Skoda Octavia (2022) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 19.151 km |
Mijn eerste indrukken na na ± 6900 km
- 6.729 km
Sinds 27.10.2023 ben ik in het bezit van een Škoda Octavia berline Clever+ 1,5 TSI 96 kW 7-speed automaat G-TEC met de volgende opties:
• Zetelbekleding – leder
• Adaptive cruise control
• Neerklapbare achterbank - vanuit de kofferruimte
• Driving mode select – Rijprofielselectie
• Uitklapbare koffermat
De standaarduitrusting omvat o.a.
• Buitenspiegels elektrisch inklap-, verstel- en verwarmbaar, zelf dimmend aan bestuurderszijde
• FRONT ASSIST - met voorspellende bescherming voor fietsers, voetgangers en voertuigen
• Donkergetinte ruiten achteraan
• Banden 205/55 R17 91V
• Multifunctioneel lederen stuur, 2-spakig - met DSG-peddels
• Virtual Cockpit - Digital Dashboard
• Start/Stop systeem met recuperatie remenergie
• Parking Distance Control voor- en achteraan met Manoeuvre Assist
• Full LED-koplampen met MATRIX systeem
• USB-aansluiting (Type-C) 2x voor- en 2x achteraan
• Verwarmde zetels vooraan, individueel regelbaar
• Openen/Sluiten en starten zonder sleutel
• LANE ASSIST – rijstrookhulp
• Verwarmde voorruit
• Bluetooth, LTE, Phone box met Wireless Charging
• Paraplu in de bestuurdersdeur
• Pack Chrome: Chroomstrip zijruiten
• 8 luidsprekers
• Navigatiesysteem COLUMBUS
• Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel met Virtual Pedal
• LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers
Eigenlijk was het niet mijn bedoeling mijn vorige Škoda Octavia 1.4 G-TEC te vervangen na 7 jaar en ± 92 000 km. Toen ik op zoek was naar een stockwagen voor mijn vrouw stelde mijn dealer (Škoda Mertens te Dendermonde) mij deze Octavia stockwagen voor met een korting van meer dan 25%. Na het onderhandelen van een overnameprijs van mijn huidige Octavia was de deal beklonken.
1. COMFORT / ERGONOMIE
De lederen zetels zitten zeer goed en bieden een goede steun. In vergelijking met de vorige Octavia rijdt deze super stil. De wegligging van dit model is een pak beter dan het vorige model, de demping is namelijk een stuk beter. De Octavia blijft een wagen die je koopt voor het aangename comfort en de ruimte, het is echt een fijne familiewagen met veel hoofd -en beenruimte. De afwerking tegenover het vorige model is fenomenaal, het ziet er premium uit. De koffer is heel groot (455 liter) ondanks het verminderde volume door de aardgastanks. Via de 5de deur is ie heel toegankelijk en regelmatig van vorm. Het zicht rondom is zeer goed en de buitenspiegels geven een heel goed overzicht van het achteropkomend verkeer. Het was wel wat zoeken om de digitale cockpit te personaliseren. Ik wou namelijk mijn toerenteller, de actieradius, de versnelling en de snelheidsmeter tegelijkertijd zien. Dit was niet zo eenvoudig in te stellen. De gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met 7 versnellingen is een plezier om mee te rijden. Wat een verschil met mijn vorige handgeschakelde bak met 6 versnellingen! Een pook heb je niet, het is een shift-by-wire systeem dat eenvoudig te bedienen is. Leuk is ook dat je via 2 peddels aan het stuur kan op -of terugschakelen.
Het koppelen van mijn Android telefoon was heel eenvoudig en draadloos. Zo heb je steeds Android Auto op het infotainment systeem (ik ben namelijk fan van Waze). Deze kan je bovendien via inductie opladen tijdens het rijden. Soms verlies ik mijn favoriete contacten als ik terug in de wagen stap, met de radiozenders is dit niet het geval. Waarom dit gebeurt weet ik helaas niet.
