Skoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 Elegance (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 162.000 km |
eerste km
- 800 km
Lang heb ik getwijfeld over wat mijn nieuwe leaseauto zou worden.Mijn vorige auto was een peugeot 307 break 1.6hdi 110 pk. Een heerlijke ruime familiauto. De hogere zit vind ik ook prettig en de bodemspeling is ook redelijk. Wat ik minder aan de auto vond was de erg harde afstelling van de vering in combi met de toch wel harde stoelen. De motor van de auto voldeed ook prima alleen als je naar een nieuwe auto kijkt dan wil je graag weer wat meer dan de vorige auto.
Ik ben niet echt merkvast wat auto's betreft. Ik hou van functionele auto's met een aantal gadgets. De eisen waar de auto moest voldoen waren:
- combi min. 500 liter inhoud
- bedrag liefst onder de 35k
- lekker veel gadgets
- veel bodemspeling
- liefst 4x4
- betere prestaties dan de vorige auto
De auto's die ik met de bovenstaande eisen heb bekeken zijn:
- peugeot 3008
- Peugeot 5008
- Ford focus
- Skoda Yeti
- mazda 6
- Skoda octavia
De 3008 viel af vanwege de kleine kofferbak. Overigens vond ik de auto van binnen erg mooi en ook reed de auto erg goed. De 100pk diesel is genoeg om goed met het verkeer mee te komen.
De 5008 is lekker ruim maar om goed met het verkeer mee te komen heb je eigenlijk de 150pk diesel nodig. Daardoor was de auto niet meer aantrekkelijk voor mij.
De skoda is met de 110pk diesel eigenlijk wat minimaal gemtoriseerd en ook de kofferbak was te klein voor een gezin met 2 kleine kinderen en een hond. De mazda 6 is in de business uitvoering goed aangekleed en ook de prestaties zijn erg goed alleen is dit echt een auto die je over het asfalt moet rijden/ Aangezien ik ook veel over maaipaden en onverhard rijdt zou ik met deze auto als snel vastzitten.
Uiteindelijk ben ik dus bij de octavia combi uitgekomen. Bij deze auto heb ik ook nog getwijfeldover de greenline versie aangezien dit toch aardig wat geld scheelt. Na veel wikken en wegen heb ik toch gekozen voor de 4x4 aangezien ik denk dat ik er anders 4 jaar spijt van zou hebben gehad tijdens het rijden door het veld i.v.m. de lage bodemspeling. Nadat ik de auto had samengesteld met columbus systeem (helaas is er geen business uitvoering met de 4x4) en veel revieuws gelezen te hebben kwam ik er achter dat de 1.8tsi 4x4 och wel erg goed uit de test kwam. Op kantoor heb ik gevraagd om ook daar eens een offerte voor aan te vragen. Daarbij bleek dat bij 35000km per jaar en geen verschil in leasebedrag zat. Aangezien het voor mij voordeliger is in de lease om de 1.8tsi te rijden en de prestaties ook nog eens veel beter zijn was de keuze snel gemaakt. Na 6 dieselen werd het dus een benzine. Aangezien ik er niet in proefgereden heb was het toch wel spannend hoe het ercht zou rijden. Vorige week kon ik hem ophalen en ondanks dat de aflevering tegen viel ( de verkoper had er geen zin meer in op vrijdag middag geloof ik) had ik toch een brede grijns op mijn gezicht toen ik bij de dealer weg reed.
Ik hoefde mij haast niet aan te passen wat betreft rijstijl. Eigenlijk moest ik juit meer als een diesel gaan rijden dan dat ik gedaan had de afgelopen periode. Je kunt zo weinig toeren draaien met deze auto. De schakelindicatoren geven ook aan dat je bij goed 50 al naar zijn 5 moet en bij 60 a 65 al naar z'n 6. Dit rijd dus erg rustig. Maar als je haast hebt en je trapt het gas echt in dan is het een beest van een auto. Gisteren en evne kort doorgetrokken naar goed 200 en dat gaat erg makkelijk. Als ik hem in Duitsland ga uitlaten dan denk ik dat 220 geen probleem is.
