Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst83.009 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 2.835 km

Sinds 23-4-2010 de trotse berijder van deze Octavia Greenline. Bij de keus voor mijn nieuwe Leaseauto mijzelf breed georiënteerd; o.a. Ford Mondeo, Seat Exeo,Volkswagen Passat, Opel Insignia hadden mijn interesse. Uiteindelijk is de keus om een aantal redenen op deze Skoda Ocatavia Combi Greenline gevallen; zeer mooi uiterlijk vooral de neus, Fiscaal voordeel heel belangrijk punt, eerdere positieve ervaringen met Octavia 1e generatie. Ik heb mijn Octavia gelijk op andere licht metalen velgen laten zetten; namelijk 17 inch (Mondena velgen van Seat Exeo)met 225/45 zr 17 Conti Sportcontact 3 in plaats van de “te” kleine standaard 15 inch velgen. Ik heb dit overigens na aflevering met mijn dealer geregeld, af fabriek kan namelijk niet bij een Greenline uitvoering, verder als extra’s: Electrische ramen achter, Sunset Glas, Bury Carkit, afneembare trekhaak en gelijk hulpveren laten monteren in verband met trekken caravan, Metalic Lak Antraciet, Wax Oil behandeling. De uitrusting van deze Greenline is verder dik in orde; Boordcomputer, Cruise Control, Asmundsen Navigatie (ik gebruik overigens ook mijn Tom Tom nog in verband met actuelere verkeersinformatie), Leder pakket; stuur en versnellingspook, Climatronic, duurzame materialen interieur.

Het Rijden:

Mijn vorige auto was een Volvo V 50 met 2.0 diesel (140 PK) dus ik wist dat ik wat in vermogen terug ging maar daar kies je voor. In de praktijk valt het verschil me echter reuze mee wanneer je op een aantal punten let; wil je wat sportiever rijden trek je dan niks aan van de schakelindicator maar schakel op geluid en gevoel (het oude rijden), dan is de motor gewoon goed bij de les en legt hij ook de tussensprintjes vlot af, motor is zeer stil, het enige nadeel(tje) wat ik heb ondervonden is dat de koppeling in zijn 1e versnelling in de file wat onrustig is (je hebt weinig marge) Het ontbreken van een 6e versnelling (de bak schakelt overigens heel precies en zeer licht) vind ik een misser, was dit gewend in de Volvo maar ook alle andere Skoda’s worden hier “gewoon” mee afgeleverd, vooral op lange ritten mis je dit wel. Ook een Greenline moet (juist) met een zesbak geleverd kunnen worden, het zou hem nog wat comfortabeler maken. Ik ben verder alleen maar positief over het rijden: prima strak weggedrag, goed zicht, prima stoelen, stille motor, overzichtelijk dashboard, degelijk en veilig gevoel in de auto en niet te vergeten de Radio CD/MP3 installatie wat een geluid. Het verbruik is nu na bijna 3000 km gemiddeld 5,5 liter op 100 km. Ik ben verder benieuwd hoe hij zich als Caravantrekker gaat houden maar dat zal ik in juli gaan ondervinden. Ik rij +/- 60.000 km per jaar en zal regelmatig een update invoeren.

Ervaringen van 15.000 km

  • 14.977 km

12-07-2010

Inmiddels bijna 15.000 km gereden en zeker geen spijt van mijn keus. Wat in positieve zin opvalt; stilte binnen in de auto, goede stoelen en heel opmerkelijk het lijkt wel of de motor vanaf plus minus 7000 à 8000 km los is gekomen. De auto reed al best wel vlot en pittig maar heeft nu veel meer power en trekkracht en hij is niet getuned.

Helaas ook wat negatieve dingen: met inparkeren en dergelijke verdraai je makkelijk het volumewieltje op het stuur.

Een groter probleem is van technische aard: na ongeveer 2000 km begonnen tijdens het rijden op een gegeven moment al mijn waarschuwingslampjes te branden waarop vervolgens het lampje van de pomp van stuurbekrachtiging +/- 20 seconden bleef branden. Hierop de auto naar de dealer De Groot Meerkerk, alles doorgemeten en niets kunnen vinden, de aansluitingen schoon gemaakt was waarschijnlijk geoxydeerd. Helaas na een paar weken bleef het probleem zich weer voor te doen dus weer terug naar De Groot, weer doorgemeten en niets kunnen vinden, computer gereset. Helaas na een aantal weken zelfde probleem, ik wil nog wel benadrukken dat tijdens het rijden er niets maar dan ook niets aan de auto of rijden was te merken. Nu de auto een week kwijt geweest en na metingen bij De Groot is er een nieuwe regelunit inclusief ABS pomp in gezet. Dit is gedaan na overleg met de Skoda importeur. De Groot is overigens een fijne garage waar ze je prima helpen en te woord staan. Het wordt dus afwachten, komende vrijdag op vakantie met caravan naar Kroatië.

Caravantrekker plus eerste winter ervaring

  • 48.937 km

Nee niet blijven overwinteren hoewel met dit weer een aanlokkelijk idee ! Door drukte helaas niet eerder aan dit 3e verslag toegekomen. Wij zijn van de zomer met de caravan een Bürstner van 1300 kilo naar Kroatië gereden een enkele reis van 1700 km. Wat valt op het verbruik vliegt omhoog normaal een verbruik van 5,5 tot 6 liter op 100 kilomer nu 9 tot 9,5 liter op 100 kilomter. Het rijden; ja hij houdt zich prima met een paar opmerkingen: olietemperatuur loopt op naar 120 tot 129 graden in de bergen, hij gaat ook olie verbruiken 1 liter op +/- 1500 kilomter, in de bergen moet je regelmatig naar zijn twee in het gunstigste geval zijn 3e versnelling. Je hebt nergens problemen om weg te rijden echter een tussenprint duurt lang, bv je gaat terug naar 80 en wil dan weer naar 110 dat duurt echt lang. Wanneer je lekker op koers 100 à 110 wilt rijden gaat dat prima als je maar niet terug hoeft naar bv 80 kilometer per uur, negeer volkomen het schakeladvies anders draait je motor zo in de soep. Conclussie gezien motorvermogen en gewicht caravan prima te doen en ja ook in de bergen.
@

Winter; nu in de winter vallen een paar dingen op, duurt lang voordat de auto warm is en ruiten schoon gewasemd. Starten is nooit een probleem en rijden voor de rest prima. Echter een ding is absurd - de achteruitsproeier spuit het water over het achterraam heen ipv erop, zodat je veel moeite moet doen om deze van pekel en andere vuiligheid te ontdoen. Eens vragen aan de dealer of dit anders ingesteld kan worden.

Olieverbruik

  • 83.009 km

Kort verslagje. Eigenlijk geen bijzonderheden. Auto rijdt nog steeds prima en geen rare defecten. Alleen het olieverbruik blijft 1 liter op +/- 15.000 km. Bij 90.000 km krijgt hij weer een beurt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.