Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Ambition (2009)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Ambition (2009)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst81.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 1.080 km

Introductie:

Na 4 jaar naar volle tevredenheid te hebben gereden in een Leon FR mocht ik op zoek naar een nieuwe leaseauto. Omdat we inmiddels een kleintje hebben gekregen, stond al vast dat we een stationauto wilden hebben.
Eigenlijk had ik al gelijk de Skoda Octavia op het oog. Om maar meteen een open deur in te trappen: de koffer is groot. Erg groot. Ideaal dus met kinderen. Ook de beenruimte achterin is een verbetering tov mijn vorige auto. Omdat auto's uit de VAG groep mij altijd wel hebben aangesproken, een proefrit gemaakt met de nog niet gefacelifte versie. Dit was prima, dus de knoop doorgehakt. Dat de facelift per januari 2009 beschikbaar kwam, was mooi meegenomen. Het nieuwe model spreekt mij meer aan, met name de neus niet meer saai, zoals het vorige model.

Uitvoering:

We hebben de Ambition Business Line 1.8 TSI besteld, in de kleur dynamic blue, met als opties ESP, 17" Pegasus velgen (de standaard 16" velgen zijn gebruikt voor de winterbanden set), verlagingsset (af dealer, merk MAD) en afneembare trekhaak.

Ervaringen:

Na een kleine 1100km kan ik melden dat de auto naar volle tevredenheid bevalt. De verlaging in combinatie met de 17" velgen bieden nog ruim voldoende comfort!
De stoelen zitten stevig doch lekker. De standaard stoelen hebben ook een fijne kuipvorm.
Het dashboard is mooi afgewerkt en de auto komt degelijk op mij over. De motor ga ik nu langzaam meer belasten, conform instructie boekje. De motor komt vooralsnog heerlijk soepel over en lijkt weinig onder te doen ten opzicht van mijn vorige Leon met 180pk 1.8 turbo motor. Ruim voldoende trekkracht in elke versnelling.
De afneembare Westfalia trekhaak is door de dealer keurig weggewerkt. Zonder kogel is van de trekhaak niet te zien. Het bevestingspunt zit achter de bumper weggewerkt, evenals het wegklapbare stroompunt. Aanrader dus!

Problemen:
windgeruis bij de rechter achter portier bij snelwegtempo.
Er zat een klein spleetje in het raamrubber. Dit is inmiddels door de dealer verholpen.

Antwoorden op reacties:

verlaging: de MAD veren verlagen de auto 30mm. De auto staat inmiddels op ruim 2600km en voor mijn gevoel is de auto nog wat strakker gaan rijden. Wellicht zijn de veren nu goed gezet, de auto voelt een stuk betrouwbaarder in snelle bochten dan toen ik de auto net had.
De velgen zijn de 17" Pegasus.

brandstofverbruik: let ik niet zo heel veel op, omdat het een lease auto is. Wel is de auto duidelijk zuiniger dan mijn vorige 1.8 20VT Turbo (Leon). Laaste keer dat ik keer was mijn gemiddelde verbruik 7,4l/100km en mijn rijstijl is doorrijden :)
Ik zal proberen het gemiddelde verbruik op de langere termijn in de gaten te houden.

Inmiddels is het brandstofverbruik verder gedaald naar 7,7l/100km bij gemiddeld stevig doorrijden. Niet slecht dus.

update

  • 81.500 km

Een korte update over mijn auto.
Inmiddels ruim 80000km verder.
Los van hier en daar een lampje en wat bandenwissels geen bijzonderheden.
Dit is een heel betrouwbare auto gebleken.
Nog een klein half jaar te gaan en dan gaat hij er helaas uit.
Vooralsnog een Octavia meer, het nieuwe model komt waarschijnlijk te laat uit en aangezien Skoda totaal niets meer heeft gedaan aan vernieuwingen, zijn de motoren qua bijtelling helemaal niet meer van deze tijd. Ik heb met een schuin oog nog naar de 1.6TDI gekeken, de enige variant die in 2013 nog 20% bijtelling heeft, de rest 25%.
Met momenteel de Ford Focus Wagon en Renault Megane Estate die in 2013 14% zijn, is er geen enkele businesscase meer voor de huidige Octavia.
Althans niet financieel voor mij. Jammer, want dit is mijn fijnste auto tot nu toe.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.