Het verbruik is op dit moment nog wel even wennen. Ik heb de laatste maand in een tijdelijke auto gereden en dat was een golfvariant bleumotion. Daar reed je met 140 nog 1:18. Nu heb ik nog geen enkele keer 1:18 gerden geloof ik. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1:12 wat ik voor de korte tijd dat ik er in rij toch aardig vindt. Ik hoop dat dit nog naar 1:14 gaat maar we zullen zien. Tot op heden(het zijn ng maar een paar km's natuurlijk) ben ik erg tevreden. Het is en zeer goede combinatie tussen prestaties comfort en auto waar ik mee het veld in kan.
caravan ervaring
- 9.000 km
Na 9000 zorgeloze kilometers weer een verslag. We zijn net terug van een vakantie met de caravan. Ik had nog nooit met een caravan gereden dus dit was de vuurdoop. In het begin was het even wennen maar na een paar honderd kilometers weet je niet beter. De auto trekt de caravan perfect. De caravan woog ca 1200 kg en daar had de auto totaal geen problemen mee. Lange hellingen omhoog waarbij de vrachtwagens op de rechterbaan bijna stilstaan trekt de auto met 100km/h in z'n 5 omhoog en kan zelfs accelereren. Normaal reed ik vanaf 80 km/h in z'n 6 en ook dan kon de combinatie goed accelereren. De terugweg in Nederland cc op 110km/h en dat gaat als een zonnetje. De auto helt wel veel door als de caravan er achter zit i.v.m de grotere veren die onder de auto zitten. Dit lijkt niet heel mooi maar aangezien het een 4x4 is heb je niet het probleem dat de aangedreven wielen minder druk hebben.
Voordat we weggingen heb ik het olienivo nog even gechekt en dat was maar goed ook. Een liter olie kon er bij om weer op het goede nivo uit te komen. Dit ben ik niet gewent van mijn vorige auto's. Bij de eerste beurt ga ik ook navragen of ik wel de laatste dvd voor de columbus heb gekregen. Ik kom erg veel nieuwe wegen tegen die het systeem niet kent terwijl die er al vaak meer dan een jaar liggen. Verder niets dan lo over het systeem.
Het verbruik begint beter te worden maar bij normaal gebruik kom ik gemiddeld uit op 1:12,5 op de boordcomp. Bij zelf narekenen komt dit uit op 1:11,9. Bij het rijden met de caravan kwam ik gemiddeld uit op 1:8 bij 80km/h.
Verder is de zee aan ruimte ideel die de auto biedt ideaal. De gadgets die op de elegance uitvoering zit werken allemaal nog zonder problemen. Ook de 4x4 heeft mij al goed over slecht begaanbare modderpaden gevoerd zonder dat ik het idee kreeg dat ik vast kwam te zitten.
Kortom ik ben zeer tevreden met de keus en ben nog steeds blij dat ik voor de 4x4 benzine heb gekozen ondanks de hogere bijtelling dan de normale of greenline versie. Hij is het extra geld meer dan waard.
winterse omstandigheden
- 20.000 km
Wat een heerlijke auto is het toch. Sinds een paar weken is het behoorlijk winters hier in het noorden des lands en nu komt de 4x4 echt tot zijn recht. Sind november heb ik nieuwe winterbanden en dit in combinatie met de 4x4 zorgt er voor dat ik eigenlijk nooit gripverlies heb. Een collega van mij heeft een bmw 1 seie met achterwiel aandrijving en die komt de parkeerplaats bijna niet af. Terwijl ik hem met ESP uit bijna niet eens in de slip krijg. Als ik hem al in de slip heb dan ga ik al weer zo hard dat de parkeerplaats te klein is. Bij normaal gebruik wat ik op de openbare weg doe heb ik constant volledig grip.
Verbruik
Het gemiddelde verbuik van de auto ligt op ca 1:12,8. Ik had op iets betere cijfers gehoopt maar het is niet onaardig. Afgelopen maandag ben ik vanuit Drenthe naar Den Haag gereden. De heenweg heb ik gemiddeld 1:14 gereden. De terugweg iets slechter vanwege de hogere snelheid op het laatste stuk maar gemiddeld heen en terug 1:13,4. Het is dus echt afhankelijk van je rechter voet wat het verbruik is.
Probleempjes
Verder ben ik deze weken wel een paar keer geschokken van de remmen. 's morgens bij het weggaan na een koude nacht reageren de remmen bij de eerste keer remmen zeer slecht. Na één keer remmen is dit voorbij maar je schrikt toch even als de auto voor je dichter op je afkomt terwijl je toch stevig remt. Het blijkt een meer voorkomend probleem te zijn die alleen op te lossen is door de rem even te gebruiken om hem als het ware op te warmen.
