Skoda Octavia 1.8 20V SLX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.8 20V SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 118.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is even wennen na een Volvo 850, maar na bijna 30.000 km in deze auto gereden te hebben kan ik zeggen dat ik positief ben geworden.
Voor de aanschaf heb ik zorgvuldig de reviews van verschillende auto’s bestudeerd die ik op mijn netvlies had. Mede hieruit en uit de resultaten van de jaarlijkse tevredenheidstrofee heb ik geconcludeerd dat de aankoop van een Skoda Octavia I een goede keus zou zijn.
De auto is een beetje een ’grijze muis’, maar dat is precies de reden waarom ik deze auto gekocht heb. Het is een auto die het op alle vlakken goed doet, alleen op geen enkel vlak excelleerd.
Uiterlijk: De auto heeft een neutraal en degelijk uiterlijk. O.a ook daarom mijn opmerking ’grijze muis’. Al heeft Skoda getracht om dat bij dit model een beetje te voorkomen d.m.v. het aanbrengen van velgen en een spoiler. De velgen zijn een verbetering maar van de spoiler ben ik niet echt kapot.
Rijeigenschappen / comfort: De voorstoelen zitten niet comfortabel. Er is nauwelijks zijdelingse steun. Waardoor je elke keer iets draait of heen en weer schuift in de stoel.
Verder is er voldoende been- en hoofdruimte in de auto. Vooral de ruimte in de kofferbak is enorm. Wat mede te danken is aan de carrosserievorm, hatchback.
De motor heeft genoeg vermogen om de auto goed te laten meekomen in het verkeer.
Het enige nadeel zijn de erg korte overbrengingverhoudingen van de versnellingsbak, waardoor de motor meestal erg veel toeren maakt (120 km/uur, 5e versnelling = 3600 toeren). Gezien de slechte geluidsisolatie heeft dit nadelige gevolgen voor het motorgeluid dat doordringt in de auto. Bovendien wordt het verbruik hierdoor neg. beinvloed. Boven de +/- 110 a 120 km/uur wordt het verbruik ineens veel hoger.
Desondanks is het mogelijk om een gemiddeld verbruik van 1:11,5 te halen met het toepassen van de rijstijl van het ’nieuwe rijden’ (2500 toeren = ’skakel’n’).
Verder zijn de rijeigenschappen van de auto gemiddeld te noemen. Goede remmen, schakelt fijn en is niet bovengemiddeld onderstuurd.
Betrouwbaarheid: De auto maakt zijn verwachting waar. Hij is degelijk.
Nog geen spoortje roest te bekennen. De motor loopt erg goed. En alleen maar
normaal onderhoud gehad.
PROBLEMEN
* Rechter voorzijruit viel zomaar ineens in de de portier. Veel voorkomend probleem bij auto’s van de Volkswagengroep. Onder coulance verholpen.
* Dakraam lekt. Probleem moet nog opgelost worden. Oorzaak nog onbekend.
* Veren van de achterklep hebben moeite de erg zware klep overeind te houden. Elke keer als ik iets uit de kofferbak wil halen loop ik het risico onthoofd te worden. Probleem op zeer korte termijn oplossen.
* Verder alleen standaard onderhoud.
Eindoordeel:
Schaal 1 - 10: 7,5
Het is een auto met een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding.
Ik verwacht nog veel zorgloze km’s met deze auto te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren