Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V RS (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.8 Turbo 20V RS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na gezinsuitbreiding hadden we besloten de Astra 2.0i 16v in te ruilen. De kinderwagen pastte maar net in de kofferruimte, maar dan kon er niets meer bij.
Waarom een Skoda Octavia RS:
-Betrouwbaar
-Soepele motor en lekker veel vermogen
-Mega kofferruimte
-Prima stoelen
-Goede caravantrekker
-Rijke uitrusting
-Zeldzame verschijning!!!
De turbo pakt lekker snel op en trekt erg lang lekker door tot hoogst illegale snelheden. Zit je echter (veel te) laag in toeren, dan lijkt het wel of je in een stadsbus zit. Een stoplichtsprintje moet je hem af en toe gunnen, vindt hij leuk. Erg leuk ook hoeveel leasebakkies er steeds weer in trappen...
Bij aankoop hebben we er een trekhaak onder laten zetten. Deze zit er namelijk niet standaard op. Erg goed doet de RS het met de caravan erachter. De RS heeft geen enkele moeite deze van zijn plek te krijgen. De aanwezige cruise-control is een prettige bijkomstigheid voor de snelwegritten.
De stoelen zitten perfect en bieden een goede zijdelingse steun. De RS heeft half-lederen bekleding. Dit is wel zo prettig, omdat je dan in de zomer niet zo’n warm achterwerk krijgt. De automatic climate control is ook een erg prettige accesoire, zeker met een kleine van een paar maanden bij een buitentemperatuur van 25+C. De bediening ervan zit echter wat aan de lage kant, waardoor deze wat lastig te bedienen is. De ruimte achterin is niet gigantisch. Deze lijkt opgeslokt door de kofferruimte. Ben je als bestuurder 1.80+m, dan is het lastig om iemand met lange benen achterin te laten zitten.
Verdere afwerking is prima in orde. De RS-logo’s zijn gelukkig niet op elk onderdeel gedrukt. Alleen de grille, de achterklep en de pook zijn ervan voorzien. De standaard 16’ velgen zijn fraai en vullen de wielkasten voldoende. De groene remklauwen zijn een schitterend en herkenbaar detail.
Grootste minpunt is de ingebouwde audioinstallatie: waar is die BASS?
PROBLEMEN
Enige probleem is een zekering die kapot is gegaan, waardoor het linker stads- en achterlicht uit gingen.
Update 4-9-’07: Het verlichtingsprobleem had te maken met de caravan. Ergens zit iets niet goed. Dus geen probleem met de auto zelf.
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het tanken van euro 95 in een euro 98 auto. Als ik in de RS 95 tank, verlies ik vermogen (was mij bekend, staat zelfs in de manual van de Octavia). Het lijkt echter wel erg veel te zijn. Moeilijk te schatten maar denk toch haast wel 20 pk. Tevens lijkt hij wat trager te reageren op het gas. Als iemand hier meer van weet of zelf hiermee ervaring heeft, laat het even weten.
Update 12-2-’08: Afgelopen maanden heb ik alleen nog maar euro 98 getankt. Eigenlijk wel logisch. Een goede machine moet je ook goede benzine geven... Het verbruik is mij overigens erg mee gevallen: 1 op 11 bij gecombineerd gebruik vind ik keurig. Met de astra 2.0 16v redde ik dat vaak niet eens!
Verder nog geen problemen (daarom gebruikskosten op 4 sterren gezet...). Ik vond al wel vanaf het begin dat de H4 lampen niet echt een goed lichtbeeld gaven (in vergelijking met de H7 uit de astra). Ik heb daarom sinds kort een setje pearl H4 bi-xenon gemonteerd. Dit gaf wat kleine inbouwproblemen (lampen raakten de afdichtkapjes) maar die heb ik weten op te lossen. Behalve de sportievere uitstraling, is de lichtintensiteit ook verbeterd. Het lichtbeeld is hetzelfde gebleven.
Update 29-04-’08: De RS is voor de APK en een kleine beurt in de garage geweest. Geen bijzonderheden. Even olie ververst en ander gebruikelijk onderhoud. Meest noemenswaardige is het vervangen van de distributieriem. Uit de onderhoudshistorie bleek dat deze nog niet vervangen was! De RS kan er weer een jaartje tegenaan.
Update 10-05-'09: Begin februari is er het probleem ontstaan dat kort na de start af en toe de motor erg inhield met een schokkende auto tot gevolg. Na een bezoek aan de garage bleek de luchtmassameter defect. Deze is vervangen waarmee het probleem inderdaad opgelost is.
Eind april moest de RS weer voor de APK en een beurt. Ongeveer een week voor de keuring kreeg ik een motorelektronica storing in de display. Verder gaf dit overigens geen problemen tijdens het rijden. Bij de keuring/beurt bleek de gasklep niet goed te functioneren. Deze is vervangen waarna het lampje inderdaad uit was. Enige dagen later ontstond er echter wederom een elektronische storing. Na een bezoek aan de garage bleek dit keer uit de computer dat er (onder)druk verloren ging. Na enig speurwerk bleek er een vacuumslang twee enorme gaten te hebben. Nu na reparatie rijdt de RS weer prima en hoop ik weer een plezierig rij-jaar te hebben.
Update 30-12-2010: Nog steeds rijd ik met alle plezier in de RS. Onlangs wel een probleem met de centrale deurvergrendeling bij de linker achterdeur. Deze was defect en is inmiddels vervangen. Verder weinig problemen. In het voorjaar moet de RS nieuwe banden, remschijven en remblokken. Wordt een leuke rekening maar hij is het waard. In de tussentijd even doorsparen voor een volgende RS???
Update 15-04-2011: Afgelopen week weer voor de APK en kleine beurt. Geen problemen. Wel klapperde op bijvoorbeeld klinkerwegen en drempels (naar wat nu is gebleken) een plaat in de buurt van de achterwiel ophanging. Deze is weer vastgezet. De banden, remschijven en blokken zitten er ook weer aan te komen (zoals eerder al te lezen) maar zijn nu nog voldoende goed voor een nieuwe APK.
Update 06-06-2011: Twee weken terug haperde de RS. Bij wegrijden/gas geven trilde de motor. Ook stationair liep hij niet lekker. Typisch gevalletje van "hij loopt op 3 cilinders!" Bleek de bobine te zijn. Nu loopt hij weer als een zonnetje.
Update 02-01-2012: 30 december wilde de RS niet meer starten. Met de startkabels is het wel gelukt. Kon gelukkig nog langs bij de garage en heb zo de titel laatste klant van het jaar weten te bemachtigen. Bleek gelukkig alleen de accu te zijn. Deze is vervangen en nu start hij weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.