Electronisch blijft de auto het goed doen. Ik heb twee keer een foutje in de Columbus gehad. Hij reageert dan zeer traag op de bediening. Als ik het gebuid harder zet gebeurt er niks. Een snelle reactie is dan om hem nog even harder te draaien om te kijken of hij het dan wel doet. Vervolgens duurt het soms wel 10 seconden voordat de radio reageert wat resulteerd in een radio die knijter hard staat. De auto uit en aan zetten helpt vervolgens wel om het probleem op te lossen.
Vanavond moet ik nog naar Duitsland en zal ik kijken of ik hem eens goed op zijn staart kan trappen op de A31 (afhankelijk van de weersomstandigheden natuurlijk).
Verder niets dan lof voor de auto en hoop er nog een hoop probleemvrije kilometers mee te maken.
De eerste beurt gehad
- 30.000 km
Afgelopen week heeft mijn auto zijn eerste beurt gehad. Niks op aan te merken natuurlijk. Ik ben naar Broekhuis Assen gegaan. Helaas werd de auto in eerste instantie niet via hun geleverd maar daar had ik geen invloed op. Ze hebben me namelijk bij het maken van mijn keuze ook al geholpen terwijl ik in Groningen met de rug werd aangekeken. Wat een goed service hebben ze in Assen zeg. Keurig nette seat mee als leenauto. Ik had al langer het idee dat ik bij aflevering een verouderde DVD navigatie had gekregen. Bij de beurt heb ik Broekhuis gevraagd of ze daar wouden en kijken en toen ik aan het einde van de dag de auto weer op kwam halen zat de laatste DVD versie op mijn Columbus. Erg goeie service dus.
Rijeigenschappen:
De auto voldoet nog steeds super. Wat betreft rijeigenschap mag de auto wel iets minder onderstuur hebben. Met name tijdens gladde omstandigheden wil hij nog wel eens over zijn voorwielen wegglijden maar bij normale omstandigheden merk je dat niet.
IN het terrein doet de 4x4 z'n werk goed. Laatst zat ik bijna vast omdat een boer een dikke laag modder over een maaipad had gelegd. Ik dacht dat ik er met wat snelheid wel doorheen zou komen maar dat viel tegen. Vervolgens rustig achteruit en de auto trok me er zo weer uit. Inmiddels zat de modder tot op mijn dak maar dat hoort bij en 4x4.
Op de snelweg is het een fantastische auto. Laatst op een vroege zaterdagochtend was ik vanaf Groningen in uur in Arnhem. cc op 195km/h en hij loopt als een zonnetje. Ook afgelopen weekend in Duitsland over de A31. Heerlijk 160km/h en je hebt niet het idee dat je zo hard rijdt.
Installaties etc.
Geen problemen.
Verbruik:
gemiddeld 1:12,4
afgelopen weekend heen en terug naar Arnhem cc 145km/h verbruik gemiddeld 1:12
bij lagere snelheden tot ca 100km/h is 1:14,5 haalbaar (woon-werk verkeer).
Ideale auto
- 51.000 km
Inmiddels ben ik weer enkele duizenden km verder dan mijn vorige review en leek het mij weer tijd voor een update.
Afgelopen zomer zijn we met het hele gezin naar zweden op vakantie geweest. Dit betekend dus 2 volwassenen, 2 kinderen en een hond. Om alles wat we nodig hadden mee te kunnen nemen had ik nog ene skibox en een fietsendrager nodig. De fietsendrager heb ik van de achterbuurman geleegd omdat die van mijn schoonouders incompleet bleek. Dit was echter een behoorlijk groot ding. Er pasten 3 volwassen fietsen achterop en woog zo'n 40kg. Mijn zoontje van 3,5 wou erg graag zijn fiets mee dus toch maar gedaan. Ik had verwacht dat ik er veel last van zou hebben aangezien de auto dan toch erg vol beladen is maar dat viel reuze mee. De snelheid heb ik er niet op aan hoeven passen en ook wat betreft verbruik heb ik niet het idee dat het veel heeft gescheeld.
