusé...
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en de Octavia heeft net een beurt gehad met een paar kleine irritaties die min of meer zijn verholpen (Leaseplan werkt niet altijd mee).
Zou u weer een auto van dit merk kiezen? Goeie vraag.
Einde lease contract
- 90.000 km
Na 4 jaar met veel ups en een enkele down is de Octavia terug naar de lease boer. Een hele fijne auto met veel ruimte, een logische interieur met alles op de juiste plaats en een beresterke motor. Na 4 jaar ziet de auto er nog perfect uit, zowel van binnen als van buiten terwijl ik geen poetser of frequente carwash bezoeker ben. Op gebied van betrouwbaarheid heb ik een vervelende ervaring gehad (zie boven) en een aantal kleinere irritaties, maar het positieve gevoel overheerst.
De nieuwe Octavia is een prachtige auto, nog groter en breder dan het oude model. Ik heb al die ruimte echter niet meer nodig dus er komt geen nieuwe Octavia. We gaan downsizen met een Peugeot 308 met een 1.2 torretje en 3 cylinders (130pk, dat dan weer wel).
Na zdravi Skoda!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.