Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
Hernieuwde kennismaking
- 154.000 km
Na 3 jaar een Passat van de zaak gereden te hebben nu dan weer eigen auto. De Passat beviel erg goed met de 1.4TSI motor en aangezien ik voor de Passat een Octavia 2.0TDI DSG in de lease had voor 4 jaar ben ik eerst maar weer naar de Octavia gaan kijken. Dit keer dan liefst eentje van na de facelift. Na wat zoekwerk (wat is Nederland toch klein op internet) kwam ik deze tegen bij een universeel autobedrijf. Typisch een ex lease auto die in 3,5 jaar veel km gereden heeft. Lease auto's krijgen altijd netjes hun beurt bij de merkdealer en dit keer was dat ook zo. Alle stempels aanwezig van dezelfde merkdealer en dus nog met de mobiliteitsgarantie van Skoda. Nadat ik met de dealer had gebeld durfde ik de auto wel zonder garantie mee te nemen. Wel met 2 nieuwe banden en nieuwe trekhaak. Er zat ook nog een setje stalen velgen bij met vrijwel nieuwe winterbanden.
Nu dan de eerste ervaring. Wat een geweldige auto is dit toch nog steeds. De ruimte en afwerking zijn nog steeds onovertroffen in zijn klasse. Ik had nog even proef gereden in de nieuwe Astra maar die is toch duidelijk een stuk minder ruim en minder compleet uitegerust tegen een hogere prijs. Deze Businessline uitvoering heeft heel veel opties aan boord. Schitterend Columbus multimedia systeem, Xenon, Bochtverlichting, Carkit, klein leerpakket, multifunctioneel stuurwiel, PDC voor en achter en verder natuurlijk nog alles wat je standaard al krijgt bij de Elegance uitvoering. Er blijft weinig te wensen over.
Rijden met de 1.4tsi was ik al gewend van de Passat. In de Octavia lijkt de motor nog wat krachtiger wat wel zal komen door het lagere gewicht en de handbak. Kortom, voldoende power voorhanden en nog best wel zuinig ook.
Een paar minpuntjes zijn er ook.
Allereerst de bediening van de cruise control. Dit gaat toch echt veel minder gemakkelijk dan in de Passat waar je een apart hendeltje hebt voor de cruise control. Hiermee kun je de cruise control eenvoudig instellen op exact de juiste snelheid zodat je bijvoorbeeld precies tegen de grens van de maximum snelheid pus foutmarge aan kunt rijden. In de Octavia kun je nergens aflezen waarop de cruise control staat ingesteld (in de Passat staat dit in de MFD display)en de enige manier om dit nauwkeurig te doen is om de MFD te zetten op snelheids weergave. Dan nog is het lastig omdat het instellen niet in stappen van 10 of van 1 gaat zoals in de Passat. Maar goed, hier valt wel mee te leven, zal wel kwestie van wennen zijn.
Verder merk ik dat mijn achterbanden behoorlijk gecupt zijn. Ik las al dat dit een bekende kwaal is en moeilijk te vermijden. Bij de Passat had ik hier ook al last van. Binnenkort gaan er daarom maar nieuwe achterbanden om. Ik heb gekozen voor de Michelin Primacy 3 band omdat men zegt dat die het minst gevoelig zijn voor cuppen. Afwachten maar.
Dan nog een minpuntje van de telefoon car kit in combinatie met mijn Blackberry Bold 9780. Ik kan wel mijn telefoon koppelen met behulp van rSAP maar dan zijn wel alle email en internetfuncties uitgeschakeld. Dit is niet altijd even handig of gewenst. Ik las dat vanaf 2011 er een update is waarbij je de mogelijkheid hebt om niet via rSAP maar "gewoon" via standaard bluetooth te verbinden waarbij je dat probleem niet hebt. Maar ja, de mijne is van 2009 en vervanging van een nieuwe carkit kost toch gauw 200 euro. Nog maar even zien hoe het in de praktijk gaat. Kan altijd nog kiezen voor een losse bluetooth carkit maar dan mis ik alle geweldige mogelijkheden via het Columbis systeem in combinatie met de car kit module.
Comfort, deze auto lijkt iets harder afgeveerd dan de Passat en de stoelen zijn wat kleiner, vooral de zitting. Kwestie van wennen denk ik. Ook is de auto iets minder stil binnenin. Ik denk dat je hieraan kunt merken dat voor dit soort zaken net wat meer aandacht en budget is bij een auto uit een segment hoger zoals de Passat.
Ik hoop nog een flink aantal probleemloze kilometers te kunnen rijden met deze auto. Over een paar maanden volgt hier wel een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.