Skoda Octavia Combi 1.8 16V TSI Elegance (2008)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 16V TSI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst48.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na veel leeswerk in de myreviews van autoweek in de tijd voor de aanschaf van de octavia combi elegance 1.8 TSI, was ik toch redelijk overtuigd van de te verwachte kwaliteit van dit automerk. Er was voor mij vanwege te weinig kilometers per jaar geen reden meer om een diesel te blijven rijden. Voor het trekken van een caravan zocht ik dan wel naar een geschikte auto met benzine als brandstof. Als je dieselen gewend bent geweest dan blijft er voor de overgang naar een auto met benzine als brandstof niet veel keuze over. Bij veel automerken vaak een te lage maximum trekkracht bij een hoog toerental. De TSI uitvoeringen bij de VAG-groep blijven dan over als bijna enige keuze bij een betaalbare uitvoering. Echter VW aan de dure kant voor de meeruitvoeringen (!!) en een te lange levertijd voor de golf variant, Seat voor mij niet zo aantrekkelijk; dus rolde de TSI 1.8 van skoda al snel uit de bus ! De eerste indrukken zijn prima. De technische gegevens kun je er op nalezen: al 250 NM maximum bij 1500 toeren beschikbaar ! Mijn indruk is dat het toerental tussen 2000 en 2500 handhaven een prima manier van rijden met deze motor is. Ik ben geen racer en bij iets meer dan 2500 toeren in de 6e versnelling rijdt je al 120 km per uur. Met de cruiscontrol fijn en comfortabel toeren dus. En minimaal de motor op 2000 toeren houden vermindert de kans op olieverbruik bij het toepassen van longlife olie. Het verbruik blijft dan ook zeer vriendelijk ! Ongeveer 1 op 13 moet haalbaar zijn. Ervaringen met het rijden met caravan heb ik uiteraard nog niet. Ik zal mijn ervaringen regelmatig door blijven geven ook dus met het caravannen.
De aflevering bij auto Verdaat Veldhoven was trouwens prima verzorgd, lees hun site er maar op na, ze hebben er een 1e prijs mee gewonnen.
De uitvoering van de skoda is overigens in zwart metallic op aanraden van mijn kinderen. Ik moet zeggen: het ’smoelt’ goed dat zwart (en voor inruilen nooit slecht). Een fotootje plaats ik misschien nog wel maar bij de test van een octavia combi op de autoweeksite kun je de zwarte uitvoering redelijk goed beoordelen op kleur !
30-04-2008:
Nog een goede misschien wel bekende tip voor de slijtage van de autobanden of beter gezegd om de slijtage wat te vertragen: de aangegeven spanning met 0.3 bar verhogen (ik heb 195 65R15 van michelin), het rijdt lichter en het slijt minder !
10-05-2008:
Een reis naar Engeland achter de rug. Wat een prettige reisauto met die 1.8 TSI motor. Ondanks ook een behoorlijk aantal korte ritjes maar natuurlijk ook autoweg, een verbruik van 1 op 13 prima gehaald en ook ondanks dat de airco zijn best heeft moeten doen vanwege het prachtige weer (ook daar!). De prima trekkracht pakt al bij 1500 toeren op. Die 1.8 TSI blijkt iets bijzonders te leveren !! Alle andere standaardopties van de Elegance uitvoering werken prima tot nu toe.
Mijn eerste ervaringen met het trekken van een caravan. Het gaat over een aanhangergewicht van ruim 1100 kg. Voortreffelijk !!! In een woord !!! Wat een trekkracht. Toerental ook hier weer tussen 2000 en 2500 toeren. Bandenspanning achter: 3.0 en voor: 2.6. Geen enkel probleem. Rijden in de 5e versnelling is wel verstandig voor het verbruik wat tussen 1 op 8 en 1 op 10 ligt afhankelijk van de omstandigheden. Toch kon ik het een keer niet laten om een snel passerende combinatie te volgen die overigens 110 km per uur reed. Ook geen enkel probleem. Bij goed verdelen van de bagage in de caravan is de stabiliteit overigens voorbeeldig. Achtervering houdt zich prima. Ook een prettige ervaring: geen spat olieverbruik bij toepassing van longlife olie. Dat was bij het rijden met een diesel een ander verhaal: altijd olieverbruik. U heeft het waarschijnlijk al door: zeer positieve ervaringen met het rijden met een caravan. We rijden weer vrolijk verder en houd u op de hoogte van het rijden met deze voortreffelijke 1.8 TSI motor !!

PROBLEMEN

Uiteraard nog geen na 300 km alhoewel ik eenmaal met de trekhaak het straatoppervlak beroerd heb bij een verkeersdrempel. Gezien het feit dat de onderkant van de trekhaak vrij laag zit, uitkijken bij sommige verkeersdrempels dus! De sterwaarderingen zijn nu nog optimistisch aangegeven ! Hopen dat ze zo kunnen blijven.
Het blijft uitkijken met de trekhaak, bij het afrijden van de veerboot in mijn engelandvakantie toch weer even het wegoppervlak getoucheerd!
Voor het overige blijven de sterwaarderingen op hetzelfde niveau.
Ook het rijden met de caravan geeft aanleiding om de hoge waardering te handhaven. geen nieuwe problemen te melden.