In Zweden zitten we in een huis langs een onverharde weg en daar merk je het voordele van de 4x4 heel erg. Op steilere stukken waar ik de voorgaande jaren begon te slippen met de voorwielen merk ik dat de auto nu volledig grip houdt. Tijdens de heenreis was het verbruik wel aan de hoge kant 1:11 maar dan rij ik in DL waar het kan ook 150 a 160km/h. In zweden mag je niet harder dan 110 en daar beperkt ik mij dan ook tot ca 120, 130. Eenmaal daar aangekomen gaat het vaak over binnenweggetjes en mag je niet harder dan 80 a 90. Het verbruik met 4 volwassenen zonder skibox of fietsendrager is ongeveer 1:16!!.
Het navigatiesysteem werkt ook in Zweden super. De straat waar wij aan zitten wist hij zelfs te vinden terwijl je bij tomtom gps coördinaten in moet voeren.
Ik ben nog steeds erg tevreden over de Columbus. Het geluid vind ik echt super en hij werkt misschien niet helemaal zo snel als je zou willen met het laden van adressen maar voor de rest is het een super systeem.
Ook ben ik de laatste weken weer veel in het veld geweest waarbij ik over modderige weggetjes rij. Ik heb mijn zomerbanden er nog onder en daarmee merk ik dat ik wat minder grip heb maar ik ben tot op heden nog niet vast komen te zitten. Volgende maand gaan de winterbanden er weer onder en zal het nog makkelijker gaan.
Kortom nog geen problemen en de auto blijft voor mij de ideale auto in de zin van:
- zakelijk goed te tonen,
- familieauto (zeer ruim)
- reisauto (goede motor met genoeg vermogen)
- terreinauto (genoeg om over onverhard te rijden zonder vast te komen te zitten)
Terug van Wintersport
- 67.000 km
Even weer een update van de auto. Inmiddels staat er al weer 67.000km op de teller en ga ik over mijn geprognosticeerde 35.000km/jaar heen. Ik moet er alleen niet aan denken om een andere auto te krijgen. Ik heb nog steeds geen enkel mankement kunnen vinden. Afgelopen week zijn we op wintersportvakantie in Frankrijk geweest. Aangezien ik geen skibox op het dak wou die de rijeigenschappen zouden beïnvloeden heb ik het skiluik gebruikt om de ski's mee te vervoeren. De auto zat tot de nok toe volgepakt en met twee kleine kinderen en twee volwassenen was de auto dan ook vol beladen. De auto heeft het weer super doorstaan. Vanuit Noord Nederland rijden wij altijd via de A31 naar het zuiden. Dit is een heel erg rustige weg en nu ook kon ik daar rustig 170 a 180km/h rijden zonder dat de auto daar moeite mee had. Verder in DL gaat het niet meer zo vlot aangezien het drukker wordt maar toch rij ik daar 150 a 160 als het kan. Dit gaat allemaal erg soepel en je merkt er niks van. Het uiteindelijke verbruik van de heen en terugweg lag op ongeveer 1:11,5 wat ik best netjes vind voor deze snelheden. De 4x4 had ik niet veel nodig, alleen op de terugweg was het handig met de verse sneeuw die gevallen was. In steile klimmetjes merk je niet dat het glad is en op de snelweg kon ik nog aardig snelheid houden terwijl er drapsneeuw lag zonder dat het gevaarlijk wordt. Ik ben gelukkig nog niet aan een nieuwe auto toe maar hoop wel dat VAG met een 4x4 gaat komen die twee wiel verbrandingsmotor en twee wiel electrisch aangedreven is aangezien het anders voor leaserijders steeds minder aantrekkelijk wordt om 4x4 te rijden. Steeds meer bedrijven sturen hier toch meer op aan. Gelukkig heb ik nog ca 2,5 jaar te gaan.
Klokje rond
- 100.000 km
Afgelopen zondag was daar de stand van 100.000km. Ik heb de auto nu twee jaar en 5 maanden. Er was ingeschat dat ik ca. 35.000km per jaar zou rijden maar het blijkt dat het met name afgelopen jaar toch veel meer is geworden. Wat betreft bedrijskosten had ik achteraf waarschijnlijk beter een diesel kunnen nemen maar dat is achteraf.
De auto bevalt nog steeds prima. Afgelopen vakantie was de auto weer vol beladen en moest hij een caravan van ca 1200kg trekken. Hij heeft hier totaal geen moeite mee. Ik heb er (afhankelijk van de drukte) tussen de 90 en 120km/h mee gereden en dat doet hij perfect. In echt steile klimmen moet ik terug naar de 4 maar in principe kun je in zijn 6 heuvelopwaarts nog accelereren.
