Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Clever Editi |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Eerste week
- 1.160 km
Nu een week gereden met mijn Skoda Octavia.
Opties:
- DSG-automaat
- Chromen raamlijsten
- Half lederen bekleding
- Stoelverwarming op de voorstoelen
- LED achterlichten luxe variant
- Multifunctioneel lederen 3-spaaks sportstuurwiel met schakelpaddles
-> Schakelpaddles (leuk om te hebben) met 1.6 tdi geen toevoeging
-> Met knoppen die geen functie hebben om dat de auto geen a.c.c. heeft
-> Uberhaupt geen aanvullende veiligheidssystemen.
- Stoelverwarming op de voorstoelen
- Sunset (extra donker getinte ramen achter)
- MaxiDOT boordcomputer met kleurenscherm
-> Werkt helaas niet samen met Android auto. iig de navigatie niet.
-> Andriod auto werkt alleen met een kabeltje.
-> Tevens werkt het ook maar met 1 telefoon
- Navigatie Amundsen
-> Scherm is mooi veel informatie.
-> Files worden nog steeds niet goed weergegeven (ter vergelijking met Google Maps
-> Spraak tegen Amundsen werkt goed
- Climatronic
- 16 inch velgen
- Geen make-up lampjes aanwezig bij de zonnekleppen
- Geen dubbele laadbodem in de achterbak aanwezig (optie, moet je weten)
- Geen bagagenet/rooster aanwezig als scheiding tussen achterbak en inzittende. (optie, moet je weten)
- Interieurgeluid. Naar mijn mening goed. Echter hiervoor een VW Polo 3 cilinder uit 2013. Veel auto zijn beter.
- Verbruik redelijk, bij normaal gebruik rond 1:20 a 22.
- Indien start stop aanstaat en de motor slaat aan en je trekt op dan is er een schok voelbaar door de auto. Dit schijnt te maken te hebben met de DSG die droog is i.p.v. bij een duurde VW golf.
- Automaat is wel erg prettig.
- Rijd veel beter over drempels en andere ongelijkheden in de weg dan de VW polo
- Stoelen zitten goed.
- Sportstuur niet mijn ding, wel goed verstelbaar.
Zeer complete auto voor betaalbare prijs.
- Met achteruit rijden zit er een functie op dat de auto automatisch remt als je boven een bepaalde snelheid achteruit rijdt. Indien je het heel bewust langzaam ergens tegen aan wilt rijden kan dat wel. (geprobeerd met hoog gras)
- Er zit geen City Emergency Braking op de voorzijde helaas. Dit zou ik wel aanschaffen in mijn volgende auto. Bij een kop-staart ongelukje heb je deze kosten er direct uit. Eigen risico bijvoorbeeld.
- Parkeersensoren achter zijn fijn, helaas niet aan de voorzijde.
- Het middenconsole is niet zo prettig. Deze moet in zijn geheel open en hierdoor valt die terug in zijn beginstand, je moet de hoogte opnieuw instellen. Het vak is diep en ligt ver naar achteren, Wat moeilijk om in te kijken en er iets uit te pakken.
- De automaat is een fijne toevoeging aan de auto.
- Als de ramen niet geheel open zijn en je trekt de deur dicht, klinkt het alsof de ramen eruit de springen. (niet zo prettig)
- Android auto bevalt goed. Jammer dat de route aanduiding niet het MaxiDOT scherm kan weergegeven worden. Waardoor je naar de zijkant moet kijken. Gebruik van Google spraak is wel een goede toevoeging. Dus als je de route wilt naar een restaurant dan kan je de naam van het restaurant noemen en geeft die opties weer (i.p.v. dat je het adres van het restaurant hoeft te noemen).
Update
- 2.654 km
Weer een ruime week verder.
Afgelopen week ook met een VW golf uit 2015 meegereden. Volgens mij is de VW een stukje stiller dan deze Skoda.
Desalniettemin nog steeds blij met de auto.
Aflopen week een bocht genomen waar een hobbel in zit. Deze bocht nam ik op dezelfde wijze en snelheid als ik dat in de Polo deed. Echter merk je dan nu dat er een heel stuk auto er achter nakomt.
