Skoda Octavia (2023) #2

autoreview

Skoda Octavia (2023)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MIJN INDRUKKEN NA ± 7000 km

  • 7.000 km

Sinds 02.10.2023 is mijn vrouw (aangezien ik de review schrijf zal ik meestal de “ik-vorm” gebruiken) in het bezit van een Škoda Octavia berline Clever+ 1.5 TSI m-HEV 110kW (150ch) automaat met de volgende opties:

• Zetelbekleding – Suedia/kunstleder
• Adaptive cruise control
• Neerklapbare achterbank - vanuit de kofferruimte
• Lichtmetalen velgen 7J x 17" PULSAR AERO (205/55 R17)
• Multifunctioneel lederen sportstuur met DSG-peddels
• Elektrochrome binnenspiegel zelfdimmend anti-reflectie
• SIDE ASSIST - geavanceerde dodehoek assistent met REAR TRAFFIC ALERT
• Buitenspiegels elektrisch inklap-, verstel- en verwarmbaar, zelfdimmend aan bestuurderszijde, met geheugen functie
• Lendesteun in de rugleuning van de voorzetels, verstelbaar : elektrisch (bestuurder), manueel (passagier)
• Elektrisch verstelbare bestuurderszetel met geheugenfunctie
• Interieur piano black
• Uitklapbare koffermat

De standaarduitrusting omvat o.a.
• mHEV - hybride aandrijfsysteem
• FRONT ASSIST - met voorspellende bescherming voor fietsers, voetgangers en voertuigen
• Donkergetinte ruiten achteraan
• Banden 205/55 R17 91V
• Virtual Cockpit - Digital Dashboard
• Start/Stop systeem met recuperatie remenergie
• Parking Distance Control voor- en achteraan met Manoeuvre Assist
• Full LED-koplampen met MATRIX systeem
• USB-aansluiting (Type-C) 2x voor- en 2x achteraan
• Verwarmde zetels vooraan, individueel regelbaar
• Openen/Sluiten en starten zonder sleutel
• LANE ASSIST – rijstrookhulp
• DRIVER ALERT - vermoeidheidsherkenning
• Verwarmde voorruit
• Bluetooth, LTE, Phone box met Wireless Charging
• Paraplu in de bestuurdersdeur
• Pack Chrome: Chroomstrip zijruiten
• 8 luidsprekers
• Navigatiesysteem COLUMBUS
• Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel met Virtual Pedal
• LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers

Mijn vrouw had eind oktober 2022 een Honda Civic e:HEV besteld ter vervanging van haar bedrijfswagen die ze eind september 2023 moest inleveren. Aangezien Honda deze niet kon leveren na 1 jaar hebben we de bestelling geannuleerd en aangezien ik tevreden was van mijn huidige Ŝkoda Octavia hebben we deze stockwagen gekocht in de kleur lava blue met ± 19,5% korting. Na 7 maand hebben we totaal geen spijt dat we niet met de Honda kunnen rijden.

1. COMFORT / ERGONOMIE

De Suedia/kunstleder zetels zitten zeer goed en bieden een goede steun. In vergelijking met de vorige Octavia rijdt deze super stil. De wegligging van dit model is een pak beter dan het vorige model, de demping is namelijk een stuk beter. De Octavia blijft een wagen die je koopt voor het aangename comfort en de ruimte, het is echt een fijne familiewagen met veel hoofd -en beenruimte. De afwerking tegenover het vorige model is fenomenaal, het ziet er premium uit. De koffer is heel groot (600 liter!), regelmatig van vorm en via de 5de deur heel toegankelijk. Ik vraag me nog steeds af waarom het merendeel kiest voor de combi, misschien omdat zij die mooier vinden? Het zicht rondom is zeer goed en de buitenspiegels geven een heel goed overzicht van het achteropkomend verkeer. Jammer dat er geen achterruitwisser aanwezig is die ik wel had op de vorige Octavia. Ik zie dat je deze (terug) kan verkrijgen als optie bij de facelift. Het was wel wat zoeken om de digitale cockpit te personaliseren. Ik wou namelijk mijn toerenteller, de actieradius, de versnelling en de snelheidsmeter tegelijkertijd zien. Dit was niet zo eenvoudig in te stellen. De gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met 7 versnellingen is een plezier om mee te rijden. Wat een verschil met de handgeschakelde bak met 6 versnellingen van de vorige Octavia! Een pook heb je niet, het is een shift-by-wire systeem dat eenvoudig te bedienen is. Leuk is ook dat je via 2 peddels aan het stuur kan op -of terugschakelen.
Het koppelen van mijn Android telefoon was heel eenvoudig en draadloos. Zo heb je steeds Android Auto op het infotainment systeem (ik ben namelijk fan van Waze). Deze kan je bovendien via inductie opladen tijdens het rijden. Soms verlies ik mijn favoriete contacten als ik terug in de wagen stap, met de radiozenders is dit niet het geval. Waarom dit gebeurt weet ik helaas niet.

2. VERBRUIK

Het verbruik valt reuze mee voor een benzinewagen (met mild-hybride technologie). Momenteel bedraagt het verbruik 5,9 liter per 100 km.

3. CONCLUSIE

Na 7000 km zijn dit de voor -en nadelen:

VOOR
• Comfort, bijna premium afwerking
• Ruimte, moduleerbaarheid
• Functioneel infotainment systeem
• Verbeterde wegligging tegenover het vorige model
• Fijne DSG-versnellingsbak

TEGEN
• Aangezien het een VAG-product is kunnen opties de basisprijs flink opdrijven, geen budgetauto meer (maar dankzij de korting veel auto voor je geld)
• Geen achterruitwisser

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.