De 4x4 capaciteiten heb ik dit jaar wat minder hoeven te gebruiken maar tot op heden werkt het allemaal goed.
De elektronica heeft mij nog niet in de steek gelaten. Ook de columbus werkt nog goed. Ik blijf het RSap systeem voor de bluetooth verbinding niet ideaal vinden. Met name met smartphones is het lastig omdat je geen data verkeer meer op je telefoon hebt als je auto rijdt. Als je de verbinding verbreekt om toch data binnen te halen is de verbinding vervolgens weer snel hersteld.
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden en heb ik geen klagen.
Het brandstofverbruik ligt de laatste 2000km op ca. 1:13,4 Dit komt ook omdat ik de duurdere benzine gebruik. Als ik normaal euro tank ligt het verbruik op ca. 1:12,5
Verder heb ik tijdens de beurt ook geen zaken hoeven te laten vervangen buiten een paar lampjes om.
De winter door en een eerste gebrek
- 120.000 km
De kilometers vliegen er door. Inmiddels staat de auto al weer op 120.000km. Deze winter heb ik weer veel kunnen profiteren van de vierwielaandrijving met winterbanden. Het blijft een heerlijk gevoel om nagenoeg geen last te hebben van de sneeuw. Deze winter zijn we ook weer met een auto vol spullen en twee kinderen naar Oostenrijk geweest. Vooral de terugweg hadden we erg veel sneeuw (lees 1100km) maar door de vierwielaandrijving heeft de auto veel meer grip.
Vlak voor de wintersport moest ik ineens twee keer de koelvloeistof bijvullen. Omdat de auto vlak voor de wintersport tegen een beurt aan liep heb ik hem voor die tijd maar even langs de garage gebracht. Het bleek een defecte waterpomp te zijn die vervangen moest worden. Gelukkig kreeg ik een dag voor de vakantie de auto weer terug.
Ik heb verder het idee dat de elektronica een beetje begint te haperen. Laatst klapten mijn spiegels niet meer automatisch open en wilde de achterklep niet open. Ook gaat normaal de verlichting van dagrijverlichting boven de 150km/h over op normaal licht maar nu doet hij dit niet meer.
Ondanks de kleine zaken ben ik nog steeds erg tevreden met deze praktische auto. De volgende zal alleen wel een diesel worden met het aantal km die ik nu rij.
het wordt allemaal wat minder
- 156.000 km
De laatste tijd wordt het toch wel wat minder met de auto.
Inmiddels moet ik iedere 1000km een liter olie bijvullen. Dit is voor de leasemaatschappij maar mijn gevoel van betrouwbaarheid loopt wel achteruit. Vorige week ging de auto ineens op drie pitten lopen. Na een kort bezoek aan de garage was dit weer snel verholpen maar toch... En gisteravond hield het derde remlicht er ineens mee op. Tijd om naar een nieuwe te kijken vind ook de leasemaatschappij alleen wil ik zelf de winter nog wel door rijden met de 4x4. Ik betwijfel of mijn volgende auto ook weer een 4x4 zal worden met de huidige fiscale regels.
Ik weet nog niet wat het gaat worden. Het wisseld tussen een V60 plug in hybrid en een 2.0 octavia combi en ....
Al met al ben ik over de afgelopen 3,5 jaar wel zeer tevreden met de octavia maar hij begint wat mankementen te krijgen en dat stoort me wel.
Auto overleden ETL
- 162.000 km
Helaas. de auto is vroegtijdig overleden. Onderweg naar een dagje Winterberg eindigde wij vlak bij Osnabruck op een parkeerplaats. Hij wilde niet meer starten en zodoende moesten we een paar uur later met vervangend vervoer terug naar Nederland.
De uiteindelijke diagnose gaf aan dat de motor kapot is en er €8000,- schade is en dus economisch Total loss.
Voor mijn gevoel is de auto nog wel meer waard want het was gewoon een erg prettige auto.
Hopelijk is de diesel van betere kwaliteit aangezien ik binnen 2 weken de Octavia 3 combi 2.0TDI met 4x4 krijg. Ik kan niet wachten want ik rij nu in een Toyota en dat bevalt niet heel erg goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.