Nog steeds zeer tevreden

  • 10.500 km

Ik heb er ondertussen 10500 km opzitten. Nog steeds veel rijplezier !! Opvallende details: rond 2000-2500 toerental deze 1.8 TSI motor laten lopen: prima !( rond 2500 toeren op de snelweg en 2000 toeren in het stadsverkeer) en
Olieverbruik: niet waarneembaar, m.a.w. nog geen olie hoeven bij te vullen.
De zit bij langere ritten ook nog prima in orde en alle bedieningen van randapperatuur gaan zoals het hoort. Radio doet het goed en ruitenwis-sensor werkt normaal. Alleen bij aanhangergebruik is achteruitrijden met de parkeersensor even hinderlijk maar dat kan niet anders.
Kortom nog veel sterren in het tevredenheidsklassement.
Op naar de volgende tussenstand: 30000 km lijkt m.i. redelijk ook in verband met een servicebeurt die er dan uitgevoerd moet worden.

Het blijft fijn rijden !

  • 19.000 km

Toch weer even mijn ervaringen tot nu toe. Het blijft een positief verhaal ! De auto blijft het prima doen. Olieverbruik: geen sprake van. Rijden rond de 2000 toeren ideaal en bij 1500 toeren is trekkracht al meer dan voldoende aan te spreken. Het rijden met de caravan is ook weer naar tevredenheid verlopen, dit keer naar het Loire gebied in Frankrijk; ook nu nog geen spat olieverbruik gehad wat ik nog steeds heel bijzonder vind na 19000 km. Een klein minpuntje is een kraakje in de carosserie wat af en toe te horen is maar waar mee te leven valt. Alle apparatuur blijft het prima doen en de slijtage van de banden is gering te noemen. De tip van een wat hogere bandenspanning blijkt te werken ! Het verbruik hangt uiteraard sterk af van je rijgedrag, rustig optrekken maakt een gunstig verbruik mogelijk van gemiddeld 1 op 14 tot 1 op 15, niet gek voor een 1800 motor.
Op naar de 30000 km !

Onverminderd succes

  • 27.000 km

Bij de wintercheck werd me aangeraden wat olie bij te vullen, maar eigenlijk was het niet nodig. De auto blijft probleemloos rijden en het instrumentarium blijft goed functioneren. Onlangs kreeg ik melding voor een beurt. Over 4400 km en dan kom ik uit op ruim 31000 km. Ik ga nog met een gerust hart begin mei op vakantie naar Italie en heb de beurt afgesproken voor half mei. Vanwege het aflopen van de garantie begin april toch even het electrisch systeem door laten meten. Resultaat: alles in orde ! Ik ben van plan toch nog maar ruimschoots van deze auto gebruik te blijven maken. Of ik heb nog steeds geluk met dit exemplaar of de kwaliteit van dit type Skoda is gewoon goed te noemen.
Op naar de 60000 km voor het volgende succesverhaal !
Een fijne zomervakantie voor iedereen en veel rijplezier vooral voor de Skoda rijders !

Bijna 40000 km

  • 48.000 km

Bijna de omtrek van de aarde gehaald ! Alles blijft prima werken. Eerste grote beurt gehad bij 30400 km. Geen extra kosten, wat wil je nog meer. Olieverbruik ? Nog steeds niet. Nogmaals: ik trek rustig op bij wegrijden en hou me keurig aan maximum snelheden. Als het moet kan ik nog steeds beroep doen op de uitstekende trekkracht van deze auto. En rijden met de caravan verloopt naar alle tevredenheid. Een herhaling van eerdere gegeven tips zoals bandenspanning is niet echt nodig, ze blijven nog steeds van kracht. Een ding is me wel opgevallen: in Duitsland is men zich bewust van de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding van deze Skoda. Wat ziet men daar naar verhouding veel auto's van dit type ! Binnen de VAG-groep hebben Audi en VW een grote concurrent in eigen huis. Omstreeks 10000 euro meer voor een gelijkwaardige Audi en 5000 euro bij VW, je bent een dief van je eigen beurs !! Inruil zal wel minder zijn, dan rij je maar lekker door. Met 15000 km per jaar kan ik nog jaren vooruit, tja wat wil je: rijden met 2000 toeren gemiddeld, het lijkt wel dieselen !! De motor kan dan lang mee !! Onverminderd een blijvend succesverhaal !!
Op naar de 60000 km. Verslag volgt t.z.t.

48000 km bereikt !
Alles gaat nog naar wens. Maar heb de auto ingeruild voor een 1.8 TSI businessline met DSG. In januari 2012 komt ie ! De inruilprijs was prima. Vandaar. En dat rijden met een DSG-automaat lijkt me wel wat ! Ik blijf trouw aan Skoda, de kwaliteit heeft zich overduidelijk bewezen. T.z.t. zal ik weer verslag doen van mijn nieuwe ervaringen. Overigens: ik rij nog steeds met de eerste set banden en kan er nog een tijd mee door Ik ga wel vanaf eind oktober op winterbanden. Ik kreeg een prima aanbod van mijn dealer voor een complete set winterbanden.
Veel groeten van een grote skoda-fan !!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.