Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V RS (2002)

autoreview

Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V RS (2002)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.8 Turbo 20V RS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf121.607 km
KM-stand laatst157.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 151.000 km

Wegens geplande aanschaf van een caravan heb ik besloten onze Skoda Fabia Combi in te ruilen. Na eerst te hebben gekeken naar een Kia Sorento kwamen we toevallig uit bij onze Skoda dealer, die een Oktavia RS uit 2002 in de verkoop had. Na een proefrit was ik gelijk overgehaald: wat een heerlijke rijdersauto! Ik heb goed naar de specifiacties gekeken en wat opviel is het maximale koppel van 235 Nm bij 1950 toeren, wat ervoor zorgt dat de auto zeer soepel en schakellui rijdt. De enige zorg is de kilometer stand, maar de auto wordt geleverd met 1 jaar Bovaggarantie.

De auto is zwart (waar je alles op ziet...) en uitgerust met 17’ Lm vegen. Het interieur is half leder en zeer smaakvol uitgerust. Verder is de auto voorzien van xenonverlichting en is ook de dashboardverlichting, met rood verlichte naalden, een lust voor het oog. Ook is de auto praktisch, want de kofferbak is ruim bemeten. Zoals boven beschreven, rijdt de auto heerlijk en geef je zelfs bij gedoseerd gas de meeste auto’s al het nakijken. Het enige waar je wel voor moet oppassen (buiten de snelheidsovertredingen :-) )is dat je met beleid over verkeerdrempels rijdt, vanwege de lage voorspoiler.

Ik ben erover aan het nadenken om de auto te chiptunen, mede door het gunstigere brandstofverbruik.

01-07-2007: over 4 dagen gaan we met de auto en caravan de Alpen over naar Italie (Fernpas & Bennerpas). Ik ben benieuwd hoe de RS met caravan en al heuvel op en af gaat. Ik zal na terugkomst een verslag doen over mijn ervaringen met de RS.

11-10-2007: Met veel plezier zijn we met de RS naar het Gardameer gereden. Bovengenoemde bergpassen werden met gemak verorbert door de RS: op de Brenner ben ik zelfs niet onder de 80 geweest. Gemiddeld verbruik 1 op 9.
De caravan staat gestald in Italie, dus terug zonder: we hebben aardig doorgereden (gemiddeld rond de 140-150 met een piek van 233 op de Tomtom....). Gemiddeld verbruik 1 op 12,5. Alleszins acceptabele waarden.
Tot nu toe rij ik nog steeds met veel plezier in deze auto, maar begint een nieuwe RS toch te lonken.

17-08-2009: De 150K is inmiddels gepasseerd en de auto rijdt nog steeds voortreffelijk. Afgelopen maand in Duitsland 242 op de Tomtom gehaald en er zit nog meer in. Nog steeds geen olieverbruik en hoewel de turbo fluit, als de motor nog koud is, is er niets te merken van prestatieverlies. Hoewel een nieuwe auto lonkt, begin ik de RS steeds meer te waarderen.

PROBLEMEN

  • 151.000 km

Vlak na een koude start daalt het toerental van 1200 naar 800 rpm, waardoor de auto enigszins inhoudt. Ik heb hier al met de dealer over gesproken en zal de auto binnenkort een nachtje daar laten staan, zodat zij dit kunnen aanpassen.

Update 01-07-2007: Het inhouden na de koude start is opgelost; na het modificeren van de gashuisklep loopt de motort keurig tijdens de koude start en houdt niet meer in. Wat me wel iriteert is een hard zingend geluid van de achterschijfremmen als ik achteruitrijdend rem. De garage zegt hier niets aan te kunnen doen omdat dit normaal is bij grote remschijven? Is iemand bekend met dit probleem?

Update 20-04-2008: vorgie maand door de APK gekomen, maar wel 2 banden laten vervangen: er zijn opnieuw Continental Sport Contact gemonteerd. Verder is ook de stabilisatorstang (onder garantie) vervangen en hoor ik het onderstel niet meer als ik over klinkerweggetjes rij.

17-08-2009: vlak voor de vakantie begon de auto bij een koude start een tikkend / sissend geluid te maken. Dit geluid verdwijnt na ongeveer 200 meter rijden of 1 minuut stationair (als het toerental op 800 uitkomt. Ik was eerst bang dat het de kleppen waren, maar volgens de dealer is het de secundaire luchtpomp. Deze zal waarschijnlijk gerepareerd / vervangen moeten worden.

De RS gaat eruit....

  • 157.000 km

Ik heb twee weken geleden een Skoda Superb Combi 1.8 TSI Ambition Business Line besteld. De RS gaat na 3 jaar er dus uit.
De volgende eigenaar zal hiermee een leuke tijd tegemoet gaan!
Ik zal nog een eindverslag maken en natuurlijk later weer een review van mijn nieuwe bolide.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.