2. VERBRUIK
Dit is misschien de prettigste verrassing van de auto! Wat is hij zuinig: tot hiertoe heb ik een gemiddelde verbruik van 3.7 kg aardgas of CNG per 100 km (nog zuiniger dan mijn vorige Octavia). En een kilo aardgas kost momenteel tussen de € 1,48 en € 1,62 per kilogram. Dat betekent dat ik voor een kleine € 6 honderd kilometer rijd. Wie doet beter? Ik heb een CNG-capaciteit van 17,33 kg en tank ongeveer na elke 450 km. Het vorige model had slechts 15 kg inhoud maar die had dan wel een benzinetank van 50 liter. Deze wagen moet het stellen met een benzinetank van 9 liter wat een probleem zou kunnen zijn in gebieden waar er minder CNG zou kunnen getankt worden. Jammer dat men nu alles zet op elektrische wagens en geen CNG-wagens meer bouwt af-fabriek. Voor mij is dit een fantastisch alternatief voor een diesel wagen. Gelukkig heb ik nog een stockwagen kunnen kopen. Na 7000 km zijn dit de voor -en nadelen:
VOOR
• Ongeëvenaard verbruik
• Comfort, bijna premium afwerking
• Ruimte, moduleerbaarheid
• Functioneel infotainment systeem
• Verbeterde wegligging t.o.v. vorig model
TEGEN
• Aangezien het een VAG-product is kunnen opties de basisprijs flink opdrijven, geen budgetauto meer (maar dankzij de korting veel auto voor je geld)
• Beperkte benzinetank van 9 liter
• Geen achterruitwisser
Software-update
- 6.963 km
Aangezien het infotainment systeem volledig vastgelopen is op 17.04.2024 werd op 18.04.2024 een software-update gedaan door Van Mossel Dendermonde. Dit onder garantie, ik ben dan ook heel tevreden van deze dealer (voorheen Mertens Dendermonde).
Eerste onderhoudsbeurt na bijna 15 000 km
- 14.472 km
De 1ste onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden bij Van Mossel Dendermonde op 03.09.2024: klein onderhoud + service oliewissel. Prijs: € 289 - een voucher van € 100 = € 189.
Het rubber rond de achterruit (kant bestuurder) komt los, dit wordt binnenkort onder garantie hersteld.
Na ± 15 000 km bedraagt het verbruik 3,6 kg per 100 km of gemiddeld € 5,6 per 100 km.
Rubber vervangen beide achterruiten
- 17.000 km
Bij de carrosserie-afdeling van Van Mossel Dendermonde werd het rubber rond de beid achterruiten onder garantie hersteld vervangen.
Terug een software-uodate
- 18.650 km
De 2de keer dat het infotainment systeem volledig vastgelopen is op 25 november 2024. De terugroepactie, O3A4 S-Update naar SW1985 werd uitgevoerd op 10 december 2024. Helaas hiervoor ± 2 weken moeten wachten en zonder infotainment systeem heb je geen GPS, radio, lane assist, parkeersensoren, enz.
MMI terug vastgelopen
- 18.811 km
Na de update op 10.12.2024 is de MMI terug vastgelopen (op een goed jaar tijd dus de 3de keer) op 14.12.2024. Gelukkig kreeg ik al op 16.12.2024 een afspraak bij de service. Hopelijk blijft nu mijn infotainment systeem stabiel.
Beoordeling na 1 jaar
- 19.151 km
Hierbij de optelsom van arbeidsverrichtingen 2024:
18.04.2024: MMI vastgelopen
03.09.2024: Normaal onderhoudsinterval
22.10.2024: Rubber vervangen rond achterruiten (maar hiervoor 2x moeten langsgaan omdat de eerste keer de verkeerde rubber toegekomen was)
25.11.2024: MMI vastgelopen - 2de keer
14.12.2024: MMI vastgelopen - 3de keer
Dus, op één jaar tijd 6 x naar de service gegaan! Dat is echt teveel voor een nieuwe wagen! Gelukkig zijn deze werkzaamheden allemaal onder garantie gebeurd.
Daarom heb ik de betrouwbaarheid verminderd van 5 naar 4 sterren (Ik ben wel steeds kunnen blijven rijden maar dan zonder radio, parkeersensoren, assistentiesystemen, e.d.). Op de vraag "Zou je weer een wagen kopen van hetzelfde merk?" heb ik nu geantwoord: "misschien".
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia 1.4 TSI RS iV PHEV Business hud alcantara245pk
- 2021
- 40.433 km

Skoda Octavia Combi 1.5 e-TSI BNS Edition Plus 150PK ✓Automaat ✓Virtual Cockpit ✓Matrix LED ✓Navigatie ✓Apple Carplay & Android Auto ✓Stoelverwarming ✓Keyless ✓Climate ✓Cruise ✓Parkeersensoren ✓Lichtmetaal
- 2021
- 184.501 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk panorama/head-up/trekhaak/elektr.klep
- 2023
- 29.209 km