Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019) #2

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business (2019)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst109.724 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 10.220 km

Ik heb lang gezocht op internet om een zo goed mogelijke keuze te maken, om een auto uit te kiezen die het best bij mijn behoeften en die van mijn gezin past. Ik wilde een ruime auto, want voor mijn zoon van 15 werd het bijna onaangenaam krap achterin de Fabia die ik hiervoor had. Mede door een verruiming van het leasebudget kon ik ook daadwerkelijk een ruimere auto uitkiezen. Daarnaast had ik enkele opties op de wensenlijst staan, zoals xenon- of nog beter, ledlicht, een fatsoenlijk entertainmentsysteem (ik zit regelmatig op de weg, dus ik wil een vrij vlot systeem en het geluid moet goed zijn), stoelverwarming, automaat en nog een paar van dat soort zaken en het moest een statiowagon zijn, wegens praktisch gebruikgemak.

Heel veel auto's passeerden de revue, maar de shortlist bestond op een bepaald moment uit 4 auto's. Op alfabetische volgorde:
- Ford Focus Wagon 1.0 Titanium
- Kia Ceed Sportswagon DynamicPlusLine 1.0 T-GDi
- Kia Niro Kia Niro DynamicPlusLine 1.6 GDi
- Skoda Octavia Style Business 1.0 TSI
Met het hele gezin op pad geweest om de auto's in real life te keuren, toen vielen er al twee af: de Ford, want die zat voor de kinderen op de achterbank niet zo lekker als de Octavia en zelf vind ik het ontwerp net niet helemaal kloppen (zeker geen lelijk of mislukte auto hoor!) en de Kia Ceed, want de ruimte achterin was niet zo ruim als bij de andere auto's en de voorstoelen vielen niet zo bij mij in de smaak, ze zaten niet niet lekker.
Dus verder met de Niro en de Octavia. Ik kon maar niet kiezen, allebei geweldige auto's. Omdat de Kia een hybride is, kon ik een iets duurdere auto uitkiezen, omdat het brandstofvoorschot in de lease dan iets lager is. Zodoende bleef er meer geld per maand over voor de auto zelf. Daardoor had de Kia wat meer luxe opties dan de Octavia, waaronder half lederen bekleding, open dak en enkele veiligheidsopties.
Wat de doorslag gaf was een proefrit met beide auto's, vlak na elkaar. Eerst de Niro. Ik wist het zeker, deze wordt het, alles klopt! Toch maar naar de Skoda dealer voor de Octavia. Ik was nog geen 100 meter aan het rijden en ik was verkocht. Niet de Kia, maar deze wordt het! Net wat verfijnder, nog stiller dan de Kia (daar zijn de afrolgeluiden van de banden beter hoorbaar), grotere kofferbak en wat kleine dingetjes die net wat beter zijn, zoals de rolhoes die vanzelf netjes oprolt in een geleider, en die niet los schiet de cassette in.
Wat waarschijnlijk ook meespeelde is dat ik een Fabia had: de Octavia gaf me ook meer een "welkom-thuis-gevoel", als je begrijpt wat ik bedoel. Dus die werd besteld, in de uitvoering Style Business 1.0 TSI DSG met deze opties:
- Sunset (verduisterde ramen achter)
- 230V stopcontact achterin
- 2x USB achterin
- trekhaak
- virtual cockpit
- Quartz metallic grey als kleur.

Standaard heeft deze uitvoering o.a. deze opties:
- Full led koplampen en achterlichten
- Parkeerassistent (parkeert dus zelf in of uit)
- Binnen- en buitenspiegels automatisch dimmend
- 17 inch wielen
- Skoda app
- 9,2 inch Columbus navigatie
- Chromen raam omlijsting
- RVS dakrails
- Spijlen in grille glanzend
- Canton soundsystem met 10 speakers
- DAB+ radio
- Verwarmbare voorstoelen
- Keyless entry en start
- Draadloos opladen telefoon

Intussen dus ongeveer 10.000 km verder en eigenlijk zonder klachten! Er was wel een onbalans in de banden, maar dat is netjes door de dealer opgelost (auto werd geleverd met winterbanden). Elke keer vind ik het weer fijn om met deze auto op stap te gaan. Het is gewoon een rustgevende auto. Lekker stil, goede stoelen en een goede geluidsinstallatie. De automaat draagt daar ook aan bij, op twee manieren. Het niet hoeven schakelen zorgt natuurlijk wel voor ontspanning, maar haalt ook wel de fut een beetje uit de motor. Een collega van mij heeft een Octavia Sport Business besteld, zonder automaat, wel met dezelfde 1.0 TSI. Die is een stuk feller. Totdat ik de automaat in de sportstand zet, dan zijn de verschillen mimimaal. Aangezien ik toch een rustige rijstijl heb, is dat voor mij in ieder geval echt geen nadeel.
Wat je in testen leest en hoort, o.a. op AutoWeek, is dat het lastig vanuit stilstand wegrijden is met de DSG. Ik kan dat niet helemaal ontkennen, maar je hebt vrij snel door hoe je dat soepel kunt doen. Ik merkte wel een behoorlijk verschil met het wegrijden in mijn Fabia 1.4TDI DSG, dat was echt heel anders. Waarschijnlijk ook omdat het een diesel was.
Het verbruik van 1 op 17 gemiddeld vind ik ook een hele prestatie van deze kleine motor in een auto van deze afmetingen en gewicht. En ik weet dat het nog zuiniger kan, als je de kleinere wielen met smallere banden hebt. Want ik heb even in een Seat Leon gereden met 16 inch wielen en banden van 205 breed, en die reed 1 op 19...

