Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition (2020)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf98.500 km
KM-stand laatst98.500 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf en eerste km's

  • 98.500 km

I.v.m. gezinsuitbreiding in najaar '23 en januari op zoek geweest naar een fijne en ruime gezinsauto. De Ford Focus wagon titanium (Mk3) waarin ik reed voldeed prima voor een aantal jaar maar de auto was inmiddels 10 jaar oud en de onderhoudskosten van de 4,5 jaar dat ik de auto in bezit had zijn me nooit heel erg meegevallen. De APK zou verlopen in het voorjaar, vrij snel tot de conclusie gekomen dat een andere auto een betere oplossing zou zijn.
Bij de zoektocht wel een aantal wensen op het lijstje.
1. Automatische transmissie
2. Meer ruimte binnenin en een grotere kofferbak.
3. Meer moderne functionaliteit.
De Ford Focus was best OK uitgerust, veel plezier gehad van de voorruitverwarming, minder plezier van het infotainmentsysteem. Het navigatiesysteem voldoet anno 2024 zeker niet meer, zeker wat betreft de formaat van de display (formaat post-it). Ook regelmatig ruzie met de navigatie gehad omdat de routes nogal eens onlogisch waren. Gelukkig kan ik ook borden lezen.
Minder belangrijk maar wel een wens waren meer vermogen, betere zittingen, zuinig verbruik, betere ergonomie en een auto die wat meer bij de tijd is.
Voor de nieuwe auto is de shortlist nooit heel lang geweest. SUV's/Crossovers zijn nooit serieuze opties, mijn beleving is dat stationwagons een wat betere wegligging hebben en SUV's hebben in de regel de aerodynamica van een blok beton.
De focus (no pun intended) kwam dus snel op een stationwagon uit. Als eerste proefgereden in een Skoda Octavia met een 1.0 116 PK TSI motor met een DSG-automaat. Deze auto zou het ivm de kleur (zwart) niet gaan worden maar ik wilde een indruk hebben van de DSG en de ruimtebeleving in de auto.
Verder proefgereden in een Ford Focus mk4 uit 2019, de automaat vond ik vrij bokkerig schakelen maar had een prettig en scherp stuurgedrag. Ruimte achterin was OK, infotainmentsysteem zo-zo. Kwestie van smaak maar ik vind een scherm op het dashboard gemonteerd niet heel erg fraai. Het ontneemt ook wat zicht op je voorruit.
De 3e proefrit was wederom een Skoda Octavia, nu in het grijsblauw en met een 1.5 150PK TSI motor en wederom DSG. Deze auto is het uiteindelijk geworden. Alle seinen wat betreft het wensenlijstje staan op groen. Ruimere auto's in hetzelfde segment zijn waarschijnlijk niet te vinden, en laadruimte is voorzien van verschillende compartimenten.
De DSG is mits met de juiste benadering een fijne transmissie. Ik heb van nature een rustige rijstijl en dat matcht wel met de DSG. De transmissie komt wat minder tot zijn recht als er plotseling het gaspedaal diep wordt ingetrapt. Dat vind de auto minder prettig. Bij rustig optrekken en rijden loopt de motor lekker soepel.
Het verbruik zou ik later moeten beoordelen. Ivm met de winterse omstandigheden is het verbruik wat hoger dan het gemiddeld genomen zou moeten zijn.
Verdere eigenschappen die mij erg bevallen zijn de stoelverwarming, erg prettig als je last van je rug hebt. De positie van het infotainmentscherm, deze zit misschien wat laag maar zelf vind ik dit prettig omdat het zicht op de voorruit dan sowieso vrij is. Wat mij erg meevalt is het stuurgedrag van de auto, tijdens het sturen krijg je voldoende feedback mee. Ik had verwacht dat t.o.v. van de Ford Focus het stuurgedrag wat tegen zou kunnen vallen maar het verschil is niet eens zo heel groot.
Kwestie van wennen is het ontbreken van een voorruitverwarming, de auto starten met een sleutel ipv een knop en een wat lagere instap tov de vorige auto.
Klein nadeel is de bediening van de cruise-control die wat onhandig is met een hendel achter het stuur zit ipv op het stuur. Echter voor dagelijks gebruik speelt cruise control niet een heel erg grote rol.
Al met al bij de eerste beoordeling kan ik melden dat de auto value-for-money uitstraalt, logisch en doordacht in elkaar zit, lekker cruist en een relaxte rij-ervaring overall biedt. Zaken als verbuik en onderhoud zijn punten die op een later moment moeten worden beoordeeld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.