Met achteruit rijden zit er een functie op dat de auto automatisch remt als je boven een bepaalde snelheid achteruit rijdt. Indien je het heel bewust langzaam ergens tegen aan wilt rijden kan dat wel. (geprobeerd met hoog gras)
Ps er zit geen City Emergency Braking op de voorzijde helaas. Dit zou ik wel aanschaffen in mijn volgende auto. Bij een kop-staart ongelukje heb je deze kosten er direct uit. Eigen risico bijvoorbeeld.
Mijn vriendin heeft de auto een paar keer geleend. Hierbij een paar opmerkingen:
- Het is wel een grotere auto, zeker met parkeren is het moeilijker inschatten. Parkeersensoren achter zijn fijn, helaas niet aan de voorzijde.
- Er zitten wel heel veel knopjes deze zorgen weer voor de nodige afleiding.
- Het middenconsole is minder prettig dan het armsteun in de Polo. Deze moet in zijn geheel open en hierdoor valt die terug in zijn begin stand en moet je de hoogte opnieuw instellen. Het vak is enigszins diep en ligt ver naar achteren, Wat moeilijk om in te kijken en er iets uit te pakken.
- De auto rijd bijna vanzelf. De automaat is een fijne toevoeging aan de auto.
- Airco is wel een stuk prettiger dan in de Polo. Zit tevens climate control in de auto.
Update volgt.
Kleine update
- 4.039 km
Blijft een fijne wagen. Geluid valt misschien toch wel mee. Ligt ook aan het asfalt en hoeveel je erop let.
Als je de sleutel langere tijd ingedrukt houd met openen kunnen de ramen open. Dit is prettig als de auto met 37 graden in de zon gestaan heeft, dat er wat warmte uit kan. Echter als de ramen niet geheel open zijn en je trekt de deur dicht, klinkt het alsof de ramen eruit de springen. (niet zo prettig)
Android auto bevalt beter. Jammer dat de route aanduiding niet het MaxiDOT scherm kan weergegeven worden. Waardoor je naar de zijkant moet kijken.
Gebruik van Google spraak is wel een goede toevoeging. Dus als je de route wilt naar een restaurant dan kan je de naam van het restaurant noemen en geeft die opties weer (i.p.v. dat je het adres van het restaurant hoeft te noemen).
9100 en 25000km
- 25.000 km
Bordeaux
9211 km
Een week naar Bordeaux geweest.
We zijn een week naar Zuid Frankrijk geweest. Totaal 3100km afgelegd.
Zaterdagnacht heen gereden 1100km in 10,5 uur. Een keer gestopt om te wisselen en een keer om te tanken.
Vrijdagnacht terug gereden 1100km in 10,5 uur. Een keer gestopt om te wisselen en een keer om te tanken.
De inhoud van de achterbak is echt gigantisch. Wat hebben we mee genomen golftas, een grote tas met (wandel)schoenen, 2 grote hardkoffers. Dit alles pas met gemak nog onder de kofferbak afdekking.
De airco werkt fantastisch en snel de stoelverwarming is ideaal voor het slapen in de nacht.
25000km
Door een hotspot verbinding maken met je telefoon krijgt het ingebouwde multimedia systeem veel meer functies. Het systeem gaat gebruik maken van de informatie van TomTom traffic live info, je kan via Google en dus ook Googlezoektermen locaties zoeken. Een rit van een uur, 90km verbruikt ongeveer 6mb.
Het grote voordelen van het gebruik van het multimedia systeem is
- 2 Bluetooth verbindingen gelijktijdig mogelijk (werk en prive)
- Route aanduiding op het MaxiDOT scherm
Winterbanden onder de auto
Verbruik zal ik een aantal keer weer bijhouden om hierin inzicht te geven.
Het afrol geluid is wel iets meer aanwezig.
LED interieurverlichting in portieren en bij je voeten. Nu de dagen weer korter worden is dit wel iets wat ik mis. Je ziet in de auto echt geen pepernoot. Dan moet je dus je leeslampje aanzetten en dat vind ik niet prettig tijdens het rijden. Plus de handeling leidt af.
Geen Adblue, waar ik blij mee ben. Mijn collega's die deze auto nu bestellen hebben allemaal de extra toevoeging van Adblue. Een goedje dat je dus elke 10.000km moet bijvullen.
Binnenkort op wintersport. Dan zal ik een update geven over e.e.a. Ga ook met vrienden wellicht hebben die nog op en aanmerkingen.
Nieuwe auto
- 152.000 km
Fijne auto. Nooit problemen mee gehad. Alleen regulier onderhoud.
Veel bagage ruimte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.