Het is een heel verhaal geworden, maar dat zegt in dit geval zeker iets over hoe tevreden ik ben over deze auto! Echt een aanrader, tot nu toe (en ik denk niet dat dat verandert, wat mij betreft)!

Update

  • 14.382 km

Er zijn me in de loop van de tijd wat dingen opgevallen. Geen uitgesproken voor- of nadelen, meer eigenschappen van de auto. Misschien punten waar een potentiële koper van dezelfde auto wat aan heeft.
Het viel me vanaf het begin op dat de 3-cilinder echt heel beschaafd loopt. Veel mooier dan de BMW 216 1.5 liter 3-cilinder van mijn buurman. Die klinkt niet zoals een BMW hoort te klinken, echt de reutel van een 3-cilinder. Daar is bij mijn Octavia echt geen sprake van. Echter denk ik dat ze dat voor elkaar hebben gekregen door gebruik te maken van een flink zwaar vliegwiel. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Nadeel is onder andere dat de motor vanuit stationair wat traag op toeren komt, zelfs als de motor vrij draait (in zijn "neutraal/vrij"). Zowel een voor- als nadeel is het dat je heel lang kunt "zeilen" met deze auto, hij remt nauwelijks af op de motor, zelfs niet als je meerdere versnellingen terugschakelt.
Dat traag op toeren komen zorgde er ook voor dat ik even moest wennen aan het wegrijden vanuit stilstand, daar lijkt een vertraging in te zitten. Hiervoor had ik een Fabia 1.4 TDI, die had daar geen last van. Dus tijdens mijn eerste meters dacht ik af en toe dat ik te weinig gas gaf tijdens het wegrijden, waardoor ik dus meer gas gaf, met als gevolg dat ik sneller wegreed dan dat de bedoeling was...
Overigens draagt het wel bij aan relaxed autorijden en dat spreekt me wel aan. Ik ben geen stoplichtsprinter, ik ben meer type cruiser: rustig aan rijden. Dan kom je ook uitgeruster aan.
Wat ik trouwens ook hoor/lees is dat je bijna niet schokvrij kunt wegrijden met deze motor/bak-combinatie, dat ervaar ik niet.

Ander puntje: ik heb 3 dagen een leenauto gehad, omdat er een probleem was met mijn banden. De auto bleek achteraf te lang te hebben stilgestaan voordat deze werd afgeleverd, waardoor alle banden een vlakke kant hadden gekregen. Het duurde even voordat ze er bij de dealer erachter waren dat dát de oorzaak was en heb uiteindelijk vier nieuwe zomerbanden gehad. Ik kwam daar overigens niet eerder achter, omdat de eerste drie maanden de auto nog op winterbanden stond... Maar: die leenauto dus. Dat was een Seat Leon ST 1.0 TSI, handgeschakeld. Met dezelfde motor dus. Het viel me op dat die wel wat feller was dan die van mij, dus wat je hier en daar leest dat de DSG de fut wat uit de motor haalt klopt wel. Alleen als je vervolgens de DSG weer in de sportstand zet, is het verschil zo goed als weg. Daarnaast stond de Leon op 205/55R16 banden, die van mij staat op 225/45R17, dus 2cm breder. Dat doet in het verbruik meer dan ik vermoedde! Met die Seat haalde ik zonder veel moeite 1:20, waar ik met de Octavia ongeveer 1:18 haal. Dat is dus zo'n 10%. Misschien iets om rekening mee te houden.
Daarnaast voelde de Seat wat stugger aan, ondanks zijn 'dikkere' banden. Dat zal het verschil wel in onderstelafstemming zijn, tussen Seat en Skoda.

Update na bijna 3 jaar bezit

  • 109.724 km

Weer een update, nu na bijna drie jaar rijden met deze auto.
Ik kan kort zijn: ik vind het een geweldige auto. Behalve dat trage reageren van het gaspedaal bij het wegrijden of na afremmen, kan ik eigenlijk geen nadelen noemen die van enige waarde zijn. Oh ja, het start-stopsysteem zet ik eigenlijk altijd direct uit, omdat als de auto weer start schudt de hele auto. Niet prettig. Verbruik is netjes, nog steeds zo'n 1 op 17.
Het zijn vooral de kleine dingen waar ik deze auto meer door ben gaan waarderen. Dingen zoals het automatisch inschakelen van de verlichting als de ruitenwissers aan gaan, de achterruitenwisser gaat op de interval als de ruitenwissers voor op de continu stand staan, de goede ijskrabber in de tankklep, goed werkende navigatie, fantastisch audiosysteem (Columbus, 540 Watt), soepel schakelen, keyless entry, verlichting onder de buitenspiegels, en zo nog een hele hoop dingen die ik waarschijnlijk echt ga missen bij een ander merk. Kans is heel groot dat ik weer ga voor een Octavia als ik weer wat anders mag uitkiezen. Ik vind bijvoorbeeld een Mazda 3, een CX-30 of een Honda Civic hybrid mooie en interessante alternatieven, maar dan mis ik vaak een hoop ruimte en andere handigheidjes en slimmigheidjes die ik voor hetzelfde geld (of minder) wél heb bij een Octavia... Ook als ik elektrisch zou moeten gaan rijden, zou qua praktische auto die nog enigszins betaalbaar is een Kia Niro EV een optie zijn, maar die is echt wel wat kleiner, vooral qua kofferbak.
Tja, wat moet ik daar dan nog aan toevoegen?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.